корекція мовлення

корекція мовлення урок 23

УРОК 23.   ПРИГОЛОСНІ ЗВУКИ. ДИФЕРЕНЦІАЦІЯ ЗВУКІВ [Г] - [Ґ]
Мета: вчити розрізняти у вимові і на слух звуки  [г] - [ґ]; закріпити правильну артикуляцію цих звуків; вчити правильно позначати на письмі ці звуки відповідними буквами; утворювати форми минулого, теперішнього та майбутнього часу дієслів; формувати вміння роботи в групах; розвивати критичність мислення.
Обладнання: зошити, картки, предметні малюнки.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
Завдання для учнів:
1.З допомогою чого утворюються приголосні звуки?
2. Назвіть 3 приголосних звуки.
3. Назвіть приголосні звуки в словах школа, прозорий, відповідає.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Розповідь вчителя
Сьогодні ми будемо продовжувати вивчати приголосні звуки. Приголосні звуки творяться за допомогою шумів, які виникають тому, що струмінь видихуваного повітря проходить через різні перешкоди, які утворюються органами мовлення.
За переважанням шуму чи голосу під час утворення вони поділяються на шумні і сонорні. Якщо шум переважає над голосом – це шумні звуки: [б], [п], [д], [т], [з], [с], [ж], [ш], [дж], [дз], [ч], [ц], [г], [ґ], [ф], [д'], [т'], [з'], [с'], [дз'], [ц'].
Якщо голос переважає над шумом – це сонорні звуки: [л], [р], [м], [н], [в], [й], [л'], [р'], [н'].
Сьогодні будемо вивчати пару шумних звуків [г]-[ґ]. Давайте порівняємо вимову звуків [г] - [ґ].

Троохи історії
Картинки по запросу звуки г та ґ профіль
Картинки по запросу звуки г та ґ профіль
Звуки [г] - [ґ] – шумні. Коли вимовляємо звуки [г]-[ґ], язик лежить в роті, кінчик язика не торкається нижніх зубів, задня частина спинки язика піднята, зуби відкриті, губи відкриті, обидва звуки вимовляємо з голосом.
А чим же вони відрізняються? Звук [ґ] вимовляємо швидко, повітря виходить з рота поштовхами. Звук [г] вимовляємо протягуючи, повітря виходить з рота плавно.

Записати в зошит
Завдання
Прочитати слова, чітко вимовляти звук [ґ]
 Ґава, ґанок, ґуля, ґудзик, ґелґотати, ґедзь, ґрати, ґречний, ґазда, ґалаґан, ґандж, ґатунок, ґвалт, Ґданськ, ґирлиґа, Ґібралтар, ґлей, ґніт, ґрасувати, Ґренландія, ґречний, ґринджоли, ґрунт.
Робота над скоромовкою.Картинки по запросу скоромовки на г
Прочитати спочатку повільно, а потім швидко. Чітко вимовляти звук [ґ].
***
Дві ґави на ґанку просили сніданку.
Щоранку сиділи дві ґави на ґанку.
***
Аґрус, аґрус, аґрусина – як зелена намистина.
Аґрус коле, як зривати, - швидше мамі помагати!

Ґава кличе до сніданку
Ґавенят своїх на ґанку. 


– Гуси, гуси, гусенята!
Гусенят багато в Гната.
– Гей, гилля! – їм Гнат гука,
Відганяє гусака.



Формування фонематичних уявлень
Придумати 5 слів із звуком [ґ] і 5 слів із звуком [г] (усно).

Робота в групах
Уявіть ситуацію: текст в комп’ютері розбився на 4 файли, і речення в цих окремих файлах теж переплуталися. Ваше завдання: кожна група розташовує речення, подані на картках так, щоб вийшов зв’язний текст, а потім ми разом з усіх 4 карток відновимо текст, доберемо до нього заголовок.
КАРТКА №1
В тім краю, де ото трапився такий ґандж, та жила одна вдова-ґаздиня, а в тієї вдови була всього-на-всього одна дочка.
Така посуха, що не тільки в річках та озерах, а навіть і в колодязях повисихала геть чисто вся вода, і люди без води почали хворіти та вмирати.
Колись дуже давно, а де саме — невідомо, трапилася велика посуха.
КАРТКА № 2
Захворіла ґаздиня без води і дочка, щоб не вмерла її мати, взяла глечик. Вийшла на ґанок та й пішла шукати воду. Де вона її шукала, хто її знає, а тільки десь знайшла.
По дорозі натрапила на одного чоловіка, що вмирав без води; дала йому напитися і тим врятувала його від смерті.
Набрала в глечик води і понесла його додому.
Далі натрапила вона на другого, такого ж самого; потім на третього, четвертого і, вкінець, на сьомого.
Води зосталося у неї тільки на самому дні.
Всім давала пити і всіх рятувала від смерті.

КАРТКА №3
Коли в той час де не взявся собака.
Йшла вона, йшла та по дорозі сіла відпочити, а глечик поставила коло себе на ґрунт.
Хотів, мабуть, напитися та й перекинув глечик.
Коли перекинувся той глечик, то з нього вилетіло сім зірок великих і восьма маленька та й поставали вони на небі.
КАРТКА №4
Так ото Бог на те їх і поставив на небі, щоб усі люди бачили, яка щира та ґречна була та дівчина, а за її щирість Бог послав дощ на ту країну.
Ото ті зірки і є Віз, або душі тих людей, що дівчина давала їм пити, а восьма — маленька — так то душа собаки, що перекинув глечик.
Словникова робота
Ґаздиня – господарка.
Ґандж – недолік, вада.
Ґрунт – земля.
Ґречна – чемна, ввічлива.

Ребус

Ребус
 Домашня тварина, назва якої починається на літеру "Т"
                                           

 Є капелюх, але нема голови, є нога, але нема черевика


Хто говорить мовчки?

У теплий дощик народився, парасолькою накрився

Скільки б не їв, а завжди голодний

Не зламавши хаток, не звільнищ хлоп’яток, кругленьких, зелененьких, солоденьких
Робота з картками
Без рук, без сокири побудована хата.

Картинки по запросу вогонь

Картинки по запросу горох

Картинки по запросу павутиння

Картинки по запросу книга


Картинки по запросу тарган

Картка № 5
1. Змініть дієслова за зразком, запишіть. Прочитайте, чітко вимовляйте звуки[г]-[ґ].
Що робив?                                     Що робить?                           Що робитиме?
Грав                                                грає                                         гратиме
Ґелґотав
Гуляв
Ґрасував
Виганяв
Допомагав
Ґеґотав
Бігав
Гриз
Одягав    
Картка № 6
Підкресліть рядок, в якому у всіх словах потрібно писати букву «ґ».
  1. …аньбити, …аразд, …оробець,  …гуманіст, …урток.
  2. ..рати, …арний, …аз, ..уртожиток, …гущавина.
  3. ..валт, …рунт, …аздиня, …ава, ..анок.
  4. ..удзик, ..арбуз, ..уркіт, ..уцульський,  ..риб.
  5. ..асло, ..ел..отати, ..олосувати, ..уска, по ..ода.                                 
  ІV. Узагальнення та систематизація знань і вмінь учнів
Завдання для учнів:
1.Чим відрізняється вимова звуків [ґ] - [г]?
2. Пригадайте слова із звуком [ґ].
3. Пригадайте скоромовки із звуками [ґ] - [г].




Немає коментарів:

Дописати коментар