корекція мовлення

корекція мовлення урок 18

УРОК 18.  ДИФЕРЕНЦІАЦІЯ ЗВУКІВ [Ч] - [ДЖ].

Мета: вчити розрізняти у вимові та на слух звуки [ч] і [дж]; закріпити правильну артикуляцію звуків [ч] і [дж]; формувати вміння правильно узгоджувати прикметники з іменниками, утворювати прикметники від іменників.
Обладнання: зошити, картки

ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
Питання до учнів:
Які звуки вчили на минулому уроці?
Придумайте слова із звуком [дз].
Придумайте слова із звуком [ц].
ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Розповідь вчителя
                                         
Сьогодні будемо вивчати звуки [ч] і [дж]. Обидва звуки шиплячі, але при їх вимові можуть виникати труднощі. Давайте порівняємо артикуляцію цих звуків.
                               
 Коли вимовляємо звуки [ч] і [дж]  язик знаходиться за верхніми зубами, зуби відкриті, губи витягуються в трубочку, голосові зв’язки не вібрують, коли вимовляємо[ч] і вібрують, коли вимовляємо [дж]..
                                                     
(Записати в зошит)
Гра «Який звук?»
Вчитель називає слово, учні говорять, який звук: [ч] чи [дж] є в слові. Можна визначати за малюнками. За правильну відповідь отримує учень фішку або малюнок.


Результат пошуку зображень за запитом "часник"Результат пошуку зображень за запитом "бджола"Результат пошуку зображень за запитом "джерело"

Результат пошуку зображень за запитом "ключ"Результат пошуку зображень за запитом "качка"Результат пошуку зображень за запитом "джміль"

Результат пошуку зображень за запитом "вудочка"Результат пошуку зображень за запитом "обруч"Результат пошуку зображень за запитом "джемпер"
                                                               
Слова: джем, часник, джерело, бджола, ключ, качка, джміль, вудочка, обруч, джемпер


Уточнення артикуляції звуків [ч] і [дж]
Прочитайте склади і слова, чітко вимовляйте звуки [ч] і [дж].
Джу –джу –джу бриніла бджілка.
Чу – чу – чу – чужа машинка.
Дже – дже – дже – джем.
Че – че – че – черепаха.
Джо – джо – джо – бджола.
Чо – чо – чо – чоботи.

Формування фонематичних уявлень
Придумайте слова , які починаються з поданого складу.
Ча – часто , …      
Дже – джем, …          
Чо – чотири, ..    
 
Гра «Що бачу? Кого бачу? »
Вчитель називає іменник в називному відмінку, учні змінюють його так, щоб воно стояло в знахідному відмінку. За правильну відповідь отримують фішку.
Змінити слова за зразком, записати в два стовпчики.
Зразок: Палець – палець. Вівця - вівцю.
Що бачу?                                              Кого бачу?
__________                                           ___________
__________                                           ___________
__________                                          ___________
__________                                          ___________
__________                                          ____________
__________                                          ____________
__________                                           ____________
__________                                         ____________
Місяць, палац, цирк, лекція, цуценя, горобець, олівець, плавець, кульмінація, цивілізація, борець, циркач, циркуль, стрілець, офіцер, купець.

Порівняти звуковий склад слів
Назвати однакові і різні звуки в словах  бджола – каченя;  джміль - ночі.   Усно придумати речення з кожним словом.

Робота над скоромовкою
Прочитайте скоромовки повільно, а потім швидко. Чітко вимовляйте звуки [дж] і [ч].
                                Результат пошуку зображень за запитом "скоромовки читати ч"
Черепаха чаювала, чаплю чаєм пригощала.
Джерельце під вербою виблискує водою.
                                             
Результат пошуку зображень за запитом "скоромовки читати дж"
Робота з картками
Картка № 1
1. Змініть слова за зразком, запишіть. Прочитайте, чітко вимовляйте звуки[ч] і [дж].
Зразок: Україна – український.                          Козак – козацький.
Росія -            ___________                                      Чумак -           __________
Англія -         ___________                                       Молодець -    __________
Італія -           ___________                                       Німець -         __________



2. Розділіть текст на речення, запишіть. Поставте розділові знаки.
ЗапорізькікозакибулисміливимизахисникамирідноїземлівониборонилиУкраїнувідворогіввизволялиполоненихукраїнцівізтурецькоїневолінащадкикозаківзбереглиславнікозацькітрадиціїукраїнськумовупіснюсміливістьлюбовдорідноїземлі.


Робота з таблицею.
Заповніть таблицю.
                                       [ч]                                       [дж]
1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

Слова: ходжу, раджу, почесті, калач, джем, бджола, м’яч, чорний, виходжу, джерельна, дочка, сич, джура, ізджу, часто, річка, джміль, раджа, водичка.

Робота з картками
Картка № 2
Допишіть слова, прочитайте їх.
Хо ..   , ра …, кала .. , обру .. , ні .. , си .. , рі .. , м’я .. , стука .. , сила .. .

Робота над загадкою.
Відгадайте загадку. Виконайте звуковий аналіз слова-відгадки.
Живе повільно, не спішить, на спині носить міцний щит.
Під ним уся від страху сховалась  ….

Результат пошуку зображень за запитом "черепаха"

Робота над текстом
1. Прочитайте виразно текст. Спишіть, вставляючи пропущені букви «ч» і «дж».
Яка оманлива ..асто буває зовнішність людини! Є дуже гарні люди, але лихі й недобрози..ливі. Мені здається, що їм не допоможе їхня зовнішня краса — їх однаково ніхто не буде любити.
 А ось зовнішність нашого класного керівника не впадає в око. У рисах обли….я — жодних особливих прикмет. Але на ньому — відбиток ..уйного серця і неабиякого розуму. Це розумне й благородне обли..я.
 За..іска й одяг нашої в..ительки досить скромні. Я навіть сказав би, що вона одягається просто, але зі смаком. Хода її завжди неквапна. Вважаю, що це ознака душевного спокою. Я си .. у за партою і милуюся нею.
 Одного разу вона сказала: «Поставити розумне запитання — то велике діло». Я
це запам’ятаю на все життя.

ІV. Узагальнення та систематизація знань і вмінь учнів.
Завдання для учнів:
Придумайте слова із звуком [дж].
Назвіть по порядку всі звуки в слові бджола.
Чим відрізняється артикуляція звуків[ч] - [дж]?
















Немає коментарів:

Дописати коментар