Мета: вчити розрізняти у вимові та на слух звуки [ч] і [дж]; закріпити правильну артикуляцію звуків [ч] і [дж]; формувати вміння правильно узгоджувати прикметники з іменниками, утворювати прикметники від іменників.
Обладнання: зошити, картки
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
Питання до учнів:
Які звуки вчили на минулому уроці?
Придумайте слова із звуком [дз].
Придумайте слова із звуком [ц].
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Розповідь вчителя
Сьогодні будемо вивчати звуки [ч] і [дж]. Обидва звуки шиплячі, але при їх вимові можуть виникати труднощі. Давайте порівняємо артикуляцію цих звуків.
Коли вимовляємо звуки [ч] і [дж] язик знаходиться за верхніми зубами, зуби відкриті, губи витягуються в трубочку, голосові зв’язки не вібрують, коли вимовляємо[ч] і вібрують, коли вимовляємо [дж]..
(Записати в зошит)
Гра «Який звук?»
Вчитель називає слово, учні говорять, який звук: [ч] чи [дж] є в слові. Можна визначати за малюнками. За правильну відповідь отримує учень фішку або малюнок.
Слова: джем, часник, джерело, бджола, ключ, качка, джміль, вудочка, обруч, джемпер
Уточнення артикуляції звуків [ч] і [дж]
Прочитайте склади і слова, чітко вимовляйте звуки [ч] і [дж].
Джу –джу –джу бриніла бджілка.
Чу – чу – чу – чужа машинка.
Дже – дже – дже – джем.
Че – че – че – черепаха.
Джо – джо – джо – бджола.
Чо – чо – чо – чоботи.
Формування фонематичних уявлень
Придумайте слова , які починаються з поданого складу.
Ча – часто , …
Дже – джем, …
Чо – чотири, ..
Гра «Що бачу? Кого бачу? »
Вчитель називає іменник в називному відмінку, учні змінюють його так, щоб воно стояло в знахідному відмінку. За правильну відповідь отримують фішку.
Змінити слова за зразком, записати в два стовпчики.
Зразок: Палець – палець. Вівця - вівцю.
Що бачу? Кого бачу?
__________ ___________
__________ ___________
__________ ___________
__________ ___________
__________ ____________
__________ ____________
__________ ____________
__________ ____________
Місяць, палац, цирк, лекція, цуценя, горобець, олівець, плавець, кульмінація, цивілізація, борець, циркач, циркуль, стрілець, офіцер, купець.
Порівняти звуковий склад слів
Назвати однакові і різні звуки в словах бджола – каченя; джміль - ночі. Усно придумати речення з кожним словом.
Робота над скоромовкою
Прочитайте скоромовки повільно, а потім швидко. Чітко вимовляйте звуки [дж] і [ч].
Черепаха чаювала, чаплю чаєм пригощала.
Джерельце під вербою виблискує водою.
Робота з картками
Картка № 1
1. Змініть слова за зразком, запишіть. Прочитайте, чітко вимовляйте звуки[ч] і [дж].
Зразок: Україна – український. Козак – козацький.
Росія - ___________ Чумак - __________
Англія - ___________ Молодець - __________
Італія - ___________ Німець - __________
2. Розділіть текст на речення, запишіть. Поставте розділові знаки.
ЗапорізькікозакибулисміливимизахисникамирідноїземлівониборонилиУкраїнувідворогіввизволялиполоненихукраїнцівізтурецькоїневолінащадкикозаківзбереглиславнікозацькітрадиціїукраїнськумовупіснюсміливістьлюбовдорідноїземлі.
Робота з таблицею.
Заповніть таблицю.
[ч] [дж]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Слова: ходжу, раджу, почесті, калач, джем, бджола, м’яч, чорний, виходжу, джерельна, дочка, сич, джура, ізджу, часто, річка, джміль, раджа, водичка.
Робота з картками
Картка № 2
Допишіть слова, прочитайте їх.
Хо .. , ра …, кала .. , обру .. , ні .. , си .. , рі .. , м’я .. , стука .. , сила .. .
Робота над загадкою.
Відгадайте загадку. Виконайте звуковий аналіз слова-відгадки.
Живе повільно, не спішить, на спині носить міцний щит.
Під ним уся від страху сховалась ….
Робота над текстом
1. Прочитайте виразно текст. Спишіть, вставляючи пропущені букви «ч» і «дж».
Яка оманлива ..асто буває зовнішність людини! Є дуже гарні люди, але лихі й недобрози..ливі. Мені здається, що їм не допоможе їхня зовнішня краса — їх однаково ніхто не буде любити.
А ось зовнішність нашого класного керівника не впадає в око. У рисах обли….я — жодних особливих прикмет. Але на ньому — відбиток ..уйного серця і неабиякого розуму. Це розумне й благородне обли..я.
За..іска й одяг нашої в..ительки досить скромні. Я навіть сказав би, що вона одягається просто, але зі смаком. Хода її завжди неквапна. Вважаю, що це ознака душевного спокою. Я си .. у за партою і милуюся нею.
Одного разу вона сказала: «Поставити розумне запитання — то велике діло». Я
це запам’ятаю на все життя.
ІV. Узагальнення та систематизація знань і вмінь учнів.
Завдання для учнів:
Придумайте слова із звуком [дж].
Назвіть по порядку всі звуки в слові бджола.
Чим відрізняється артикуляція звуків[ч] - [дж]?
Немає коментарів:
Дописати коментар