корекція мовлення

корекція мовлення урок 20

УРОК 20.   ДИФЕРЕНЦІАЦІЯ ЗВУКІВ [С] - [Ч]

Мета: вчити розрізняти у вимові та на слух звуки [ц] і [ч]; закріпити правильну артикуляцію звуків [с] і [ч]; відпрацьовувати форми місцевого відмінку однини та множини іменників; формувати навички самоконтролю; розвивати вміння узагальнювати.
Обладнання: зошити, картки, предметні малюнки.

ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
Питання до учнів:
Які звуки вчили на минулому уроці?
Придумайте слова із звуком [ч].
Придумайте слова із звуком [ц].

ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Розповідь вчителя
Сьогодні будемо вивчати звуки [с] і [ч]. Давайте порівняємо артикуляцію цих звуків. Коли вимовляємо звук [с], язик знаходиться за нижніми зубами, зуби закриті, губи посміхаються, голосові зв’язки не вібрують, при цьому іде холодне повітря. Коли вимовляємо звук [ч], язик знаходиться за верхніми зубами, зуби трохи відкриті, губи
витягуються трубочкою, голосові зв’язки не вібрують, при цьому іде тепле повітря.
                                       

Артикуляція звуку С:
• губи розтягнуті в посмішку;
• зуби розкриті на декілька міліметрів трохи оголені;
• широкий кінчик язика за нижніми зубами;
• спинка язика піднімається до твердого піднебіння, чим утворює щілину;
• струмінь повітря проходить посередині спинки язика, по утвореному жолобку;
• м'яке піднебіння закриває прохід в носову порожнину;
• голосові зв'язки не вібрують.





Артикуляція звуку Ч:• губи трохи витягнуті вперед;
• зуби злегка розкриті;
• кінчик язика торкається нижніх зубів, а передня частина язика вигнута і піднімається до альвеол і твердого піднебіння, утворюючи зімкнення, яке переходить в щілину;
• бічні краї язика притиснуті до верхніх кутніх зубів;
• м'яке піднебіння закриває прохід в носову порожнину;
• голосові зв'язки не вібрують.



 (Записати в зошит)
Гра «Який звук?»
Вчитель називає слово, учні говорять, який звук: [ч] чи [с] є в слові. Можна визначати за малюнками. За правильну відповідь отримує учень фішку або малюнок.
Слова: посуд, ключ, серце, ласкавий, склад, каченя, чоботи, досягати, калач, каска, листівка, черепаха.

Уточнення артикуляції звуків [ч] і [с]
Прочитайте склади і слова, чітко вимовляйте звуки [с] і [ч].
Ча – са – чапля – салют – чайник – садок.
Чо – со – чотири – сокіл – чоботи – сопілка.
Чу – су – чудовий –сусід – чути – супниця.
Чи – си – чистий – сирок – чіпляти – силоміць.
Че – се – черепаха – сережки – черевики – село.
Формування фонематичних уявлень

Придумайте слова , які починаються з поданого складу.
Ча – чай , …           (Чапля, часник, чашка, чайник).
Са – сад, …             (Сало, самовар, санки, самокат).
Чо – чорний, ..        (Чотири, чоботи, чорніти, човн).
Со, совість, ..           (Соловей, собака, сом, сон, сопілка).
Чу – чудо, ..             (Чути, чудовий, чужий, чуб).
Су – суддя, …         (Суворий, сусід, суп, супниця).
Че – чесний, ..          (Черепаха, черемха, черевик).
Се – село, ..              (Семен, сережки, сердитий).

Гра «На кому? »
Вчитель називає слово, що називає 1 предмет. Учень змінює його так, щоб воно називало багато предметів. Слідкувати за вимовою закінчень. За правильну відповідь отримують фішку.
Змініть слова за зразком, запишіть.
Зразок: Ключ – багато ключів.
Село – багато ….. ;  човен – багато  ….   ;  посилка– багато …..   ;    черепаха– багато … ;
клас – багато …       ;  чайник – багато ……   ;  лист – багато ….         ;   учень – багато …   ;
сцена – багато …     ;  чашка – багато ….       ;  місто– багато …..          ;   калач– багато  … .
                                                Склади і прочитай
                                             
                  Результат пошуку зображень за запитом "гра підбери малюнок звукова"
Гра «На чому? На кому?»
Вчитель називає слово, учень змінює його так, щоб воно відповідало на питання на чому? На кому?. Слідкувати за вимовою закінчень. За правильну відповідь отримують фішку.
Змінить слова за зразком, запишіть їх в два стовпчики. Прочитайте, чітко вимовляйте звуки [ч] і [ц].
Зразок: Гілочка на гілочці. Білочка – на білочці.
На чому?                                              На кому?
__________                                           ___________
__________                                           ___________
__________                                          ___________
__________                                          ___________
__________                                          ____________
__________                                          ____________
__________                                           ____________
__________                                         ____________
Слова: стрічка, річка, синичка, курочка, тачка, собачка, бочка, квочка, конячка, вудочка, криничка, лисичка, гусочка, паляничка, пічка, учениця.

Робота над дикцією.
Вимовте  речення з інтонацією ствердження
                                                         питання
                                                         вигуку
                                                         здивування
                                                         обурення
                                                         задоволення
В осінню негоду сім погод на дворі.
Козацькому роду нема переводу.

Завдання :назвіть слова на картинках,утворіть з ними словосполучення і складіть речення ,пов"язавши у зв"язний текст.Прочитайте текст.
                 
Робота над текстом  
Виразно прочитайте текст. Спішіть, вставляючи пропущені букви «ц», «ч», «с»                                        
Лі.. улітку був уве..ь зелений, а тепер берізки та клени жовті, о..ики ..ервоні, а поміж ними ялино..ки зеленіють.
 Налетить вітер, зірве з дерев ли..то..ки, і закружляють вони в повітрі, на..е метелики. Потім тихо-тихо додолу ..пу..кають..я, землю нібито килимом укривають. А на гілках дерев з кожним днем у..е менше ..тає ли..то..ків. Далеко видно в..е навколо крізь облетілі, голі віти.
 Дерева роняють ли..тя, трава й квіти в’януть, ..охнуть, а на..іння їхнє на землю
о..ипаєть..я, щоб на той рік наве..ні проро..ти й знову зазеленіти, за..ві..ти.
 Тварини також до зими готують..я: мандрівні птахи збирають..я у великі зграї, щоб летіти у вирій; маленькі звіринки запа..ають у ..воїх коморах їжу, лагодять і утеплюють ..вої житла та ..амі зодягають..я в теплу зимову шубку. А комахи під кору дерев у різні щілинки ховають..я.
 Так у..е живе — і ро..лини, і тварини — готують..я до довгої та холодної зими.
На..тала для біло..ки найклопіткіша пора: треба ..вою хатку до зими готувати, утепляти. З ранку до ве..ора біло..ка клопо..е: ..уху траву, мох збирає, у..і щілини в гнізді затуляє. І їжу також треба запа..ти на зиму. Знайде білка на кущі горішок, зірве й заховає де..ь у шпарці дерева. А то ще в дуплі ..ілу комірку влаштує — горіхів, жолудів туди назбирає. Білка й гриби на зиму припа..ає: ..трибне на землю, знайде гриб, ..хопить його зубами й тягне на дерево. Там вона його в розвилку між гілками зати..не. Гриб ви..охне, а як на..тане зима — білочка знайде його та з’ї..ть.
 ..имало треба біл..і горіхів, жолудів та грибів запа..ти во..ени. Зате взимку вона не голодуватиме.
       Зимування звірів Результат пошуку зображень за запитом "приготування до зими лісових звірів"
ІV. Узагальнення та систематизація знань і вмінь учнів
Завдання для учнів:
Придумайте слова із звуком [с].
Чим відрізняється артикуляція звуків[с] - [ч]?
Пригадайте приказки, над якими працювали.

https://www.youtube.com/watch?v=_djf2f5liwk&app=desktop

Немає коментарів:

Дописати коментар