корекція мовлення

Корекція мовлення.Урок53

УРОК 53. НЕПОВНІ РЕЧЕННЯ
Мета: систематизувати та уточнити знання про неповні речення; вчити визначати, який член речення пропущено; формувати вміння оцінювати свою діяльність; розвивати критичність мислення.
Обладнання: зошити, картки.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
Питання до учнів:
1. Що таке другорядні члени речення?
2. Що таке означення?
3. Що таке додаток?
4. Що таке обставина?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Розповідь вчителя
Речення, у яких є всі члени, необхідні для певного структурного типу, називаються повними.
Результат пошуку зображень за запитом "повні і неповні речення"

Наприклад: Українська пісня може кожне серце полонить. (М. Рильський) Це повне двоскладне речення, в якому є всі необхідні для цього структурного типу члени речення. Ні в кого з українців не було такої сім'ї (П. Куліш) — це також повне, але односкладне речення.

Речення, в яому пропущено якийсь член (головний чи другорядний), називається неповним. Пропущені члени неповних речень є обов'язковими для певного структурного типу
Результат пошуку зображень за запитом "повні і неповні речення"
.
Наприклад: Птиця створена до літання. Людина — до праці. (Нар. творч.) Друге речення неповне, бо в ньому опущено присудок створена. Воно без попереднього речення, з якого поновлюється пропущений присудок, незрозуміле, і тому не може існувати самостійно.
Неповними бувають як прості речення, так і частини складних речень.


Неповні речення поділяються на контекстуальні і ситуативні. Контекстуальні — це такі неповні речення, опущені члени яких легко поновлюються з попереднього тексту. Наприклад: Навколо безкрая рівнина моря. Інколи з'являється земля. Але то не рідна, а чужа.        (О. Донченко) В останньому реченні пропущено підмет земля, який поновлюється з попереднього речення.
Ситуативні — це такі неповні речення, відсутні члени яких не поновлюються, їх не можна поновити, бо вони в тексті ніде не названі словами, а домислюються із ситуації мовлення, тобто їх зміст розкривається поза мовними обставинами, жестами, мімікою тощо.
Результат пошуку зображень за запитом "повні і неповні речення"

Хлопець несміло підходить до каси аерофлоту. Касирка дивиться йому в вічі і запитує: «Тобі куди?». Третє речення є неповним ситуативним, оскільки члени речення дати, квиток домислюються із ситуації мовлення.
В українській мові вживаються речення, які за структурою є неповними, а за змістом — повними. Наявних членів речення без дієслова цілком достатньо для вираження завершеної думки. Тому поновлювати відсутнє дієслово немає потреби. Такі речення називаються еліптичними (від грецьк. — пропуск, опущення). В еліптичних реченнях найчастіше опускається дієслово. Наприклад: Кругом широколисті тополі, а там і ліс, і поле, і сині гори за Дніпром. (Т. Шевченко) Обидві частини цього складного речення еліптичні (дієслово відсутнє, але за змістом речення повне).
Уживання повних і неповних речень зумовлене сферою їх використання. У книжно-писемній мові неповні речення, як правило, не вживаються, крім тих частин художніх текстів, що відбивають живе розмовне мовлення, в якому неповні речення є одним з найбільш поширених типів.
Якщо на місці пропуску члена речення у вимові робиться пауза, то на письмі вона позначається тире.
(виділене записати в зошит
Завдання для учнів:
Прочитайте, випишіть неповні речення і охарактеризуйте їх.
Море, і чайки, і ми — все навкруги раділо: море — тому, що над хвилями зникла імла; чайка — тому, що іскрилося сонце на крилах; ми — бо дорога на грань Кара-Дагу звела. (М. Нагнибіда) Полум'яний красень місяць схилився у вікно. (П. Ксенко) Шелест лісу. Сніжинки, сніжинки надворі, а в серці моєму весна. (В. Сосюра) Я з Яковом прямували на північ, а наші друзі — на схід. (Ю. Збанацький) Повіддавав батько своїх дочок ще на Півночі. Одну — за метеоролога-полярника, другу — за військового. (О. Гончар)
Результат пошуку зображень за запитом "море і чайки"

Робота з карткою
Картка № 1
Перепишіть, вставляючи пропущені букви та розставляючи розділові знаки. Поясніть вживання тире. Назвіть пропущені члени речення.
По сей бік верби журят..ся по той бік оч..рет. (М. Філянський)
Знов сніги у Ки..ві сніги бе..донні. (В. Забаштанський) На білому снігу рожеві й сині смуги. Вгорі п..рлисті пер..ливи хмар. (М. Риль ський) Надмір поро..жує пересит пересит нудьгу нудьга ж душевну тугу. (Г. Сковорода) Увійшов гет..ман. За ним полковник. (Я. Рибак)
Результат пошуку зображень за запитом "повні і неповні речення"

Робота над деформованим текстом
Відредагуйте діалог, надавши йому властивих розмовному стилю невимушеності й лаконізму, вживаючи неповні речення.
Ми зупинилися од несподіванки. Капітан перестав говорити. Старий лейтенант махнув нам рукою.
— Звідки ви їдете? — запитав лейтенант різко.
— Ми їдемо із станції,— відповів я.
— Ви втекли з поїзда?
— Поїзд розбомбили вчора.
— А чого ви тут шляєтесь?
— Ми ідемо додому в село.
— А де знаходиться ваше село?
— Наше село називається Кущівка,— озвався Сашко і показав рукою на північний захід.— Це туди...
Самостійна робота
Складіть і запишіть діалог на тему «Цікава подорож (екскурсія) використовуючи неповні речення.
Результат пошуку зображень за запитом "цікава подорож"
Робота з картками
Картка № 2
1. Пояснити, у чому полягає відмінність між поширеними, односкладними і неповними реченнями.
2. Вказати фрагменти тексту, що містять двоскладні неповні речення.
а) Андрій додому поспіша, а сонце — у зеніт. (О. Підсуха)
б) У кімнатах у нас гарно. Вичищено, виметено. (Марко Вовчок) ,
в) — А куди ти мандруєш, парубче? — Додому. (Т. Шевченко)
Картка № 3
1. Чи правильною є думка про те, що двоскладні речення завжди повні, а односкладні — неповні?
2. Позначити неповні речення, у яких пропущений член можна відтворити зі змісту самого речення.
а) Вгорі — ліси сріблясто-сині, внизу — розлив молочних нив. (М. Бажан)
б) А за дверима — холодний морок. (Г. Тютюник)
в) Чайка — в хвилі, голуб — в хмарі, степ і море — вічно в парі з вами, давні друзі, юнь моя на виднокрузі. (М. Нагнибіда)

Результат пошуку зображень за запитом "мудрість"
Картка № 4
1. Позначити правильне твердження.
а) Важко правити Данилові свою ношу. (Г. Тютюнник) (Це речення неповне з пропущеним присудком.)
б) А за дверима — холодний морок. (Це речення повне.)
в) А далі на північ — хвойні ліси. (Це речення неповне, з пропущеним присудком.)
2. Довести чи спростувати думку:
на місці пропущеного члена в неповному реченні завжди ставиться тире.
Завдання для учнів:
Виразно прочитайте діалог. Усно доповніть неповні речення. Назвіть, який член речення пропущено.
― Ти погріб копав?
― Копав.
― У яму упав?
― Упав.
― Давно ти упав?
― Давно.
― Куди ти упав?
― На дно.
― А що там на дні?
― Струмок.
― А що в глибині?
― Пісок.
― Каміння нема?
― Нема.
― А холод пройма?
― Пройма.
― І нудно сидіть?
― Ага.
― Що в тебе болить?
― Нога.
― Драбину чекав?
― Чекав.
― На поміч гукав?
― Гукав.
― То, кажеш, сидиш?
― Сиджу.
― Посидь... я гулять біжу.

Результат пошуку зображень за запитом "погріб копав"

Результат пошуку зображень за запитом "мудрість"


VI. Систематизація й узагальнення знань
Запитання до учнів:
  1. Які речення називаються неповними?
  2. Якими бувають неповні речення?
  3. Який розділовий знак ставимо на місці пропущеного члена речення?


Немає коментарів:

Дописати коментар