корекція мовлення

Корекція мовлення.Урок №42

УРОК  42. СПОСОБИ ЗВ’ЯЗКУ СЛІВ У СЛОВОСПОЛУЧЕННІ. УЗГОДЖЕННЯ
Мета: вчити утворювати словосполучення способом узгодження; вчити розрізняти повне і неповне узгодження; формувати просторові уявлення; розвивати уяву.
Обладнання: зошити, картки, таблиця.
                                                                       ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
Питання до учнів:
Що таке словосполучення?
Наведіть приклади словосполучень.
                   Похожее изображение             
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Розповідь вчителя
Основною ознакою словосполучень є підрядний зв'язок між головним і залежним словами. Розрізняють три види підрядного зв'язку: узгодження, керування і прилягання.
Узгодженням називається такий спосіб підрядного зв'язку, за якого залежне слово вживається в тій самій формі (роду, числа, відмінка), що й головне, тобто залежне слово узгоджується з головним: чарівний голос, чарівна музика, чарівне дзеркало.
При узгодженні зміна форми головного слова вимагає зміни форми залежного: чарівного голосу, чарівної музики, чарівним дзеркалом.

Повним називається узгодження, за якого залежне слово повністю узгоджує всі свої форми з формами головного. Як правило, це узгодження прикметників, порядкових числівників, окремих розрядів займенників, дієприкметників з іменниками: рання весна, п'ятий клас, своя людина, наш друг, виконане завдання, різальний інструмент.

Неповними називають узгодження залежного слова з головним, але не в усіх формах: село Дем'янівці, село Піски (немає узгодження в граматичних формах числа); село Гайшин, місто Яготин, лікар Ярова (немає узгодження в граматичних формах роду)
(виділене записати в зошит)



Картинки по запросу в лісі орієнтир по чому                                       Картинки по запросу узгодження завдання українська мова
Завдання для учнів:
Прочитайте текст. Випишіть 5 словосполучень, в яких слова зв’язані способом узгодження.
Як відомо, напрямок у незнайомій місцевості найлегше визначити за допомогою компаса. Проте, йдучи до лісу, люди зазвичай компаса не беруть, та й не в кожного він є. Надійними компасами у такому випадку є дерева.
На відкритій місцевості або великій лісовій галявині можна орієнтуватися за поодинокими деревами. Ялина, приміром, з південного боку завжди буває гіллястішою, пухнастішою. Листяні ж дерева з південного, теплішого боку мають більше гілок, і гілки ці довші, а листя густіше й зеленіше, ніж із прохолодного й тінистого північного.
Допомогти зорієнтуватися може й кора дерев. На боці, зверненому до півночі, вона товща, грубіша й темніша. У беріз із південного боку кора чиста, біла, а з північного - завжди темніша, з тріщинками, наростами, плямами. Зрозуміло, за одним деревом одразу ж судити про те, де північ, а де південь, ризиковано. Тому слід перевірити кору на декількох деревах і порівняти. У хвойному лісі кора дерев також досить промовиста.
Оглянувши сосну, ви помітите темну вертикальну смугу, що тягнеться від землі майже до самісінької вершини. І завжди ця смуга - на північному боці стовбура (За Занковським).








Картинки по запросу  в лісі орієнтир по чому


Похожее изображение



Картинки по запросу  в лісі орієнтир по чому

               
Доберіть і запишіть до поданих словосполучень синонімічні. Прочитайте.
Тарасові слова - слова Тараса.
Твори Франка, мамина ласка, сестрин зошит, бабусина пісня, посмішка дідуся, солом'яна стріха, лимонний пиріг, дерев'яний паркан, вода з джерела, день осені, сад улітку, людина без турбот.
(Франкові твори, ласка мами, зошит сестри, пісня бабусі, дідусева посмішка, стріха з соломи, пиріг з лимону, паркан з дерева, джерельна вода, осінній день, літній сад, безтурботна людина).

Похожее изображение
                                                                 
Розвиток зорової уваги
Знайти і виписати з поданого речення 9 словосполучень.
Ми - молоді господарі землі, яка по-материнськи нас зростила, і піднесла до сонця на крилі, і жар любові в серце заронила (О. Бойченко).
(Господарі землі, молоді господарі, нас зростила, по-материнські зростила, піднесла до сонця, піднесла на крилі, в серце заронила, жар любові, ми молоді).


                         Робота з таблицею.
                                        Заповніть таблицю.

                                                                                   

повне узгодженнянеповне узгодження
--
--
--
--
--


Словосполучення: село Даниловичи (Н), ясний місяць, лагідна посмішка, інженер Короткова (Н), зошит в клітинку (Н), волога земля, доля дівчини (Н), тканина в горох (Н), щоденна праця, непохитна мужність, лікар Новікова (Н), місто Вінниця (Н), рідна школа, молодіжний фестиваль.


               Розвиток зорової пам’яті та уваги
Подивіться на зображення.. Запам’ятайте літери і малюнки в них . Назвіть по пам’яті спочатку всі літери, а потім – малюнки в них, у які вони вписані.


Картинки по запросу завдання на розвиток зорової памяті


                             
    Картинки по запросу завдання на розвиток зорової памяті


VI. Систематизація й узагальнення знань.
Запитання до учнів:
Що таке узгодження?
Яке буває узгодження?
Наведіть приклади словосполучень з повним  і неповним узгодженням.

Немає коментарів:

Дописати коментар