[П] - [Б]
Мета: вчити розрізняти у вимові і на слух звуки [т] - [д], правильно позначати на письмі ці звуки відповідними буквами; відпрацьовувати форми доконаного і недоконаного виду дієслів; розвивати зорову увагу та пам'ять, формувати розумової операції аналізу та синтезу.
Обладнання: зошити, картки, предметні малюнки.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
Питання до учнів:
Які звуки вивчали на минулому уроці?
Чим відрізняється вимова звуків [т] - [д]?
3. Як вимовляється звук [д] в кінці слова і в кінці складу?
Пригадайте скоромовки із звуками [т] - [д], чітко розкажіть їх.
(Д,п) - У нас надворі погода розмокропогодилася.
(Т,с) - Ходить посмітюха по смітничку з своїми посмітюшенятами
ІІІ. Вивчення нового матеріалуПовідомлення теми. Пояснення вчителя.
Сьогодні ми будемо продовжувати вивчати дзвінкі та глухі приголосні звуки. Будемо вивчати пару звуків. А яких, дізнаєтесь, коли відгадаєте загадки.
Відгадайте загадки, назвіть перший звук слова-відгадки.
Все літо літаю: у поле, до гаю. Збираю медок з різних квіток.
(Бджола).
Ні старому, ні молодому не дасть приступити до дому.
(Кіт).
Які звуки будемо вивчати? ([п] - [б]).
Ми будемо вчити звуки [п] - [б]. Давайте порівняємо вимову звуків [п] - [б]. Коли вимовляємо ці звуки, язик лежить в роті, зуби відкриті, губи смикаються, при цьому з рота повітря виходить не плавно, а поштовхами, звуки вимовляємо коротко, швидко. А чим же вони відрізняються?
Звук [б] вимовляємо з голосом – голосові зв’язки вібрують, а звук [п] вимовляємо без голосу, голосові зв’язки не вібрують. Перевірте, покладіть долоню на гортань і вимовляйте звук [б], а потім - [п]. Що ви відчуваєте?
Записати в зошит
Звук [б] вимовляємо з голосом, голосові зв’язки вібрують – це дзвінкий приголосний звук. Звук [б] вимовляємо дзвінко в кінці слова і в кінці складу.
Звук [п] вимовляємо без голосу, голосові зв’язки не вібрують – це глухий приголосний звук.
Завдання.
Прочитати склади і слова, чітко вимовляти звуки [п] - [б].
Па – ба палка – балка липа - риба
По – бо поле - болото позичив - борщ
Пра – бра правда - брат правильно - братство
Про – бро просити – брови прощати - бронза
Пру – бру прудкий - брудний пружина - брухт
Уп – уб суп – зуб грип – гриб
Робота над скоромовками
1 Вставте пропущені букви, прочитайте скоромовки спочатку повільно, а потім швидко, чітко вимовляйте [п] і [б].
Білі .. арани .. или в ..ара .. ани, а маленький .. аранець .. ив в .. окастий
.. у .. онець.
***
.. или .. сидить .. ід ли .. ою.
Порівняти звуковий склад слів
Назвати однакові і різні звуки в словах пити – бити ; грип – гриб ; зуб – суп. Придумати усно речення з кожним словом.
Формування фонематичних уявлень
Придумати слова, які починаються із заданого складу. Записати їх.
Па, пава …. (Палка, пакет, пар, панорама).
Ба, банка …. (Баран, башта, балкон, бавитися).
По, пора … (Подвиг, поставити, поламати, поїсти, подушка).
Бо, борода …. (Болото, боротися, болить, бочка).
Пу, пускати … (Пух, пухнастий, пучок, публіка).
Бу, булка …. (Будинок, буря, будівельник, бублик).
Пи, писати …. (Пити, пилка, письменник, пил).
Би, бик … (Бити, бинт).
Пе, пень … (Пече, пекар, перукар. Перевертати, перечитати).
Бе, берег …. (Береза, берегти, берегиня).
Робота з картками
Картка № 1
Змінить слова за зразком, запишіть.
Зразок. Ніс (що зробив?) – приніс.
Плив (що зробив?) –
Пив що зробив?) –
Малював (що зробив?) –
Писав (що зробив?) –
Переходив (що зробив?) –
Рубав (що зробив?) –
Купував (що зробив?) –
Виправляв (що зробив?) –
Підмітав (що зробив?) –
Перекладав (що зробив?) –
Картка № 2
Доберіть перевірні слова, вставте пропущені букви.
Шу .. ка - шу.и ; сте .. - сте.и;
коро .. ка - коро.ки; ду .. - ду.и ;
гри .. ки - гри.и ; хлі .. - хлі.и ;
м’ясору .. ка - м’ясорубки ; голу .. - голу.и ;
па .. ка - па.очки ; кра .. - кра.и .
Картка № 3
1. Прочитайте текст. Вставте пропущені букви «п» або «б». Спишіть.
Хлі ..
..ринесли хлі.. і на столі ..оклали. І лежить хлі.. – те .. лий, ..ахучий, руками ро .. отящими ..одарований. Золоті руки зерно в ріллю ..осіяли.
Ро .. отящі руки зерно зі .. рали, змололи, тісто замісили, хлі.. с .. екли. Лежить хлі .. ина золота і ні .. и ..ромовляє: лю .. іть мене, шануйте, їжте та здоровими ..удьте.
Вставте пропущені букви «п» або «б».
Розповідь, робота, субота, капітан, безпечний, побудувати, розписка, рибалка, спів, корабель, сівба.
ІV. Узагальнення та систематизація знань і вмінь учнів
Завдання для учнів:
Чим відрізняється вимова звуків [п] - [б]?
Як вимовляється звук [б] в кінці слова і в кінці складу?
Придумайте слова із звуком [б].
Немає коментарів:
Дописати коментар