корекція мовлення

корекція мовлення.урок 37.


УРОК 37. ГЛУХІ ТА ДЗВІНКІ ПРИГОЛОСНІ ЗВУКИ.
ДИФЕРЕНЦІАЦІЯ ЗВУКІВ [Т] - [Д]


Мета: вчити розрізняти у вимові і на слух звуки [т] - [д], правильно позначати на письмі ці звуки відповідними буквами; формувати вміння використовувати в мовленні узагальнюючі слова; розвивати вміння узагальнювати, порівнювати. Обладнання: зошити, картки, предметні малюнки.
ХІД УРОКУ І. Організаційний етап ІІ. Актуалізація опорних знань Питання до учнів: Які звуки вивчали на минулому уроці? Чим відрізняється вимова звуків [ш] - [ж]?
3. Як вимовляється звук [ж] в кінці слова і в кінці складу? Пригадайте скоромовки із звуками [ш] - [ж], чітко розкажіть їх.

Похожее изображение




Звук [ш]
Шило шубку Шурі шило,
Шовком, шерстю шви обшило. Вийшла шубка прехороша Нашій Шурі на порошу.
Маші каша надоїла.
Маша кашу не доїла.
Машо, кашу доїдай,
Матусю ти не ображай!

Звук [ж]
Моржі лежать, моржат сторожать.
Моржі прибережні — сторожі обережні.
Бо в сніжнім безмежжі — стежки ведмежі.
Жовте жито жук жував І з Женею жартував.
Жартом, жартом — і у Жені Жвавий жук живе у жмені.



Диференціація звуків [ш-ж]
Вибіг Гришка на доріжку,
На доріжці сидить кішка.
Взяв з доріжки Гришка кішку,
Хай піймає кішка мишку.


Жужжить у Жені
Жук у жмені.                                          
«Жу-жу-жу, жу-жу-жу!
Я з тобою не дружу!»          

                                                                              Життєрадісні жирафи
                                                                                Узяли журнал із шафи.
                                                                                  Його жужмили і м’яли.
Все одно не прочитали.   

         Жук у житі зажурився,
Жвавий джміль десь забарився.
Жук жужжить: «Хвилююсь я,
Дружба в нас на все життя».

                                                                                           Шифер кришу прикрашає,
Від дощу її ховає.               
Ми до школи швидко йшли,
Кущ шипшиновий знайшли.   
ІІІ. Вивчення нового матеріалу Повідомлення теми. Пояснення вчителя Сьогодні ми будемо продовжувати вивчати дзвінкі та глухі приголосні звуки. Будемо вивчати пару звуків. А яких, дізнаєтесь, коли відгадаєте загадки.
Відгадайте загадку, назвіть перший звук слова-відгадки.
Живе один батько і тисячі синів має, всім шапки справляє, а собі не має.
Картинки по запросу дуб (Дуб).

Відгадайте загадку, назвіть останній звук слова-відгадки. М’якенькі лапки, а в лапках арапки.

Картинки по запросу кіт (Кіт).
Які звуки будемо вивчати? ([т] - [д]).



Ми будемо вчити звуки [т] - [д]. Давайте порівняємо вимову звуків [т] - [д]. Коли вимовляємо ці звуки, кінчик язика торкається верхніх зубів, зуби трохи відкриті, губи відкриті, при цьому з рота повітря виходить не плавно, а поштовхами, звуки вимовляємо коротко, швидко. А чим же вони відрізняються? Звук [д] вимовляємо з голосом – голосові зв’язки вібрують, а звук [т] вимовляємо без голосу, голосові зв’язки не вібрують. Перевірте, покладіть долоню на гортань і вимовляйте звук [д], а потім - [т]. Що ви відчуваєте?






Картинки по запросу звук д




Картинки по запросу зображення звук т


Записати в зошит Звук [д] вимовляємо з голосом, голосові зв’язки вібрують – це дзвінкий приголосний звук. Звук [д] вимовляємо дзвінко в кінці слова і в кінці складу. Звук [т] вимовляємо без голосу, голосові зв’язки не вібрують – це глухий приголосний звук.

Вправа 1
Вправа на відчування кінчика язика – його твердості і активності у вимові. Для цього використовуйте свою уяву: уявіть, що ваш язик – це маленький молоточок. Потім побийте його кінчиком по зубах, промовляючи: так-так-так-так-так. Після цього потренируйтесь у вимові букв «Т-Д».

Завдання. Прочитати склади і слова, чітко вимовляти звуки [т] - [д]. Та – да там – дам тарілка – дарунок То – до торгівля – дорога товариш – дощить Ту – ду туман – думка турист – дубок Те – де телефон – дерево тепло – денний Ти – ди тиша – дихання тиснути – диміти От – од компот – народ пілот – город Ат – ад салат – сад салют – виноград
Робота над скоромовками 1 Вставте пропущені букви, прочитайте скоромовки спочатку повільно, а потім швидко, чітко вимовляйте [т] і [д].
Дятел .. ерево .. овбав, .. ощик .. ятла не .. істав. *** Ко .. ик люби .. ь погуля .. и і у піжмурки погра .. и.
Порівняти звуковий склад слів Назвати однакові і різні звуки в словах там - дам; душ – туш ; дрова – трава. Придумати усно речення з кожним словом.

Картинки по запросу звук д
Формування фонематичних уявлень Придумати слова, які починаються із заданого складу. Записати їх. Та, тарілка …. (Танк, табуретка, танцювати). Да, далеко …. (Давно, дарунок, Данило, давати). То, торт … (Товстий, тонкий, тонути, топати). До, дорога …. (Дошка, доглядати, добробут, дописати). Ту, туман … (Турист, туш, тупотіти, турецький). Ду, думка …. (Думати, душно, дуб). Ти, тихо …. (Тиснути, тигр, тин, тисяча). Ди, диво … (Дисертація, димар, дим. диня). Те, телефон … (Театр, технологія, терпіти, тест). Де, дерево …. (День, дешевий, десь).
Робота з картками Картка № 1 1. Закінчіть речення. Запишіть. Звуки ми вимовляємо і …… Букви ми бачимо і ……. [Т] - [д] – це …….. [А] - [о] – це …… Звук [д] в кінці слова і в кінці складу вимовляємо …… Наука, яка вивчає звуки називається …….
Картка № 2 1. Доберіть перевірні слова, вставте пропущені букви. Зразок. Загадка – загадочка. Заря .. ка - зарядочка ; сала .. - салати ; шви ..кість - швидесенько; краєви .. - краєвиди ; клі .. ка - кліточка ; скла .. - склади ; ягі .. ка - ягоди ; салю .. - салюти ; гря .. ка - грядочки ; лебі .. ь - лебеді; ведмі .. ь - ведмедик; полі .. - польоти .
Картка № 3 І. Вкажіть, у яком рядку всі слова розташовано в алфавітному порядку. 1. Басейн, гущавина, дебют, обирати, заграва. 2. Аналіз, вигук, лебідь, новина, розрада. 3. Промовляти, розкладати, повість, душа, байка. 4. Блакитний, близький, вирій, ланцюг, краєвид. 5. Сміливий, смирний, природа, недуга, згодом. ІІ. Вкажіть, у якому рядку в усіх словах приголосні дзвінкі. 1. Трубопровід, голка, гущавина, тюбик, тисяча. 2. Операційний, нещадний, товариство, оператор, ікона. 3. Правдивість, висота, опера, негода, краса. 4. Барабан, держава, лимон, муляр, друг. 5. Ложе, людина. Укритися, феномен, радість.

Картинки по запросу завдання слова зі звуками д т на українській мові
Гра «Назви одним словом» Вчитель називає слова, що належать до однієї логічної категорії, учні називають узагальнююче слово. За правильну відповідь отримують фішку. Яблуко, груша, слива, виноград, абрикос – це (фрукти). Помідор, огірок, картопля, кабачок, баклажан – це (овочі. Січень, вересень, жовтень, листопад – це (місяці). Львів, Харків, Чернігів, Черкаси, Суми, Луцьк – це (міста). Десна, Буг, Дунай, Дністер, Хорол – це (ріки). Волошка, айстра, барвінок, чорнобривці – це (квіти). Тополя, верба, дуб, клен, сосна, каштан, осика – це (дерева).

Робота над текстом. Прочитайте текст. Вставте букви «т» або «д». Раніше люди вважали дерева живими істотами, своїми предками. Дерево давало людині плоди, давало взимку тепло. З дерев будували житло, виготовляли знаряддя праці, речі домашнього вжитку. Дерево, як і людина, - часточка матері-природи. Тому люди шанують дерева. Питання до тексту. Чим вважали дерева в давнину? Що дерево давало людям? За що люди шанують дерева?
Картинки по запросу дерево Робота над ребусами.

Розгадати ребуси. ІV. Узагальнення та систематизація знань і вмінь учнів. Завдання для учнів: Чим відрізняється вимова звуків [т] - [д]? Як вимовляється звук [д] в кінці слова і в кінці складу? Пригадайте скоромовки, чітко розкажіть їх.


Немає коментарів:

Дописати коментар