корекція мовлення

Корекція мовлення.Урок 47

УРОК 47. ГОЛОВНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ

Мета: закріпити знання про головні члени речення; вчити визначати головні члени речення;  формувати навички самоконтролю; розвивати увагу.
Обладнання: зошити, картки, таблиця,  опорна схема.
               ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
Питання до учнів:
Що таке логічний наголос?
Що таке прямий порядок слів?
Що таке непрямий порядок слів?

                  ІІІ. Вивчення нового матеріалу
            Розповідь вчителя
Головні члени речення або основа речення – це підмет і присудок.
 Підметом називається граматично незалежний член двоскладного речення, що означає предмет, про який йдеться в реченні. Підмет відповідає на питання хто? Що?
               (Перелітні (хто?) птахи збиралися летіти в теплі краї).

Присудком називається головний член двоскладного речення, що означає дію, стан або ознаку підмета і граматично підпорядкований йому. Присудок відповідає на питання що робить? Що з ним робиться? Який він є? Хтовін чи що він є?
                       (Вже перший сніг (Що робить?) кружляє над землею).
(виділене записати у зошити)
Пов’язане зображення

Робота з опорною схемою.
Розглянте опорну схему. Які бувають присудки? Які бувають підмети?

Результат пошуку зображень за запитом "способи вираження підмет і присудок"

Пов’язане зображення


Пов’язане зображення


Завдання для учнів:
Спишіть речення, підкресліть головні члени речення.
Гарячою зеленою барвою горить на сході ячмінь. Віє свіжістю лісу й ріки у вікно. Зелень ще тільки пробивається, а вишні й терни зачинають цвісти. Дні йшли за днями по довгих паузах осінніх, беззоряних. Безсонна ніч далася взнаки.  Повітря від близького пожарища нагрівалось, і бійцям ставало тепліше. Отак і сиділи, і темніли в сутінках ріднею, перекидали думки в літо. Довго спали вітри у ярах на припоні. Гарні люди вмирають завжди передчасно. Привезли на ділянку дубців-сіянців. Вода розливалася чимраз ширше по рівнині.

Результат пошуку зображень за запитом "ячмінь"



           Робота з таблицею.
Заповніть таблицю.
Я зупинився і мовчки придивлявся. П’ять ораторів змінюється за хвилину. Невесела та сім’я яворів уклонилася кінноті до ніг. Тіні копиць полохливо тремтіли на осяяній луці. Сніг засипав всю долину. «Садок вишневий коло хати» - зразок геніальної простоти в поезії. Ми з ним приятелювали вже багато років. Сьогодні учні писали диктант.

Простий підмет   ------????????????



Складений підмет---------??????????


           Робота з карткою
          Картка № 1
Прочитайте речення, підкресліть присудки, випишіть речення із простими присудками.
День ще розкошував назелених луках острова. Я не можу мовчати. Одного разу він почав малювати пейзаж. Художник не хотів жертвувати своїм покликанням. Українська пісня може кожне серце полонить. Так прожила я цілу довгу зиму. Нам скорились темні води.

      2. Випишіть речення із складеним дієслівним присудком.
            Микола хотів дістати з полиці кобзар. Поезія – це завжди неповторність. Я для тебе
            завжди буду красивою. Жінка не хотіла співати. Сонце почало підніматися над морем.
            Вона стала мов сама не своя. Коні як змії. Учні почали виконувати контрольну роботу.


                                Робота над деформованим текстом
Прочитайте. Визначте початок і кінець кожного речення. Спишіть, розставте розділові знаки.
Хто з нас забуває поглянути на себе в дзеркало, коли виходить з дому або повертається з роботи, школи, прогулянки без дзеркала людина почувається не дуже комфортно, от і створили «чарівне скло» наші пращури ще близько 5 тисяч років тому щоправда, хоч чарівне, але ще не скло: найдавніші люстерка робили з каменю і металів пізніше з'явилися дзеркала з гірського кришталю були і свої місцеві пристрасті у Китаї, наприклад, поверхні, що відбивають зображення створювали з обсидіану, а народи Середземномор'я для своїх потреб використовували пластини бронзи іноді умільці робили дзеркала з «секретом» наприклад, невеличке японське дзеркало кінця XVIII ст. цікаве ось чим: якщо пустити ним «зайчика» на стіну, на ній чомусь виникне... сяючий Будда!

Результат пошуку зображень за запитом "дзеркальця"

(З кн. «Історія речей»)

Результат пошуку зображень за запитом "чарівне скло"


Словниковий диктант (Повторення вивченого матеріалу).
М’який, б’є, п’янкий, мавпячий, любов’ю, верб’я, рядно, тьмяний, міжгір’я, буряк, священний, пір’я, Рєпін, ряст, без’ядерний, від’ємний, роз’єднати, об’єм, дит’ясла, бюст, пів’юрти, кур’єр, інтерв’ю, бюджет.



VI. Систематизація й узагальнення знань
Запитання до учнів:
Які головні члени речення ви знаєте?
На які питання відповідає підмет?
На які питання відповідає присудок.?




Немає коментарів:

Дописати коментар