Мета:
уточнити і закріпити правильну артикуляцію звука [и]; продовжувати вчити узгоджувати іменники з
числівниками; повторити узагальнюючі слова; удосконалювати навички
звуко-буквеного аналізу слів; розвивати вміння узагальнювати.
Обладнання:
зошити, картки
ХІД УРОКУ
І.
Організаційний етап
ІІ.
Актуалізація опорних знань
Питання до
учнів:
1. Який звук вчили на минулому уроці?
2. Розкажіть, з допомогою чого утворюється
звук [о].
3. Яке положення мають органи артикуляції
під час вимови звука[о].
ІІІ. Вивчення
нового матеріалу
Визначити
останній звук в словах
Шити, писати, вишивати, вимовляти, думати, малювати.
Повідомлення
теми
Сьогодні
ми будемо вивчати звук [и].
[и] – це
голосний звук. Коли ми його вимовляємо, органи артикуляції мають таке
положення: кінчик язика знаходиться в глибині рота, спинка язика піднята вгору,
губи посміхаються, зуби відкриті, немає
ніяких перешкод, повітря іде вільно. Звук [и] утворюється з допомогою голосу,
голосові зв’язки вібрують. (Записати в зошити).
Вимовте
звук [и], перевірте положення органів артикуляції.
Звук [и]
може стояти в середині або в кінці слова, на початку слів звук [и] ніколи не
стоїть.
Прочитати
склади і слова, чітко вимовляти звук [и].
Пи – пил –
пилка – писати – письменник.
Ти – тин –
тигр – тиша – тиснути.
Ди – дим –
диван – дивувати – дивитися.
Си – син –
сидіти – сивий – синьоокий.
Ши – шити
– широкий – шило – ширяти.
Ки – килим
– кидати – кислий – кипарис.
Ни – нитка
– низький – нині – нижчий.
Робота над
скоромовкою
Прочитайте
спочатку повільно, а потім швидко. Чітко вимовляйте звуки.
Пішли
копати – забули лопати.
Робота над
прислів’ями
Прочитати
прислів’я, пояснити їх зміст
Багато
чого не зробиш, поки не вивчишся, але багато треба зробити, щоб вивчитися.
Доки
джерело не пересохне, - ціни води не знатимуть.
Робота над
загадками
Відгадайте
загадки, виконайте звуко-буквений аналіз слів-відгадок.
(гриб)
(цибуля)
(сокира)
Червона,
солодка, пахуча, росте низько, до землі близько.
(Гриб - [г
р и б] – 4 б., 4 зв., 1 скл. Цибуля - [ц и б у л' а] – 6 б., 6 зв., 3 скл.)
Гра «Назви
одним словом»
Вчитель
називає слова, що належать до однієї логічної категорії, учні називають
узагальнююче слово. За правильну відповідь отримують фішку.
Яблуко,
груша, слива, виноград, абрикос – це (фрукти).
Помідор,
огірок, картопля, кабачок, баклажан – це (овочі).
Січень,
вересень, жовтень, листопад – це (місяці).
Львів,
Харків, Чернігів, Черкаси, Суми, Луцьк – це (міста).
Десна,
Буг, Дунай, Дністер, Хорол – це (ріки).
Волошка,
айстра, барвінок, чорнобривці – це (квіти).
Гра
«Скільки»
І варіант
Вчитель
виставляє на дошці цифру і предметний малюнок. Учні повинні за зразком утворити
словосполучення.
Наприклад.
5 олівець – п’ять олівців. Слідкувати за вимовою закінчень.
Гра "Хто що полюбляє їсти?".Назви і вкажи ,де в яких словах зустрічається звкк [и]
ІІ варіант
Утворити
словосполучення за зразком.
4 олівець
– (чотири олівці). 18 учень – (вісімнадцять учнів). 3 каштан – (три каштани).
22 книга – (двадцять дві книги). 163 диня – (сто шістдесят три дині). 2 країна
– (дві країни). 19 місто – (дев’ятнадцять міст).
Гра "Нагодуй тварину".Назви в яких словах зустрічається звук [и]
Гра "Нагодуй тварину".Назви в яких словах зустрічається звук [и]
Робота з
картками
Картка № 1
1. Утворити слова із букв.
Ш, а, м, и
- ….; м, и, с, к, а - …..; д, и, в, а, н
- ….
2.
Виправити помилку.
Ми з
братом лісники від роду: пиляєм палкою колоду. (Пилкою).
4.
Запишіть словосполучення за зразком.
Зразок.
Чай з ожини – ожиновий чай.
• Чай із калини - _____________
• Чай із малини - _____________
• Чай із чорниці - _____________
• Чай із суниці. - ______________
• Чай із полуниці - ____________
Картка № 2
Прочитайте
деформований текст. Виправте помилки.
Овочі
вочіО жеду
трібніпо жнійко динілю. хЇ рощуютьви ан ляопх. сляПі рабиня рожаюв чіово
трапляютьпо од газинівам. А вітидз – ан анш тілс. З них туютьго тисала, пису й
шіні мачніс сіре. редПе доюї вочіо в’язковообо ютьми.
гатоБо
тамінівві в чахово. ниВо рисніко сімв.
ІV.
Узагальнення та систематизація знань і вмінь учнів
Завдання
для учнів:
1. Розкажіть, з допомогою чого утворюється
звук [и].
2. Яке положення мають органи артикуляції
під час вимови звука[и].
Додаток до теми голосні звуки. Звук [и]. Лексична тема «Народознавство».
ЖОВТЕНЬ місяць.
Завдання. Прочитайте текст згідно з правилами української
літературної вимови.
Осінній Лука припадає на 31 жовтня. Таким чином, святце,
що припадає на останній день другого осіннього місяця, мовби підбиває підсумок
хліборобської праці. Збіжжя звезено в клуні, зроблено осінній засів. Відтак
можна братися за молотьбу зернових.
Віддавна вважалося, що вінець
хліборобського року настає тоді, коли хліб скошено й пов’язано в копи. Про це
слушно нагадує приказка: «Не той хліб, що у полі, а той, що у коморі».
Завдання. Прочитай малюнкові прислів’я.
Завдання. Вставте голосні звуки, прочитайте, дотримуючись
літературної вимови.
Отже, ос.нній Л.ка ор.єнтував
селян.на на до кінцеву працю – до цього дня кожен мус.в наповн.ти хлібн.ми
пр.пасами комору. Л.ше тепер хлібом.б міг л.гко зітхнут., згадавш. пр.казку:
«Як хліб в засіці, - казал. в таких в.падках, - то в род.ні завжд. м’ясниці».
Завдання. Утворіть слова, з’єднавши склади.
СЕ РУБКИ
ЧО ЛИСЯ
ПА ЛЯНИ
БРА ВІКИ
ЗЕ КАЗКА
ПРИ НОВІ
ЗЕР МОРУ
КО НО
Немає коментарів:
Дописати коментар