корекція мовлення

Корекція мовлення .Урок 54



УРОК 54. РЕЧЕННЯ З ОДНОРІДНИМИ ЧЛЕНАМИ
Мета: узагальнити та систематизувати знання про однорідні члени речення; вчити знаходити однорідні члени речення та правильно ставити при їх вживанні розділові знаки; продовжувати формувати вміння поширювати речення; розвивати уяву.
Обладнання: зошити, картки, таблиця, опорна схема.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
Питання до учнів:
1. Що таке другорядні члени речення?
2. Що таке означення?
3. Що таке додаток?
4. Що таке обставина?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Розповідь вчителя
Однорідними називаються члени речення, які відносяться до одного  й того самого члена речення і виконують однакові синтаксичні функції. Однорідні члени речення пов’язуються  інтонацією або сполучниками сурядності.
Результат пошуку зображень за запитом "однорідні члени"

(записати в зошити)
Робота над опорною схемою
Розглянте опорну схему. Якими членами речення можуть бути однорідні члени? Назвіть ознаки однорідних членів речення.

Робота над текстом
Виразно прочитайте текст. Перепишіть, підкресліть однорідні члени речення.
Традиційна українська хата — це колиска нашого народу, де творилася його журлива і оптимістична доля, жеврів і вибухав його гнів, напиналися буденними клопотами, кохалися, народжувалися і вмирали, щоб поступитися місцем прийдешнім поколінням. З неї пішли у світ велетні думки і духу — князь Кий і літописець Нестор, філософ Григорій Сковорода і гетьман Богдан Хмельницький, поети Тарас Шевченко й Іван Франко, конструктор космічних апаратів Юрій Кондратюк і письменник Олександр Довженко.
Перелік цей можна продовжувати і далі, тоді б простягнувся ланцюг людських доль нескінченно, аж у Всесвіт. Тому й уявляється українська хата величезною, де долівка — земля, стіни — гори і ліси, а стеля — небо з зірками і кометами. (А. Данилюк)
Результат пошуку зображень за запитом "українська хата"



Результат пошуку зображень за запитом "однорідні члени"


Спишіть. Поставте пропущені розділові знаки. Підкресліть однорідні члени речення.
Культура князівських часів за основу мала місцеві народні елементи. Вони виявлялись у багатому побуті і словесності у віруваннях і народній філософії. Ця первісна культура дедалі розвивалась і багатіла своїми власними соками але діяли на неї також різні чужосторонні впливи.
Живі зв'язки зі Сходом і Візантією спричинили поширення письма в дуже ранніх часах. Але щойно з заведенням християнства освіта набрала всенародного характеру. Перші християнські князі звернули велику увагу на освіту. Володимир «почав брати у значних людей дітей і давати на шкільну науку»; Ярослав у Новгороді («зібрав від старостів і попових дітей триста учити з книг»). (За І. Крип’якевичем)


Результат пошуку зображень за запитом "князі володимир"

Пов’язане зображення
Робота з картками
Картка № 1
Доповніть речення однорідними членами.
Рівними-рівними рядами стоять розлогі, яблуні ……
Перед нами відкрилося море – неспокійне …..
Вони йдуть ловити рибу: карасів  …..
Глибоку радість приносять людині дерева, сонце …
Перед нами стояв красивий, ……        кінь

Пов’язане зображення

Картка № 2
Спишіть, підкресліть однорідні члени речення. Які сполучники можуть стояти між однорідними членами речення?
Чоловіки весело, із жартами відповідали на привітання. Верби й верболози сіро-зеленим туманом котились по луці і закривали подекуди воду. Зерно і камінь, суша і вода достойні буть зображені в картині. Не краса красить, а розум. У мрії все рівне: й сьогодні, й минуле, і щастя, і вічність, і мить. Тонкі брови, русяві дрібні кучері на голові, тонкий ніс, рум'яні губи — все дихало молодою парубочою красою. Ах, як усього ба гато: неба, сонця, веселої зелені.
Робота з таблицею
Заповніть таблицю.
Однорідні члени з’єднані одиничними сполучниками
Однорідні члени з’єднані повторювальними сполучниками
Однорідні члени з’єднані парними сполучниками





















Слова: ні сосна, ні дуб; радість і смуток; не тільки піт, ай кров; сонце й небо; і зверху, і знизу; або пан, або пропав; хоч повалить, та не зігне; мука, а не подорож; якщо не корова, то віл; і порада, й розрада; не лише тепер, а й завжди; як не ведмідь, то вовк; синє або голубе; як старі, так і діти; кропива та полин; не тільки сміх, а й сором; то свистить, то виє.

Результат пошуку зображень за запитом "верболози"
Робота над деформованим реченнями
Відредагуйте речення
1. Харків'яни й робітники вийшли на впорядкування міста. 2. Мені подобаються пригодницькі кінофільми і слухати класичну музику.
3. На городі влітку ростуть гарбузи, кавуни, буряки, овочі, картопля, морква, горох. 4. Хвилюється море і мати за своїх дітей. 5. Народ не тільки творить матеріальні цінності, а й скарби культури. 6. На півдні вже достигають солодкі апельсини й лимони.
Проблемне питання:
Чи можна вважати реченням з однорідними членами конструкції типу: 1. Все, все згадала вона в ту хвилину. (О.Довженко) 2. Рости, рости, моя пташко, мій маковий цвіте. (Т. Шевченко)
Відповідь обґрунтуйте.
Висновок. ????????:
1) ???????????;
2) ????????????;
3)????????????????;
4) ?????????????.
Самостійна робота
Усно придумайте речення з поданими однорідними членами речення.
Працьовиті, самовіддані, горді, завзяті. Поля й степи, ріки і озера, ліси і гори. І вчора, і сьогодні, і завтра, і завжди.

Результат пошуку зображень за запитом "однорідні члени"

Творча робота
Прочитайте вірш, місця пропусків заповніть однорідними членами речення. Текст звірте з поезією О. Олеся «Україна в старовину».
Ліс густий, , ,
Споконвічний ліс росте,
Не проб'ється навіть сонце
Крізь гілля його густе.
Велетенські граби,_,
Раз в століття полягають
Після віку боротьби...
По річках, , ,
Вічний галас, вічний спів,
Крик гусей, і ,
Зойк чайок і
Лебедині білі зграї
В небі хмарами летять,
Навкруги орлині крила
Гучно лопотять.
Над струмком спинився олень,
Прислухається, ,
Десь почув непевний шелест
І зникає через мить.
То ведмідь ішов напитись,
Остудитися в воді.
То збирають під дубами
Чорні вепрі жолуді.
По лісах блукали кози,
_,_, борсуки.
По лісах дрімучих, темних,
З луком пращур наш ішов,
З рисем, і ,
Він боровся і боров.
Результат пошуку зображень за запитом "україна в старовину"

VI. Систематизація й узагальнення знань
Запитання до учнів:
  1. Що таке однорідні члени речення?
  2. Чим пов’язуються однорідні члени речення?
Перегляньте і запам"ятайте




Немає коментарів:

Дописати коментар