корекція мовлення

корекція мовлення урок 24


УРОК 24. АПОСТРОФ
Мета: вчити правильно  вимовляти та записувати слова з апострофом; відпрацьовувати граматичну категорію «час дієслів»; формувати вміння аналізувати та синтезувати; розвивати фонематичні процеси.
Обладнання: зошити, картки, предметні малюнки.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
Завдання для учнів:
1.Порівняйте вимову слів: свято і в'язати.
2. Що ви знаєте про вживання апострофа?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Розповідь вчителя

Картинки по запросу вживання апострофа

Картинки по запросу вживання апострофа

Картинки по запросу вживання апострофа загадки


Роздільність вимови я, ю, є, ї та попереднього твердого приголосного позначається апострофом.
Апостроф пишеться перед я, ю, є, ї:
1. Після губних приголосних (б, п, в, м, ф): б’ю, п’ять, п’є, в’язи, у здоров’ї, м’ясо, рум’яний, тім’я, мереф’янський, В’ячеслав, Стеф’юк.
Примітка. Апостроф не пишеться, коли перед губним звуком є приголосний (крім р), який належить до кореня: дзвякнути, мавпячий, свято, тьмяний, цвях, але: верб’я, торф’яний, черв’як.
Коли такий приголосний належить до префікса, то апостроф пишеться, як і в тих же словах без префікса: зв’язок, зв’ялити, підв’язати, розм’якшити.
2. Після р: бур’ян, міжгір’я, пір’я, матір’ю, кур’єр, на подвір’ї.
Примітка. Апостроф не пишеться, коли ря, рю, рє означають сполучення м’якого р із наступними а, у, е: буряк, буряний, крякати, рябий, ряд, крюк, Рєпін.
3. Після префіксів та першої частини складних слів, що закінчуються на твердий приголосний: без’язикий, від’їзд, з’єднаний, з’їхати, з’явитися, об’єм, під’їхати, роз’юшити, роз’яснити; дит’ясла, пан’європейський, пів’яблука, але з власними назвами через дефіс: пів-Європи тощо.
Примітка 1. Після префіксів із кінцевим приголосним перед наступними і, е, а, о, у апостроф не пишеться: безіменний, загітувати, зекономити, зокрема, зуміти.
Картинки по запросу апостроф завдання
Завдання для учнів:
Запишіть речення, ставлячи, де потрібно, апостроф. Поясніть вживання апострофа у словах. Визначте види речень за метою висловлювання, підкресліть головні й другорядні члени речення.
Дощова хмара висовує з-за гори своє верхів...я (Мирний). Повітря грає, свої медв...яні пахощі лл...ючи (М. Бажан). З рум...яного сходу линуло світло й м...якими хвилями розливалось поміж небом і землею (М. Коцюбинський). Все в тобі з…єдналося, злилося — як і помістилося в одній! (В. Симоненко). І мене в сім...ї великій, в сім...і вольній, новій, не забудьте пом...янути незлим тихим словом (Т. Шевченко).

Картинки по запросу вживання апострофа загадки


Картинки по запросу вживання апострофа загадки


Картинки по запросу вживання апострофа в українській мові


Робота з картками
Картка № 1
Знайдіть третє "зайве" слово в групах слів.
1) Медв...ний, духм...яний, рум...яний;
2) дерев...яний, ОЛОВ...НИЙ, мавп...ячий;
3) рясний, бур...ян, кучер...явий.
Картка № 2
Запишіть графічно.
[соловйіний], [дзв’акнути], [п’уре], [вйокнути], [вйанут’], [пупйанок], [надвеч’ірйа], [пов’ітр’а].
Картка № 2
1. Зробіть фонетичний запис слів.
Хом’як, подвір’я, під’язичний, мільйон, зів’янути.
2. Уявіть себе у ролі вчителя. Виправте помилки у словах, які, на вашу думку, написані неправильно.
Цв’ях, без’ідейний, від’їжджати, суб’єктивний, фотоз’йомка, компютер, Лук’ян, необ’їжджений, з’єднання, Св’ятослав, Вячеслав.
3.  Перекладіть українською мовою.
Предьявить, пятидесятилетие, имя, обьединение, посвящение, племя, Заполярье, пьеса, обязанность, мягкий, льет.
Пояснювальний диктант
Картинки по запросу мята

М’ята
Об’їхав я багато країв. Гарних, дивних, цікавих. Тепер у місті живу. Та враз я згадав хлоп’ячі забави на батьковому подвір’ї. Почув трав’яний дух. Дух, де в’ється моя Рось. Задзвеніли мені солов’ї, кропив’янки, очеретянки, заворкотіли голуб’ята. Запахли в рідному саду ряст, руліянок, п’ятиперстень. І м’ята. Холодна, кучерява. Ледве заходжу, було, хлоп’ям по саду, відчуваю, як вільно дихати. Як пахучий холодок наповнює груди. А там ластів’я озветься, защебече, ніби щось промовляє. А з сусідського саду вітається дід Лук’ян. Скинув бриля — махає. А поруч он клей вишневий, мов півник полив’яний. Мені все дужче пахне м’ята. Я хочу додому. У батьків сад. (Д.Чередниченко)



Робота над текстом.
Запишіть текст, вставляючи пропущені букви та апостроф, де треба. Розкажіть, що ви знаєте про Тарасову гору, де вона знаходиться.


Картинки по запросу тарасова гора
Тарасові солов’ї
Зійди у травні на Тарасову гору. І тебе зач...ровуют... співом солов...ї. Бо солов...ї тут особливі. Це єдине місце на Україні, де ж...ве дванадцять видів солоб...їв. Солов...ї сюди ніби злетілися в гості до Тараса Шевченка, наспівати ...ому, звес...лити ...ого.
Як тільки спаде надвечір...я, солов...ї тут змагают...ся своїм хистом. І кожен соловей витинає свої неповторні колін...ця, в...водить свої чарівні співанки.
З кожного гаю лине своя полум...яна піс...ня. І звучить над Тарасовою горою багатоголосий солов...їний хор. І слухає цю солов...їну хвалу Кабзареві Дніпро. Слухає українс...ке ш...роке поле і вся Україна.


Розвиток зв’язного мовлення.
Прочитайте текст, складіть його план, перекажіть усно. Запишіть по пам’яті слова з апострофом.

Картинки по запросу бурштин
80 мільйонів років під землею
Бурштин, якому 10 мільйонів років, вважається молодим. Він м’який, в’язкий, як говорять спеціалісти. Вік дорослого бурштину — 80 мільйонів років. У ті далекі часи стояли на землі ліси бурштинових сосен. В оповіданнях різних народів говориться про цей камінь життя, що він лікує від усякої недуги й красу дає тому, хто до нього торкнеться.
На бурштиновому комбінаті Калінінграду обробляється майже 700 тонн бурштину в рік. Добувають його у кар’єрі, як вугілля. Кар’єр цей дає 90 процентів усього світового добутку. Залягає бурштин на глибині 50-70 метрів. Земля, яка ховає його, має колір моря — попелисто-блакитний.
  ІV. Узагальнення та систематизація знань і вмінь учнів.
Завдання для учнів:

  1. З якою метою вживається в словах апостроф?
  2. Перед якими буквами вік ставиться?
  3. Скільки звуків тоді позначають ці букви?
  4. Розкажіть про написання апострофа в корені слів.
  5. Розкажіть про написання апострофа після префіксів.
Перегляд відеоматеріалу


Немає коментарів:

Дописати коментар