корекція мовлення

корекція мовлення.Урок 32

УРОК  32. ПРАВИЛА ПЕРЕНОСУ СЛІВ
Мета: закріпити та систематизувати знання про правила переносу слів; вчити утворювати дієслова від іменників; формувати навички роботи з деформованим реченням; розвивати логічне мислення.
Обладнання: зошити, картки, таблиця.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
Питання до учнів:
  1. Пригадайте, що таке склад?
  2. Які бувають склади?
  3. Пригадайте правила поділу слів на склади.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Розповідь вчителя
 Слова з рядка на рядок переносяться за правилами. Давайте їх пригадаємо.
ПРАВИЛА ПЕРЕНОСУ СЛІВ
  1. одна буква не залишається і не переноситься: озе-ро; на-дія.
  2. Не розриваються буквосполучення дж, дз, якщо вони позначають 1 звук: хо-джу;за-дзво-ни-ти.
  3. Якщо є дві однакові букви, то одна залишається на рядку, а друга переноситься: письмен-ник, рослин-ний, Слова на зразок життя, рілля переносяться двома способами: рі-лля, ріл-ля, жи-ття, жи-ття.
  4. Односкладові префікси не розриваються: роз-казати, най-кращий.
  5. Від кореня не відривається одна літера: за-ступитися, по-клонитися.
  6. буква й не відривається від попередньої букви, якщо вона позначає голосний звук.: лій-ка, бай-ка.
  7. Буквосполучення ьо, йо не розриваються: ра-йон. Ранньо-го.
  8. М’який знак і апостроф не відриваються від попередньої букви: біль-ше, пі-р’ям.



Картинки по запросу перенос слів

Картинки по запросу перенос слів


Картинки по запросу перенос слів

Картинки по запросу перенос слів

Завдання для учнів
Випишіть слова, які не можна поділити для переносу. Поясніть чому.
Мазь, тінь, магніт, двір, верба, лящ, стебло, льох, олень, осінь, брат, сміх, вітер, садівник, віз, зерно, рот, метро, ключ, син, Олександр, вінок, лис, аргумент, сніп, товар, хліб, дощ.
Випишіть слова, які можна поділити для переносу. Поділить їх рисками в місцях переносу.
Хвіст, раннього, розміняти, зуб, Київ, ліс, ходжу, кілька, казка, надія, вальс, кит, озеро, задзвонити, заступитися, пір’ям, землезнавство, двір, рак, граб, район, байка, кобзар.
Поясніть, чому не можна розривати для переносу наведених слів?
Пункт, в’їзд, орач, овес, юнак, мрія, алея, олія, двоє, удень, один, адже.
Робота з картками
Картка № 1
1. Вкажіть рядок, в якому допущено помилку при переносі слів.
  1. Ра-джу, міль-йон, роз-бій, три-главий, хо-джу.
  2. Бур’-ян, морсь-кий, се-стра, больо-вий, поль-овий.
  3. Гай-ка, ріл-ля, при-йти, кіст-ка, по-дзвонити.
  4. Сіль-ський, полу-м’я, ткаць-кий, без-смертний, розі-гнати.
  5. Кукуру-дза, без-устанно, від-діл, братств-во, стат-тя.
2. Вкажіть рядок, в якому допущено орфографічну помилку.
      1. Машинний, змінний, цінний, старанний, беззахисний.
      2. Розніжений, розброєний, безземельний, беззаконний, південний.
      3. Іменник, бризкання, коріння, латаття, піддашшя.
      4. Віддзеркалення, ссавці, стаття, цілинник, юннат.
     5. Взуття, тертя, угіддя, надбання, наріччя.
Картка № 2
1. Поясніть, чому в наведених словах допустимий лише один перенос?
   Яч-мінь, юш-ка, їс-ти, ек-ран, зір-ка, сон-це, ко-лія, ра-дію, ра-діо.
   Бу-джу, ра-джу, во-джу, ка-джу, го-джусь, су-джу, їж-джу.
   Від-звук, від-жив, під-жар, під-звіт.
2. Вкажіть рядок, в якому в усіх словах правильно позначені переноси.
1.    Осін-ній, са-джати, від-літати.
2.    Рі-лля, май-оріти, ви-орати.
3.    Цукро-варіння, кольо-ровий, зір-вати.
4.    Жовтін-ня, га-йок, дос-тиглий.

Картинки по запросу перенос слів
Робота з таблицею
Заповніть таблицю.

Слова, які не можна переносити
Слова, в яких при переносі можна залишати на попередньому рядку дві перші букви.
Слова, в яких при переносі можна залишати на попередньому рядку три перші букви.




























Слова: зразок (3), юний (1), юннат (2), юнаки (3), армія (2), орел (1), умію (1),        одуд (1),        ґудзик (2), приступ (3), їсти (2), село (2), обмию (3), оазис (1), крісло (3), згин (1), яма (1), раджусь (2), ящик(1), об’єм (2), збуджене (3), око (1), саджанці (2), околот (3),        вздовж  (1),    отвір (2), ясно (2), дзвін (1), оса (1), зумію (2).
Творче завдання
Запишіть вірш, поділивши слова на склади й позначивши в них наголосом. Підкресліть відкриті склади
На леваду я пішла б
Ціла купа там кульбаб –
Ніби сонечка малі
Посідали на землі.
Робота над текстом.
Прочитайте текст. Випишіть по три односкладові, двоскладові, трискладові, чотирискладові слова.
«Восьмим дивом світу» називали за часів Київської Русі книги. їх любили і високо цінували. У стінах Софійського собору працювала перша на Русі бібліотека. Поряд із церковною літературою тут зберігалися праці з історії, філософії, географії, астрономії, складалися перші літописні зводи. При Софійському соборі працювала школа, де навчалися діти київської знаті (З підручника історії).
Творче завдання
Із складів побудуйте слова, які стосуються книжки.
аб, ав, га, док, зац, ка, кни, лі, лю, ма, нок, ра, рін, ря, сто, те, тор. (книга, сторінка, малюнок, абзац, літератор, автор …)
Картинки по запросу перенос слів
Робота над віршем
Поставте наголос в словах. Підкресліть слова, які не можна переносити.
Блакитна осінь сяє в берегах,
І помідори спіють, як пожари,
Буй-тури вітру мчаться на лучах,
Рогами заплітаючися в хмарах.
Хмеліє мед у вуликах сухих.
Бджола бринить, як промінь віковічно.
І плід, мов серце яблунь молодих,
У груди саду гупає ритмічно.
(А.Малишко)


VI. Систематизація й узагальнення знань
Запитання до учнів:
  1. Назвіть слова, які не можна переносити.
  2. Які буквосполучення не можна розривати при переносі слів?
  3. Як переносять слова з апострофом?





Немає коментарів:

Дописати коментар