корекція мовлення

Корекція мовлення урок 4.

УРОК 4. ГОЛОСНІ ЗВУКИ. ЗВУК [о]
Мета: уточнити і закріпити правильну артикуляцію звука [о]; вчити розрізняти слова із звуком [о] серед інших слів на слух; удосконалювати навички звукового аналізу слів. Відпрацьовувати форми орудного відмінку однини  іменників; формувати правильні просторові та фонематичні уявлення.
Обладнання: зошити, картки, схема, предметні малюнки.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
Питання до учнів:
  1. Який звук вчили на минулому уроці?
  2. Придумайте слова із звуком [у] на початку, в середині і в кінці слова.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Визначити однаковий звук в словах
Вчитель називає слова, учні на слух визначають однаковий звук.
  Дупло, золото, зерно, сонце, олень, озеро, вікно. ([о]).
Повідомлення теми.
Сьогодні ми будемо вивчати звук [о].
[О] – це голосний звук. Коли ми його вимовляємо, органи артикуляції мають таке положення:  язик лежить в роті, губи витягуються вперед і трохи округлюються, зуби відкриті, немає ніяких перешкод, повітря іде вільно. Звук [о] утворюється з допомогою голосу, голосові зв’язки вібрують. (Записати в зошити).
Вимовте звук [о], перевірте положення органів артикуляції.

Гра «Злито - не злито»
Вчитель пропонує учням вимовити звук [о] за схемою. Там, де стоїть « –«звук вимовляти злито (Співати); де немає  – вимовляти не злито (звук «стрибає»).
О – о – о – о – о.
О  о  о  о  о.
О  о  о – о – о.
О – о – о – о   о  о   о  о.
О  о  о – о – о  о  о  о.

Гра «Злови слова із звуком [о]»
Вчитель повільно називає слова, учні хлопають в долоні, коли почують слово із звуком [о]. (Слова: день, рак, сом, оса, лис, пень, рот, зима, дорога, карта, мило, пух, зорі, жаба, слон, лось, учень, клас, школа).

Придумати слова за вказаною схемою
О, е – море, ….. (поле, оре, горе, коле).
О – сом, ….        (том, борт, борщ, скло, борг, рот, сон).

Гра «Назви голосні звуки»
На дошці висять предметні малюнки. Вчитель показує малюнок, учень не називає слово, а називає лише голосні звуки. Які є в цьому слові. За правильну відповідь отримує малюнок. (Наприклад: морква -[о, а]).





Записати звукові моделі слів
На дошці записані слова. Учні по черзі виходять до дошки і записують звукові моделі слів.
Робота -  [р о б о т а]; проміння - [п р о м’ і, н: а]; тісто - [т і' с т о]; сіно [с' і н о].

Робота з картками
Картка № 1
1. Утворити нові форми слів за зразком. Прочитати пари слів, голосом виділяючи звук [о].
Зразок.   Цукор (чим?) – цукром.
               Морква (чим?) -  …..                               Дощ (чим?) - …..
               Ложка (чим?) -  ….                                  Борщ (чим?) - ….
               Солома (чим?) -  …..                                Космос (чим?) - …..
               Нога (чим?) -  ……                                  Урок (чим?) -  ….
               Ромашка (Чим?) - ……                            Простір (чим?) - … 

Картка № 2
  1. Утворити нові слова із букв слова МОЛОТОК (лом, молот, лото, молоко, коло).
  2. Розгадайте кросворд,назвіть слова де зустрічається звук [о]
  3. Дописати речення за зразком.
Зразок. Вухами (що роблять?) слухають.
Очима (що роблять?) _________ .
Носом (що роблять?) _________ , __________ .
     Ротом (що роблять?) _________ , __________ , _________ .
     Руками (що роблять?) ________ , __________ , _________ .
     Ногами (що роблять?) _______ ,  ___________ , _________ . 
Завдання .

Завдання-гра "одним словом" .(правильно наголосити)
 Дівчинка яка  дружить із ким-небудь (подруга)

Дівчинка для мами хто?(дочка)


Синонім до слова угода.(договір)


Спосіб вимовляння слів,звуків.(вимова)

Картка № 3
  1. Утворіть слова з букв, запишіть. Усно придумайте речення з кожним словом. Чітко вимовляйте голосні звуки.
Щ, д, о –                                         В, ч, о, о, і –
Н, с, о –                                           А, о, в, д –
К, л, о, о –                                       Т, п, ш, а, о –
Д, н, а, р, о –                                    Б, р, ш, н, о, о, о –  


Завдання-вправа "Знайди приховані слова"
Ескаватор-напій для дорослих.(


Буксир-дерево і кисломолочний продукт.



.
Пролісок-зелене насадження
Коса-косюча комаха.

Плід- зимова вода.

Якір-дитяча хвороба.
Козуб-орган людини.
Баштан- висотна споруда.
Отрута-відома квітка.

Корабель-"одяг" дерево і назва невільників.



Картка № 4
  1. Прочитайте вголос. Спишіть, вставте пропущені букви «у» або «о».
Батьківщин…ю сл…в’янської абетки, як від…м…, стала …дна з найстаріших євр…пейських держав – Б…лгарія. Саме там, на її Балканських Родопських висок…гір’ях, у д…линах Тракії, на берегах Струми і Маріци знайшли с…бі прит…лок і захист м…дрі вигнанці – …чні Кирила і Меф…дія. В…ни пр…д…вжили велик… …світню місію братів. В…ни не дали згасн…ти дух…вн…м… в…гнищ….
Писемність - …чі людини. А в…ни мають б…ти видющими і пр…уникливими, т…бт… дивитися на світ, бачити й…г… …чима предків і наст…пних п…к…лінь. А для цього не…бхідн… знати вит…ки св…єї д…ховн…сті, св…ю іст…рію і к…льт…р…
Писемність – наше д…х…вне тисяч…літнє надбання. І майстри сл…ва, п…ети різні і гарні, письменники-класики і сучасні тв…рці д…дають до цього мистецьк…г… …кеану і св…ю частк…, жив… барв… св…єї тв…рч…сті. В…ни, …х…р…нці життя.ю й…г… співці, у всі часи п…п…внювали скарбницю людськ…ї д…х…вн…сті н…вими зд…б…тками п…езії, пр…зи, драми, драмат…ргії, п…бліцистики.
Р…к…тв…рні д…х…вні цінн…сті, як і прир…д…, ми п…винні берегти, як зіницю …ка. Писемність д…п…магає нами тв…рити майб…тнє, пізнавати і …тверджувати с…часн… к…льт…р…

Переглянте відео 


ІV. Узагальнення та систематизація знань і вмінь учнів
Завдання для учнів:
  1. Розкажіть, з допомогою чого утворюється звук [о].
  2. Яке положення мають органи артикуляції під час вимови звука[о]. 












Додаток до теми 4.
Звуки. Голосні звуки. Звук [о]. Лексична тема «Народознавство».

ЖОВТЕНЬ місяць. Покровонька покрий мою головоньку.

Завдання. Прочитайте текст, дотримуючись української літературної вимови.
         Вперше це свято виникло у Греції. Як переповідає легенда, 903 року на Візантію напали араби. Того дня у Влахерській церкві, що знаходилася в передмісті Царгороду, відбулася Божа служба. Почувши лиху звістку, прихожани почали просити в Бога допомоги. В цей час двом святим – Андрею Юродливому, котрий начебто, походив з України, та його учневі Єліфанію – явилася Пречиста Діва Марія, яка помолившись разом з людьми в церкві, зняла з голови покривало (омофор), і ніби боронячи людей від нещастя, розпростерла над ними. Ця звістка миттєво розійшлася по всій Візантії. Вона додала відваги усім воякам і мешканцям, що з рештою й допомогло відстояти незалежність. Власне ця історія й прислужилася до відзначення Покрови.

 Завдання. Прочитайте текст, значення виділених слів знайдіть в словнику.
Перед тим, як залишити Запорожжя, звитяжні вночі зійшлися до Січової церкви, названої на честь Богородиці, щоб востаннє помолитися своїй покровительниці. Кожен з присутніх журливо вчитувався в напис, що одзехкував золотими літерами біля царських врат: «Покрий нас чесним своїм покровом і ізбави нас від усякого зла».

Завдання. Прочитай малюнкові речення.
Яка погода на Покрову, такою буде і         
              


Прийшла Покрова – натопи   
                                                            без       
                                                   
                     



Покрова всю землю покриває
                                                                  або   
                                         
                 
                 
Прийшла Покрова – сиди,     
                                                               , вдома.


Прийшла Покрова – всохла     
    .                                              


Завдання. Поставте наголос у виділених словах, звірте правильність з орфографічним словником. Прочитайте, дотримуючись української літературної вимови.
Святая Покрівонько, покрий мою голівоньку оце осінню. Хоч і драною хустиною, аби з хорошою дитиною.
         А срібло – золото на три части  паювали: первую часть брали, на церкви накладали. На святого Межигорського Спаса, на Терехтемировський монастир, на святую Сіговую Покрову давали.
        


Немає коментарів:

Дописати коментар