УРОК 4. ГОЛОСНІ ЗВУКИ. ЗВУК [о]
Мета: уточнити і закріпити правильну артикуляцію звука [о]; вчити розрізняти слова із звуком [о] серед інших слів на
слух; удосконалювати навички звукового аналізу слів. Відпрацьовувати форми
орудного відмінку однини іменників; формувати
правильні просторові та фонематичні уявлення.
Обладнання: зошити, картки, схема, предметні малюнки.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
Питання до учнів:
- Який звук вчили на минулому уроці?
- Придумайте слова із звуком [у] на початку, в середині і в кінці слова.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Визначити однаковий звук в словах
Вчитель називає слова, учні на слух визначають однаковий звук.
Дупло, золото, зерно, сонце, олень,
озеро, вікно. ([о]).
Повідомлення теми.
Сьогодні ми будемо вивчати звук [о].
[О] – це голосний звук. Коли
ми його вимовляємо, органи артикуляції мають таке положення: язик лежить в роті, губи витягуються вперед і
трохи округлюються, зуби відкриті, немає ніяких перешкод, повітря іде вільно.
Звук [о] утворюється з допомогою голосу, голосові зв’язки
вібрують. (Записати в зошити).
Вимовте звук [о], перевірте положення органів артикуляції.
Гра «Злито - не злито»
Вчитель пропонує учням
вимовити звук [о] за схемою. Там, де стоїть « –«звук
вимовляти злито (Співати); де немає –
вимовляти не злито (звук «стрибає»).
О – о – о – о – о.
О о
о о о.
О о о –
о – о.
О – о – о – о о
о о о.
О о о –
о – о о
о о.
Гра «Злови слова із звуком [о]»
Вчитель повільно називає
слова, учні хлопають в долоні, коли почують слово із звуком [о]. (Слова: день, рак, сом, оса, лис, пень, рот, зима, дорога, карта, мило,
пух, зорі, жаба, слон, лось, учень, клас, школа).
Придумати слова за вказаною схемою
О, е – море, ….. (поле, оре, горе, коле).
О – сом, …. (том, борт, борщ,
скло, борг, рот, сон).
Гра «Назви голосні звуки»
На дошці висять предметні
малюнки. Вчитель показує малюнок, учень не називає слово, а називає лише
голосні звуки. Які є в цьому слові. За правильну відповідь отримує малюнок.
(Наприклад: морква -[о, а]).
Записати звукові моделі слів
На дошці записані слова. Учні
по черзі виходять до дошки і записують звукові моделі слів.
Робота - [р о б о т а]; проміння - [п р о м’ і, н: а]; тісто - [т і' с т о]; сіно [с' і н о].
Робота з картками
Картка № 1
1. Утворити нові форми слів за зразком. Прочитати
пари слів, голосом виділяючи звук [о].
Зразок. Цукор (чим?) – цукром.
Морква (чим?) - ….. Дощ (чим?) - …..
Ложка (чим?) - …. Борщ (чим?) -
….
Солома (чим?) - ….. Космос (чим?) -
…..
Нога (чим?) - …… Урок (чим?) - ….
Ромашка (Чим?) - …… Простір (чим?) - …
Картка № 2
- Утворити нові слова із букв слова МОЛОТОК (лом, молот, лото, молоко, коло).
- Розгадайте кросворд,назвіть слова де зустрічається звук [о]
- Дописати речення за зразком.
Зразок. Вухами (що роблять?) слухають.
Очима (що роблять?) _________ .
Носом (що роблять?) _________ , __________
.
Ротом (що роблять?) _________ ,
__________ , _________ .
Руками (що роблять?) ________ ,
__________ , _________ .
Ногами (що роблять?) _______
, ___________ , _________ .
Завдання .
Дівчинка для мами хто?(дочка)
Синонім до слова угода.(договір)
Спосіб вимовляння слів,звуків.(вимова)
Картка № 3
- Утворіть
слова з букв, запишіть. Усно придумайте речення з кожним словом. Чітко
вимовляйте голосні звуки.
Щ, д, о –
В, ч, о,
о, і –
Н, с, о – А,
о, в, д –
К, л, о, о – Т, п, ш,
а, о –
Д, н, а, р, о – Б, р, ш, н,
о, о, о –
Завдання-вправа "Знайди приховані слова"
Ескаватор-напій для дорослих.(
Буксир-дерево і кисломолочний продукт.
.
Пролісок-зелене насадження
Коса-косюча комаха.
Плід- зимова вода.
Якір-дитяча хвороба.
Козуб-орган людини.
Баштан- висотна споруда.
Отрута-відома квітка.
Корабель-"одяг" дерево і назва невільників.
Картка № 4
- Прочитайте вголос. Спишіть, вставте
пропущені букви «у» або «о».
Батьківщин…ю сл…в’янської
абетки, як від…м…, стала …дна з найстаріших євр…пейських держав – Б…лгарія.
Саме там, на її Балканських Родопських висок…гір’ях, у д…линах Тракії, на
берегах Струми і Маріци знайшли с…бі прит…лок і захист м…дрі вигнанці – …чні
Кирила і Меф…дія. В…ни пр…д…вжили велик… …світню місію братів. В…ни не дали
згасн…ти дух…вн…м… в…гнищ….
Писемність - …чі людини. А
в…ни мають б…ти видющими і пр…уникливими, т…бт… дивитися на світ, бачити й…г…
…чима предків і наст…пних п…к…лінь. А для цього не…бхідн… знати вит…ки св…єї
д…ховн…сті, св…ю іст…рію і к…льт…р…
Писемність – наше д…х…вне
тисяч…літнє надбання. І майстри сл…ва, п…ети різні і гарні, письменники-класики
і сучасні тв…рці д…дають до цього мистецьк…г… …кеану і св…ю частк…, жив… барв…
св…єї тв…рч…сті. В…ни, …х…р…нці життя.ю й…г… співці, у всі часи п…п…внювали
скарбницю людськ…ї д…х…вн…сті н…вими зд…б…тками п…езії, пр…зи, драми,
драмат…ргії, п…бліцистики.
Р…к…тв…рні д…х…вні цінн…сті,
як і прир…д…, ми п…винні берегти, як зіницю …ка. Писемність д…п…магає нами
тв…рити майб…тнє, пізнавати і …тверджувати с…часн… к…льт…р…
Переглянте відео
ІV. Узагальнення та систематизація знань і вмінь учнів
Завдання для учнів:
- Розкажіть, з допомогою чого утворюється звук [о].
- Яке положення мають органи артикуляції під час вимови звука[о].
Додаток до теми 4.
Звуки. Голосні звуки. Звук [о]. Лексична тема «Народознавство».
ЖОВТЕНЬ місяць.
Покровонька покрий мою головоньку.
Завдання. Прочитайте текст, дотримуючись української літературної
вимови.
Вперше це свято виникло у
Греції. Як переповідає легенда, 903 року на Візантію напали араби. Того дня у
Влахерській церкві, що знаходилася в передмісті Царгороду, відбулася Божа
служба. Почувши лиху звістку, прихожани почали просити в Бога допомоги. В цей
час двом святим – Андрею Юродливому, котрий начебто, походив з України, та його
учневі Єліфанію – явилася Пречиста Діва Марія, яка помолившись разом з людьми в
церкві, зняла з голови покривало (омофор), і ніби боронячи людей від нещастя,
розпростерла над ними. Ця звістка миттєво розійшлася по всій Візантії. Вона
додала відваги усім воякам і мешканцям, що з рештою й допомогло відстояти
незалежність. Власне ця історія й прислужилася до відзначення Покрови.
Завдання. Прочитайте текст, значення виділених слів знайдіть в словнику.
Перед тим, як залишити Запорожжя, звитяжні
вночі зійшлися до Січової церкви, названої на честь Богородиці, щоб востаннє помолитися своїй покровительниці. Кожен з
присутніх журливо вчитувався
в напис, що одзехкував золотими
літерами біля царських врат: «Покрий нас чесним своїм покровом і ізбави
нас від усякого зла».
Завдання. Прочитай
малюнкові речення.
Яка погода на
Покрову, такою буде і
Прийшла Покрова – натопи
Покрова всю землю покриває
Прийшла Покрова – сиди,
, вдома.
Прийшла Покрова – всохла
.
Завдання. Поставте наголос у виділених словах, звірте правильність
з орфографічним словником. Прочитайте, дотримуючись української літературної
вимови.
Святая Покрівонько,
покрий мою голівоньку оце осінню. Хоч і драною хустиною, аби з хорошою дитиною.
А срібло – золото на три
части паювали: первую часть брали,
на церкви накладали. На
святого Межигорського Спаса,
на Терехтемировський монастир,
на святую Сіговую Покрову давали.
Немає коментарів:
Дописати коментар