УРОК 3. ГОЛОСНІ ЗВУКИ. ЗВУК [У]
Мета: уточнити і закріпити правильну артикуляцію звука [у]; вчити визначати на слух місце звука [у] в слові; наявність звука [у] в слові; продовжувати
формувати фонематичні уявлення; розвивати силу голосу.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
Питання
до учнів:
1. Який звук вчили на минулому уроці?
2. Придумайте слова із звуком [а] на початку, в середині і в кінці слова.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Завдання
для учнів:
Визначте однаковий звук в словах
Естафета,
матч, лабораторія, пісенька, множина, аеропорт.
Зрозуміти, ущелина, звужений, сукня,
майбутній. .
Сьогодні ми
будемо вивчати звук [у]. Це голосний звук, коли ми його
вимовляємо, то кінчик язика відтягнений від передніх зубів і загнутий униз,
спинка язика високо піднімається до м’якого піднебіння, губи дуже витягнуті вперед,
немає ніяких перешкод, повітря іде вільно. Звук [у] утворюється з допомогою голосу, голосові зв’язки вібрують. Вимовте звук [у], перевірте положення органів артикуляції.
Гра «Злито - не злито»
Вчитель
пропонує учням вимовити звук [у] за схемою. Там, де
стоїть – звук вимовляти злито (Співати); де немає – вимовляти не злито (звук
«стрибає»).
У – у – у – у – у.
У у
у у у.
У у у –
у – у.
У – у – у – у у
у у у.
У у у –
у – у у
у у.
Фізкультхвилинка (повторюємо український алфавіт)
Маринка йшла, йшла, йшла, на урок прийшла. Сіла за парту, читала, писала, додому прийшла. В школі діти вчаться, уважно слухають вчительку, малюють, співають, живуть весело.
Гра «голосно – тихо»
Коли
вчитель піднімає руку, учні повинні голосно злито вимовляти звук [у], коли вчитель прикладає палець до губ, учні повинні тихо не злито
вимовляти звук [у]. Перемагають ті, хто не помиляється.
Робота над скоромовкою
Вчитель
читає скоромовку повільно, а потім швидко. Кожен учень читає скоромовку
повільно, а потім швидко. Слідкувати за чіткістю мовлення. Запропонувати учням
самим оцінити свою вимову.
Уранці йдуть
учитись учні, учителька у школі жде.
Улянка наша дуже
рада: вона у школу теж іде.
Гра «Де в слові чуємо звук?»
Вчитель
роздає смужки, розділені на 3 частини; пояснює, що це слова, в них виділено
початок, середину і кінець слова. Дає кожному кружечок - звук [у].
Вчитель називає слово, учні кладуть кружечок туди,
де в слові стоїть звук [у].
(На початок, в середину, в кінець слова). Виграють
ті, хто не помиляється.
Завдання для учнів
Придумайте слова за вказаною схемою
У, а – муха, …..
У – чуб, ….
Е, у – везу ….
Робота з картками
Картка № 1
Утворіть нові форми слів за зразком.
Прочитайте пари слів, голосом виділяючи звук [у].
Зразок. Цукор – немає цукру.
Туман – немає ….. Вітер – немає
….
Луг – немає …. Циклон –
немає ….
Землетрус – немає ….. Кисень – немає …..
Гурт – немає …… Колектив –
немає ….
Інститут – немає …… Простір – немає …
Картка № 2
Утворіть нові форми слів за зразком,
запишіть. Прочитайте пари слів, голосом виділяючи звук [у].
Зразок. Урок – багато уроків.
Павук – багато …
Гусак – багато …
Наука – багато …. Урок – багато …
Друг – багато …
Думка – багато …
Округ – багато …
Студент – багато …
Університет – багато …. Будинок – багато …
Картка № 3
Прочитайте текст. Вставте пропущені букви.
Як тільки
на д .. ші пос ..тініє, як тільки см .. ток важким каменем пригнітить серце, як
тільки набридн .. міська к .. рява чи
запоморочать, б .. ває, книжки – у Зарванці!..
Та й літо
надворі. Та ще й таке ..країнське літо. Г..ряче, щире сонце так і в..бить тебе,
так, здається, й промовляє, сяючи: «А ходи, чоловіче, хай я обціл .. ю тебе, ..
віллю сил .. в твоє тіло!»
Мин..ю
місто… Переді мн..ю прост..гся поштовий шлях, обтик..ний з обох боків ст…рими
лип..ми у два рядки. Г .. сте віття поперепліт..лося між собою – і над тобою
мов дах зелений.
На
небосклоні, чистім, як кришт..ль, гарячім, як сонце виг .. лькн .. ли два ..згір’я, переділені долинкою. А на
..згір’ях біліє широке поле гречки і п..хощі повів..ють. За ним поле золотої
пш..ниці похил..ється від вітр .. ,
мов море хвил..сте.
Завдання для учнів:
Прочитайте вислови.
Продовжіть їх. Спишіть, підкресліть голосні букви.
Сійте не пусто, то зберете ...
.
2) Сухий і теплий май — скупий
буде ... .
3) Травень дощовий — рік ... .
4) У травні випадуть три дощі
— врожаю на . .
5) У травні дощі в полі — у
серпні хліб . .
6) Урожайний рік по . видно.
Довідка: густо, врожай,
житній, три роки, у коморі, весні.
Завдання для учнів:
Прочитайте, виправте
помилки, спишіть.
Солоткий,
ягітка, контрасний, рідкістний, нічь, багацтво, вирізбле- ний, дитинчин,
пісьня, бадьйорий, батальон, мавп’ячий, торфянистий, півяблука, мишяк, інєкція,
ссадити, зкопати, прерода, сігнал, кіпарис, Адріатіка, коравай, допомогати,
плисти, греміти, зелиніти.
Завдання для учнів:
Дайте відповіді на питання.
• Чим закінчується літо й починається
осінь?
• Чим відрізняється шиття від життя?
• А лиман від лимона?
• Що стоїть посеред школи?
• Чого немає в яблуні, а є у вишні,
черешні, груші?
• Чого багато має болото, менше — озеро,
ще менше море, і зовсім не має річка?
ІV. Узагальнення та систематизація знань і вмінь учнів.
Завдання для учнів:
1. Придумайте слова із звуком [у] на початку слова, в середині слова, в кінці слова.
2. Пригадайте і чітко розкажіть скоромовку
(кожен учень).
Додаток до теми 3.
Звуки. Голосні звуки. Звук [у]. Лексична тема «Народознавство».
ВЕРЕСЕНЬ місяць.
Завдання. Прочитайте текст згідно з правилами української
літературної вимови.
Друга Пречиста дощем поливає. Друга, себто свято Різдва Пресвятої
Богородиці, яку в народі називають «осениною», припадає на 21 вересня. Стосовно
другої Пречистої, то з нею безпосередньо в’яжеться давня обрядодія – день
Роженець, або свято Роду – Рожаниць, котре збереглося з дохристиянських
вірувань.
Про його походження існує
кілька думок. Одні вчені вважають, що воно стосується богомоління до
Богородиці, аби вона допомогла бездітним жінкам народити. З цієї нагоди вони
замовляли божу службу в церкві, а після запрошували до своїх осель на обід
бідних людей – щоб молилися Богородиці за їх дітей.
Завдання. Допиши
закінчення у словах і прочитай.
Натомність раці[] ті дослідник[],котр[] вважаютьщо свят[]" Роду-Рожениць" пов'язан[] з дайбозьким [] віруванням[]-подякою "польним духом",цебт[] опікуном нив та врожаю,дідам-ладам,котрі спочатк[] засівал[] й пророщувал[] зерно,а потім поливал[].Згадаймо давнє прислів'я:"Перша Причиста жито засіває,а друга дощем поливає"
Завдання. З’єднайте частини речень і прочитайте, дотримуючись
літературної вимови.
Прийшла перша Пречиста –
Прийшла друга Пречиста –
А прийшла третя Пречиста –
Прийшла Пречиста –
а прийде Покрова –
Внесе нечиста –
ДЛЯ ДОВІДОК: на дереві голо, одягла природа намисто, на дереві чисто, взяла
комора нечиста, стала діброва без листя, не винесе й Пречиста.
Немає коментарів:
Дописати коментар