корекція мовлення

Корекція мовлення урок 3

УРОК 3. ГОЛОСНІ ЗВУКИ. ЗВУК [У]
Мета: уточнити і закріпити правильну артикуляцію звука [у]; вчити визначати на слух місце звука [у] в слові; наявність звука [у] в слові; продовжувати формувати фонематичні уявлення; розвивати силу голосу.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
Питання до учнів:
1.       Який звук вчили на минулому уроці?
2.       Придумайте слова із звуком [а] на початку, в середині і в кінці слова.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Завдання для учнів:
Визначте  однаковий звук в словах
Естафета, матч, лабораторія, пісенька, множина, аеропорт. 
Зрозуміти, ущелина, звужений, сукня, майбутній. .
Сьогодні ми будемо вивчати звук [у]. Це голосний звук, коли ми його вимовляємо, то кінчик язика відтягнений від передніх зубів і загнутий униз, спинка язика високо піднімається до м’якого піднебіння, губи дуже витягнуті вперед, немає ніяких перешкод, повітря іде вільно. Звук [у] утворюється з допомогою голосу, голосові зв’язки вібрують. Вимовте звук [у], перевірте положення органів артикуляції.

Гра «Злито - не злито»
Вчитель пропонує учням вимовити звук [у] за схемою. Там, де стоїть – звук вимовляти злито (Співати); де немає – вимовляти не злито (звук «стрибає»).

У – у – у – у – у.
У  у  у  у  у.
У  у  у – у – у.
У – у – у – у   у  у   у  у.
У  у  у – у – у  у  у  у.


 Фізкультхвилинка (повторюємо український алфавіт)


 Маринка йшла, йшла, йшла, на урок прийшла. Сіла за парту, читала, писала, додому прийшла. В школі діти вчаться, уважно слухають вчительку, малюють, співають, жи­вуть весело.

Гра «голосно – тихо»
Коли вчитель піднімає руку, учні повинні голосно злито вимовляти звук [у], коли вчитель прикладає палець до губ, учні повинні тихо не злито вимовляти звук [у]. Перемагають ті, хто не помиляється.
Робота над скоромовкою
Вчитель читає скоромовку повільно, а потім швидко. Кожен учень читає скоромовку повільно, а потім швидко. Слідкувати за чіткістю мовлення. Запропонувати учням самим оцінити свою вимову.
Уранці йдуть учитись учні, учителька у школі жде.
Улянка наша дуже рада: вона у школу теж іде.

Гра «Де в слові чуємо звук?»
Вчитель роздає смужки, розділені на 3 частини; пояснює, що це слова, в них виділено початок, середину і кінець слова. Дає кожному кружечок  - звук [у].



Вчитель називає слово, учні кладуть кружечок туди, де в слові стоїть звук [у].
(На початок, в середину, в кінець слова). Виграють ті, хто не помиляється.

Завдання для учнів
Придумайте слова за вказаною схемою
У, а – муха, …..
У – чуб, ….
Е, у – везу ….
Робота з картками
Картка № 1
Утворіть нові форми слів за зразком. Прочитайте пари слів, голосом виділяючи звук [у].
Зразок.   Цукор – немає цукру.
               Туман – немає …..                                Вітер – немає ….
               Луг – немає ….                                      Циклон – немає ….
               Землетрус – немає …..                          Кисень – немає …..
               Гурт – немає ……                                 Колектив – немає ….
               Інститут – немає ……                          Простір – немає …

Картка № 2
Утворіть нові форми слів за зразком, запишіть. Прочитайте пари слів, голосом виділяючи звук [у].
Зразок. Урок – багато уроків.
Павук – багато …                                                 Гусак – багато …
Наука – багато ….                                                Урок – багато …
Друг – багато …                                                   Думка – багато …
Округ – багато …                                                 Студент – багато …
Університет – багато ….                                      Будинок – багато …

Картка № 3
Прочитайте текст. Вставте пропущені букви.
Як тільки на д .. ші пос ..тініє, як тільки см .. ток важким каменем пригнітить серце, як тільки набридн ..  міська к .. рява чи запоморочать, б .. ває, книжки – у Зарванці!..
Та й літо надворі. Та ще й таке ..країнське літо. Г..ряче, щире сонце так і в..бить тебе, так, здається, й промовляє, сяючи: «А ходи, чоловіче, хай я обціл .. ю тебе, .. віллю сил ..  в твоє тіло!»
Мин..ю місто… Переді мн..ю прост..гся поштовий шлях, обтик..ний з обох боків ст…рими лип..ми у два рядки. Г .. сте віття поперепліт..лося між собою – і над тобою мов дах зелений.
На небосклоні, чистім, як кришт..ль, гарячім, як сонце  виг .. лькн .. ли     два ..згір’я, переділені долинкою. А на ..згір’ях біліє широке поле гречки і п..хощі повів..ють. За ним поле золотої пш..ниці похил..ється від вітр ..    , мов море хвил..сте.

Завдання для учнів:
Прочитайте вислови. Продовжіть їх. Спишіть, підкресліть голосні букви.
Сійте не пусто, то зберете ... .
2) Сухий і теплий май — скупий буде ... .
3) Травень дощовий — рік ... .
4) У травні випадуть три дощі — врожаю на . .
5) У травні дощі в полі — у серпні хліб . .
6) Урожайний рік по . видно.
Довідка: густо, врожай, житній, три роки, у коморі, весні.

Завдання для учнів:
Прочитайте, виправте помилки, спишіть.
Солоткий, ягітка, контрасний, рідкістний, нічь, багацтво, вирізбле- ний, дитинчин, пісьня, бадьйорий, батальон, мавп’ячий, торфянистий, півяблука, мишяк, інєкція, ссадити, зкопати, прерода, сігнал, кіпарис, Адріатіка, коравай, допомогати, плисти, греміти, зелиніти.

Завдання для учнів:
Дайте відповіді на питання.
• Чим закінчується літо й починається осінь?

• Чим відрізняється шиття від життя?

• А лиман від лимона?

• Що стоїть посеред школи?

• Чого немає в яблуні, а є у вишні, черешні, груші?

• Чого багато має болото, менше — озеро, ще менше море, і зовсім не має річка?
Завдання .Опишіть малюнок.

ІV. Узагальнення та систематизація знань і вмінь учнів.
Завдання для учнів:
1.       Придумайте слова із звуком [у] на початку слова, в середині слова, в кінці слова.
2.       Пригадайте і чітко розкажіть скоромовку (кожен учень).


Додаток до теми 3.
Звуки. Голосні звуки. Звук [у]. Лексична тема «Народознавство».

ВЕРЕСЕНЬ місяць.

Завдання. Прочитайте текст згідно з правилами української літературної вимови.
         Друга Пречиста дощем поливає. Друга, себто свято Різдва Пресвятої Богородиці, яку в народі називають «осениною», припадає на 21 вересня. Стосовно другої Пречистої, то з нею безпосередньо в’яжеться давня обрядодія – день Роженець, або свято Роду – Рожаниць, котре збереглося з дохристиянських вірувань.
         Про його походження існує кілька думок. Одні вчені вважають, що воно стосується богомоління до Богородиці, аби вона допомогла бездітним жінкам народити. З цієї нагоди вони замовляли божу службу в церкві, а після запрошували до своїх осель на обід бідних людей – щоб молилися Богородиці за їх дітей.

Завдання. Допиши закінчення у словах і прочитай.
Натомність раці[] ті дослідник[],котр[] вважаютьщо свят[]" Роду-Рожениць" пов'язан[] з дайбозьким [] віруванням[]-подякою "польним духом",цебт[] опікуном нив та врожаю,дідам-ладам,котрі спочатк[] засівал[] й пророщувал[] зерно,а потім поливал[].Згадаймо давнє прислів'я:"Перша Причиста жито засіває,а друга дощем поливає"

         Натомість мають раці       ті дослідник   , котр     вважають, що свят «Роду – Рожениць»  пов’язан     з далбозьким    віруваннями – подякою «польним духам», цебт   опікунам нив та врожаю, дідам – ладам, котрі  спочатк         засівал        й    пророщувал         зерн     ,     а   потім      поливал  
«Перша Пречист       жито засіває, а друг    – дощем полива     ».
Завдання. З’єднайте частини речень і прочитайте, дотримуючись літературної вимови.
Прийшла перша Пречиста –

Прийшла друга Пречиста –

А прийшла третя Пречиста –

Прийшла Пречиста –

а прийде Покрова –

Внесе нечиста –


ДЛЯ ДОВІДОК: на дереві голо, одягла природа намисто, на дереві чисто, взяла комора нечиста, стала діброва без листя, не винесе й Пречиста.


Немає коментарів:

Дописати коментар