корекція мовлення

Корекція мовлення.Урок 41.


УРОК 41. СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ І РЕЧЕННЯ
Мета: уточнити та систематизувати знання про словосполучення та речення; вчити утворювати речення та словосполучення із поданих слів; формувати навички роботи з деформованим реченням; розвивати спостережливість.
Обладнання: зошити, картки, таблиця.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
Питання до учнів:
  1. Що таке мова?
  2. З чого складається мова?
  3. Що таке слово?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Розповідь вчителя
Словосполучення - це сполучення двох або більше повнозначних слів, пов'язаних одне з одним змістом і граматично.
Речення – це одиниця спілкування, яка виражає закінчену думку.


Картинки по запросу словосполучення і речення


(записати в зошит)
Як і слово, словосполучення називає певний предмет, ознаку чи дію, проте дає їм конкретнішу, точнішу назву. Якщо речення є одиницею повідомлення, служить засобом комунікації (спілкування), то словосполучення — це номінативна одиниця, одиниця називання, позначення. На відміну від речення словосполучення не виражає закінченої думки, виступаючи засобом спілкування лише через речення. Воно позбавлене основної ознаки речення — предикативності (присудковості). Тому сполучення підмета і присудка не слід вважати словосполученням. Словосполучення виступають складовими частинами речень.
Завдання для учнів:
Прочитайте, випишіть спочатку словосполучення, а потім – речення.
Польові квіти; ростуть у полі; чудовий ранок; уранці прохолодно; чай — напій; чай у чашці; діти читають; читання книжки; жовте листя; жовтіє листя.
Прочитайте речення. Випишіть з кожного речення одне словосполучення.
1. Ой, яка чудова українська мова (О. Підсуха.) 2. Ти наше слово калинове, кохана українська мово! (Д. Білоус.) 3. Буду я навчатись мови золотої. (А. Малишко.) 4. Мова — це доля нашого народу. (О. Гончар.) 5. Патріотизм починається зі ставлення до своєї мови. (В. Русанівський.)
Придумайте і запишіть словосполучення з поданими словами.
Руки, турбуватися, швидкий, місяць, вишня, тихо, один, говорити, думати, хтось.
Придумайте і запишіть речення з поданими словами. Підкресліть головні члени речення. Чи є вони словосполученнями? (ні).
Подяка, старанний, Батьківщина, яскраві, допомагають.
Перекладіть словосполучення українською мовою. Порівняйте написання їх в українській та російській мовах.
Скучать по другу; благодарить кого-то; оценка по языку; в семь часов; плыть по течению; к вашему сведению; синий по цвету; в ста метрах; согласно приказу; билет по заказу; остановка по требованию; иметь в виду; обратиться по адресу; по окончании школы.
Робота над деформованими реченнями
Утворіть речення із слів, запишіть їх.
На, вікна, у, клас, стояти, квіти.
Діти, їх, виростити.
Вони, тепер, доглядати, квіти.
У, наш, клас, чисто.
Учні, сам, прибирати, його.
Він, бігати, і, грати, з, дітьми.
Маленький, козлик, знайти, в, ліс.
Потім, пасти, на, город.
Спочатку, вони, годувати, його, молоко.
Тваринка, порадувати, діти.

Картинки по запросу словосполучення і речення приклади


Утворіть речення, використовуючи слова в дужках
А (може, можливо, мабуть), (як уважають деякі дослідники, на думку деяких дослідників, як думають деякі дослідники, як здається деяким дослідникам), якимсь небесним тілом, силами тяжіння від Землі було відірвано чималий шмат її поверхні й з нього утворився супутник Землі Місяць? (Може, можливо, мабуть), були й інші якісь причини. (Та так чи інакше, інакше кажучи, іншими словами), гранітної оболонки на дні океанів немає. Тут лежать базальти (За В. Уткіним).
Знайдіть і виправте помилки
Підручник по літературі. Вчитися мові. Згідно розпорядження. Дякувати водія. В одинадцять годин. У ліс за грибами. Купити в розстрочку. Вниз по берегу річки. Вибачити товариша. Хворіти грипом. По законах природи.
Напишіть твір-мініатюру за опорними словосполученнями.
Рідна школа; вчитель української мови; уважно слухати; робота за підручником; виконання вправ; у кінці уроку; гарні оцінки; дзвінок на перерву.

Перегляньте
VI. Систематизація й узагальнення знань
Запитання до учнів:
  1. Що таке словосполучення?
  2. що таке речення?




Немає коментарів:

Дописати коментар