корекція мовлення

корекція мовлення урок 22


УРОК 22.  ПРИГОЛОСНІ ЗВУКИ. ДИФЕРЕНЦІАЦІЯ ЗВУКІВ [Л] - [Р]
Мета: вчити розрізняти у вимові та на слух звуки [л] і [р]; закріпити правильну артикуляцію звуків [л] і [р]; вчити правильно змінювати дієслова за особами; формувати навички самоконтролю; розвивати уяву.
Обладнання: зошити, картки, предметні малюнки.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
Завдання для учнів:
1.З допомогою чого утворюються приголосні звуки?
2. Які приголосні звуки утворюються, якщо переважає шум над голосом?
3. Які приголосні звуки утворюються, якщо голос переважає над шумом?
4. Назвіть приголосні сонорні звуки.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Розповідь вчителя
Сьогодні ми будемо продовжувати вивчати приголосні звуки. А які саме, дізнаєтесь відгадавши загадки.
Які ноги заввишки, такий ніс завдовжки.
Хату на хаті має, жабам рахунок знає.
Результат пошуку зображень за запитом "лелека"
                    (Лелека).
Пір’ям махає, хвостом управляє, а на повітрі помирає.
Результат пошуку зображень за запитом "риба"
(Риба)
Сьогодні будемо вивчати пару сонорних звуків [л]-[р]. Давайте порівняємо вимову звуків [л] - [р].
Звуки [л] - [р] – сонорні, при їх утворенні голос переважає над шумом. Коли вимовляємо звук[л], кінчик язика торкається верхніх зубів, повітря іде по бокових краях язика, голосові зв’язки вібрують, зуби відкриті, губи відкриті. Коли вимовляємо звук [р], кінчик язика піднятий вверх, знаходиться біля верхніх зубів, але не торкається їх, кінчик язика вібрує, зуби відкриті, губи відкриті, голосові зв’язки вібрують.

ЗВУКИ Р, Р'


Артикуляція звуку
 губи набувають положення наступного голосного звука;
 зуби злегка розкриті;
 широкий кінчик язика піднятий до верхніх альвеол та вібрує в інтенсивному струмені повітря;
 бічні краї язика стискаються з верхніми кутніми зубами;
 м'яке піднебіння закриває прохід в носову порожнину;
 голосові зв'язки вібрують.


 ЗВУКИ л, л'
Звук л - - твердий, передньоязиковий, щілинний, сонорний (голос переважає над шумом).
Звук л' -- м'який, передньо - або середньоязиковий, щілинний, сонорний.

Звуки л, а відрізняються від інших щілинних тим, що при їх творенні кінчик язика змикається з верх­німи зубами, а бокові краї язика утворюють прохід для видиху струменя повітря. Тому ці звуки ще на­зивають боковими, зімкнено-прохідними.
При артикуляції, звука л (мал.1) губи й зуби набува­ють положення наступного го­лосного. Кінчик язика змика­ється з верхніми зубами та початком альвеол. Бокові краї язика з одного або з обох боків опущені й і утворюють щілини з верхніми боковими зу­бами, крізь які проходить ви­дихуваний струмінь повітря. Задня частина спинки язика піднімається в напрямі до м'я­кого піднебіння. Внаслідок підняття кінчика та задньої спинки язика передньо - середня його частина ввігнута (має сідлоподібну фор­му). М'яке піднебіння закриває прохід у носову по­рожнину. Голосові зв'язки вібрують.
В українській мові є й інша артикуляція, при якій кінчик язика загинається, змикаючись з верхніми альвеолами і навіть передньою частиною піднебіння. Задня частина спинки язика при цьому опускається вниз, внаслідок чого утворюється виразний специфіч­ний шум.
Під час артикуляції м'якого л кінчик язика підні­мається вище від альвеол, а середня спинка язика - до твердого піднебіння. Відчувається збільшення за­гальної напруженості м'язів.
Дорсально-альвеолярна вимова полягає в тому, що кінчик язика пасивний, опускається вниз, а передня частина спинки язика наближається до твердого під­небіння.

Завдання:назви слова,де зустрічаються звуки [л] [р]


Картинки по запросу вимова звуків р л


Результат пошуку зображень за запитом "ребуси звуків р л український"
Записати в зошит
Уточнення артикуляції звуків [л] - [р].
Прочитати склади і слова, чітко вимовляти звуки [р] - [л].
Рал – лар                       хмарка – сигнал                      комар – підвал    
Рол – лор                      мотор – футбол                        касир – крокодил   
Рул – лур                      снігур – булка                          гримати – полити
Рил – лир                      тримати - лити                         корито - калина                    
Рел – лер                      марка - сигнал                          криниця - полуниця
Ор – ол                         мухомор – гол                           помідор – дятел  
Завдання:читання скоромовок,дотримуючись правильної вимови.
Звук [л]
Летіла лелека — ти бачиш далеко,
Летіла лелека — заклекотіла до лелеченят.
Мила мила мишку молом,
Мила моли упустила.
Упустила Мила мило,
Мишку милом не домила.
Алла липку не вгляділа:
Липка листя загубила.
3 липки листя не опало —
Липку кізки общіпали.
Звук [р]
Терпку редьку терка терла,
Терпка редька в горлі дерла.
Стерли редьку, мокрій терці
Треба висохти на жердці.
Мурлика муркоче —
Морозива хоче.
Муркоче руденький —
Замерзнеш, дурненький.
Подібні три брата:
Кіндрат — на Панкрата,
Панкрат — на Марата,
Марат — на Кіндрата.
Похмуро плещуть хвилі в морі,
Пливе на північ пароплав.
В пургу і в шторм в морськім просторі
Він путь до пристані проклав.
Не турбуйте курку —
Клює курка крупку.
Не клюй, курко, крупку,

Не кури, котко, люльку.
Робота над скоромовками
1 Вставте пропущені букви, прочитайте скоромовки спочатку повільно, а потім швидко, чітко вимовляйте [р] і [л].
О ..е .. на го ..і, пе ..о на о.. .. і.
***
..етів пе ..епе ..  з пе .. епі .. кою  з пе .. епе .. енятами.
Порівняти звуковий склад слів
Назвати однакові і різні звуки в словах рак – лак, лама – рама, лис – рис, лити - рити. Придумати усно речення з кожним словом.
Формування фонематичних уявлень
Придумати слова, які починаються із заданого складу. Записати їх.
Ла, лапа ….         (Ластівка, лампа, лавка, лагідний).
Ра, ранок ….       (Радість, радіо, райдуга, ранець,равлик).
Ло, лось       …    (Ловити, ломати, ложка, лопата).
Ро, рот ….           (Ромашка, ромб, робот, рожевий, робітник).
Ли, лис …           (Лимон, лисиця, листя, листопад, лити).
Ри, рис ….          (Риба, рити, риболовля, риска, рима).
Лу, лупа ….        (Луна, луска, лущити, лупити, лужний).
Ру, рука …          (Ручка, рум’яний, рушниця, рух, рукав, рушник).
Ле, лев, …           (Леопард, лелека, лебідь, лежить).
Ре, ремонт …      (Рейка, реклама, рефлекс, ремінь, ребус).
Робота з картками
Картка № 1
1. Змінити слова за зразком.
Зразок:
Я лежу.                     Ми лежимо.
Ти лежиш.                Ви лежите.
Він лежить.              Вони лежать.
Різати, ловити, говорити, плавати.
2. Утворити слова із букв.
І, б, г – біг.
А, а, п. р, т –                                       Е, е, и, м, т, л, к –
Я, и, и, к, р, н, ц  –                             Е, е, б, р, г –
О, у, и, я, п. л, н, ц –                          А, я, м, л, р –
О, а, а, р, м, ш, к  –                            І, а, л, к, р –
І, о, о, с, в, т, л, ф, р –                        А, о, а, п, р, п, л, в –
Робота над деформованим текстом
Утворіть речення із слів, запишіть
Краю, української, калина, землі, символ, рідного.
У, у, дібровах, росте, тінистих, калина, лузі, лісах.
І, а, від, щоб, садять, лікувала, калину, біля, навесні, хат, білим, цвітом, взимку, милувала, застуди.
Живучістю, терен, своєю, відомий.
Де, рости, колючі, завгодно, терену, кущі, здатні.
Білим, цвітом, вкриваються, навесні, вони.
На, солодкі, і, смак, дозрівають, восени, чорні, вони, ягоди, терпкуваті.
Їжу, у, плоди, лікування, вживають, терену, та, для.
З, печуть, ягодами, пироги.
Вставте пропущені букви «р» або «л». Прочитайте текст.
Він ма .. о жив. Немов  ..ітак, що ховається за об .. ієм швидше, ніж доб’ється до нашого с .. уху. Шум його двигунів. Васи .. ь Симоненко зник за об .. ієм життя ско ..іше, ніж до .. инув до нас могутній пок .. ик його се .. ця, за .. рядженого т .. ивогою двадцятого віку і  ..юбов’ю до ук .. аїнської зем .. і. це по ..івняння неточне, бо звук мото ..ів неодмінно стихає, а звук поетового се .. ця від .. оджується в душі на ..оду.
Васи .. ь Симоненко ко .. отким життям за .. обив собі безсме .. тя, хоча п .. о свою славу ніко .. и не думав.
Йому бо .. і .. и всі к .. види нашого на .. оду, а .. е найбі .. ьше його мучив со .. м за тих, хто од .. ікаються на .. одного звичаю, своєї мови і своєї мате ..і.
Васи .. ь Симоненко писав п .. осто. Цим він виді .. яється се .. ед своїх  .. іте .. ату .. них   ..овесників.
ІV. Узагальнення та систематизація знань і вмінь учнів.
Завдання для учнів:
1.Чим відрізняється вимова звуків [л] - [р]?
2. Придумайте слова із звуком [р].
3. Пригадайте скоромовки із звуками [р] - [л].
4.Пограйте в гру на вимову звуків [р][л]





Немає коментарів:

Дописати коментар