корекція мовлення

корекція мовлення.Урок №14

УРОК 14.  ДИФЕРЕНЦІАЦІЯ ЗВУКІВ [Ц] - [Ч]
Мета: вчити розрізняти у вимові та на слух звуки [ц] і [ч]; закріпити правильну артикуляцію звуків [ц] і [ч]; відпрацьовувати форми орудного відмінку однини та множини іменників; формувати правильні фонематичні уявлення; розвивати просодику і фонематичні уявлення; розвивати слухову увагу і фонематичний слух.
Обладнання: зошити, картки, предметні малюнки.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
Питання до учнів:
1.   Які звуки вчили на минулому уроці?
2.   Придумайте слова із звуком [с].
3.   Придумайте слова із звуком [ц].
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Розповідь вчителя
Сьогодні будемо вивчати звуки [ц] і [ч]. Давайте порівняємо артикуляцію цих звуків. Коли вимовляємо звук [ц], язик знаходиться за нижніми зубами, зуби закриті, губи посміхаються, голосові зв’язки не вібрують, при цьому іде холодне повітря. Коли вимовляємо звук [ч], язик знаходиться за верхніми зубами, зуби трохи відкриті, губи витягуються трубочкою, голосові зв’язки не вібрують, при цьому іде тепле повітря.


Звук [ц] • губи розтягнуті в посмішку або набувають положення наступного голосного;
• зуби розкриті на декілька міліметрів, трохи оголені;
• кінчик язика за нижніми зубами;
• передня частина спинки язика утворює зімкнення з альвеолами, яке поступово переходить в щілину; 
• м'яке піднебіння закриває прохід в носову порожнину;
• голосові зв'язки не вібрують 



Звук [ч] • губи трохи витягнуті вперед;
• зуби злегка розкриті;
• кінчик язика торкається нижніх зубів, а передня частина язика вигнута і піднімається до альвеол і твердого піднебіння, утворюючи зімкнення, яке переходить в щілину;
• бічні краї язика притиснуті до верхніх кутніх зубів;
• м'яке піднебіння закриває прохід в носову порожнину;
• голосові зв'язки не вібрують.
Гра «Який звук?»
Вчитель називає слово, учні говорять, який звук: [ч] чи [ц] є в слові. Можна визначати за малюнками. За правильну відповідь отримує учень фішку або малюнок.
Слова: часник, ключ, кравець, віконце, палац, каченя, чоботи, відерце, калач, циркуль, офіцер, черепаха.

Уточнення артикуляції звуків [ч] і [ц]
Прочитайте склади і слова, чітко вимовляйте звуки [ч] і [ц].
Ча – ца – чапля – царство – чайник – царина.
Чо – цо – чотири – цоколь – чоботи – цокотіння.
Чу – цу – чудовий –цуратися – чути – цупкий.
Чи – ци – чистий – цирк – чипляти – цифра.
Че – це – черепаха – цемент – черевики – цегла.
Формування фонематичних уявлень
Придумайте слова , які починаються з поданого складу.
Ча – чай , …           (?).
Ца – цар, …             (?).
Чо – чорний, ..        (?).
Цо, цоколь, ..           (?).
Чу – чудо, ..             (?).
Цу – цукор, …         (?).
Че – чесний, ..          (?).
Це – цегла, ..            (?).
Гра «Один – багато»

Вчитель називає слово, що називає 1 предмет. Учень змінює його так, щоб воно називало багато предметів. Слідкувати за вимовою закінчень. За правильну відповідь отримують фішку.
Змініть слова за зразком, запишіть.
Зразок: Ключ – багато ключів.
Цифра – багато …..  ; човен – багато  ….   ; цибулина – багато …..  ; черепаха– багато … ; цирк – багато …  ; чайник – багато … ; палац – багато ….  ; учень – багато …  ; цеглина – багато …  ; чашка – багато ….   ; цуценя– багато …..  ; калач– багато  … .

Гра «На чому? На кому?»
Вчитель називає слово, учень змінює його так, щоб воно відповідало на питання на чому? На кому?. Слідкувати за вимовою закінчень. За правильну відповідь отримують фішку.

Змінить слова за зразком, запишіть їх в два стовпчики. Прочитайте, чітко вимовляйте звуки [ч] і [ц].
Зразок: Гілочка на гілочці. Білочка – на білочці.
На чому?                                              На кому?
__________                                           ___________
__________                                           ___________
__________                                          ___________
__________                                          ___________
__________                                          ____________
__________                                          ____________
__________                                           ____________
__________                                         ____________
Слова: стрічка, річка, синичка, курочка, тачка, собачка, бочка, квочка, конячка, вудочка, криничка, лисичка, гусочка, паляничка, пічка, учениця.
Завдання:розфарбуй малюнок.[ц]  -  червоним кольором.  [ч-]жовтим кольором                                

Робота над просодикою
Скажіть це речення з інтонацією ствердження
                                                         питання
                                                         вигуку
                                                         здивування
                                                         обурення
                                                         задоволення
У нас починаються канікули.
 Козацькому роду нема переводу. 
Робота над приказками 
Добери приказку до кожного випадку.
Коли хтось говорить дуже мляво і тихо, про нього кажуть:

Про ледачого говорять:

Коли хтось втручається не в своє діло, тоді приказують:

  Приказки: «І в день, і в ночі лежить на печі»; «Вмішалася як середа в тиждень»; «Говорить так, як три дні хліба не їв».

Робота над текстом 
Виразно прочитайте текст. Спішіть, вставляючи пропущені букви «ц», «ч», «с»                                         
Лі.. улітку був уве..ь зелений, а тепер берізки та клени жовті, о..ики ..ервоні, а поміж ними ялино..ки зеленіють.
 Налетить вітер, зірве з дерев ли..то..ки, і закружляють вони в повітрі, на..е метелики. Потім тихо-тихо додолу ..пу..кають..я, землю нібито килимом укривають. А на гілках дерев з кожним днем у..е менше ..тає ли..то..ків. Далеко видно в..е навколо крізь облетілі, голі віти.
 Дерева роняють ли..тя, трава й квіти в’януть, ..охнуть, а на..іння їхнє на землю о..ипаєть..я, щоб на той рік наве..ні проро..ти й знову зазеленіти, за..ві..ти.
 Тварини також до зими готують..я: мандрівні птахи збирають..я у великі зграї, щоб летіти у вирій; маленькі звіринки запа..ають у ..воїх коморах їжу, лагодять і утеплюють ..вої житла та ..амі зодягають..я в теплу зимову шубку. А комахи під кору дерев у різні щілинки ховають..я.
 Так у..е живе — і ро..лини, і тварини — готують..я до довгої та холодної зими.
На..тала для біло..ки найклопіткіша пора: треба ..вою хатку до зими готувати, утепляти. З ранку до ве..ора біло..ка клопо..е: ..уху траву, мох збирає, у..і щілини в гнізді затуляє. І їжу також треба запа..ти на зиму. Знайде білка на кущі горішок, зірве й заховає де..ь у шпарці дерева. А то ще в дуплі ..ілу комірку влаштує — горіхів, жолудів туди назбирає. Білка й гриби на зиму припа..ає: ..трибне на землю, знайде гриб, ..хопить його зубами й тягне на дерево. Там вона його в розвилку між гілками зати..не. Гриб ви..охне, а як на..тане зима — білочка знайде його та з’ї..ть.
 ..имало треба біл..і горіхів, жолудів та грибів запа..ти во..ени. Зате взимку вона не голодуватиме.
Завдання на закріплення 













ІV. Узагальнення та систематизація знань і вмінь учнів
Завдання для учнів:
1.   Придумайте слова із звуком [ц].
2.   Чим відрізняється артикуляція звуків[ц] - [ч]?
3.   Пригадайте приказки, над якими працювали.


Тема: диференціація  [ц], [ч]. Лексична тема «Народознавство».
ГРУДЕНЬ місяць.

Яка Ганка до ніченьки, така зима до весняноньки.

Завдання. Прочитайте текст, дотримуючись літературної вимоги.


         22 грудня припадає святої Ганни. В давнину це була окрема і досить значна дія, бо в народі свято називають «родинами сонця». Це пов’язано з тим, що на Ганнине зачаття припадає зимове сонцестояння, після чого воно «повертає на літо, а зима на мороз». Відтак казали: «Прийшли Ганки – сідай  в санки!», хоч побутувало й інше прислів’я: «Казала Ганна, що надія марна».  

22 грудня - День святої Анни

Svyata Anna2Двадцять другого грудня відзначають свято Анни (Ганни)
Його встановлення пов'язане з непорочним зачаттям праведною Анною дочки Марії - Матері Ісуса Христа. Згідно з церковним переказом, який грунтується на апокрифічному Протоєвангелії Якова, Пресвята Діва Марія народилася в Назареті. Батьками Її були праведні Ганна та її чоловік Йоаким, які прожили разом понад 50 років, але не мали дітей. У розпачі Йоаким подався у пустелю і там 40 днів постився, плакав і молився, щоб Бог подарував йому на щастя дитину. Молилася й Ганна. І незабаром явився їй Архангел Гавриїл і сказав, що зачне вона преблагословенну дочку Марію, через Котру буде дароване спасіння усьому світу.
У давнину в народі свято називали «народинами сонця»: ценайкоротший день року.Така назва пов’язана з тим, що на це свято припадає зимове сонцестояння, після чого воно«повертає на літо, а зима на мороз». Існує така приповідка: "У день Анни світловий день додається на горобиний крок".В давнину був такий звичай: дзвонареві, який сповіщав про народження сонця, давали 24 срібняки, а за те, що оголошував улітку «повернення сонця на зиму», змушували добу відсидіти у в’язниці.
За народним віруванням літо зустрічається із зимою двічі на рік: на Стрітення та в день святої Анни.
За давнини це свято особливо шанували вагітні жінки, яким протягом дня заборонялося братися за будь-яку роботу. У день святої Ганни на Закарпатті дівчата й молодиці, в яких часто боліла голова, не пряли.
Цього дня дівчата збиралися на свої сходки, щоб узгодити, як будуть святкуватися різдвяні свята. Дівочі громади, як і парубоцькі, мали свої традиції. На сходках теж обирали «отаманшу» — старшу дівчину, яка організовувала дівочі збори і керувала громадськими справами. На дівочих сходках не існував обряд посвяти, але діяло неписане правило: могла приходити сюди та дівчина, яка вміла вишивати, шити, прясти. Правда, екзамен їй не влаштовували, проте спостерігали, чи не лінується вона, чи володіє секретами рукодільництва. Якщо так, то можна йти на досвітки та вечорниці*.
На Ганни, крім узгодження святкувань, виготовляли різдвяні прикраси — «павуків» та «їжаків» з соломи.
З цього дня починали готуватися до свят і жінки: білили та прибирали оселі, краще підгодовували свиней, щоб мати свіжину до Різдва.
На Буковині вважали, що з цього дня починається рік. У цей час, як правило, вже встановлювалась зимова дорога, тому говорили: «На Ганьки сідай в санки», "Анна зиму зрушила".
Дня Ганни стосується ряд спостережень, пов'язаних із бджільництвом«Починають бджоли мед їсти»,«Ходять у погріб до бджіл, щоб добре роїлись». Пасічники заходили до омшаника, де зберігалися вулики, і зверталися з молитвою до Господа, щоб зачинався білий і жовтий віск і, звичайно, густий мед.

Народні прикмети:

  • Після Ганни сонце повертає на літо, а зима — на мороз.
  • Казала Ганна, що надія марна.
  • Ясне сонце — на Новий рік буде сильний мороз, якщо хмарно, на деревах іній — під Новий рік буде відлига.
  • Яка Ганна до полудня, така зима до кінця грудня.
  • Яка Ганна до ніченьки, така зима до весноньки.
  • Коли іній вкриває дерева, то це передвісник хорошого врожаю.
  • Коли йде дощ - вся весна буде дощовою.
  • Тихий і безвітряний день - на врожай садовини.
_____________________
Вечорниці — це не тільки форма дозвілля, а й колективна праця, коли дівчата в одній з осель вишивали. Якщо вони залишалися ночувати, а рано — після третіх півнів — прокидалися і знову бралися за роботу, то це вже були досвітки.

Завдання. На місті крапок, встав закінчення.
         Таким чином дівоч* громад*, що збиралис* на Ганни, вирішувал* чимало важливих справ. Одна з таких – узгодженн* різдвяних свят, зокрем*, виготовленн* прикрас – «павуків» та «їжаків» із солом*. За роботою не забувал* і про пісн*. Найпопулярнішою давн* веснянк*, в якій мовиться, що Роман, накопавш* зілл*, запропонував розгадати його цілющість.

Завдання. Назви малюнки. Визначити звуки [ц], [ч] у словах.
Сонце, ніченька, чоловік, свічка, дванадцять, парубоцька громада, звичай, вранці.



Завдання. Додати до слова назву малюнку.
Йде                               (?)
Висне                            (?)
Сонце                            (?)
Виють                        (  ?) 






Завдання:прочитайте зашифровані приказки.

С

К
А
К

Г
З
Т

М
Т


Л
В
Д

В

С
Т
М

О



(?)
П



Б
А
В
П
О
В
С
Т
О
С
К

С
Ц
В

Н


Т



(?)


Немає коментарів:

Дописати коментар