корекція мовлення

Корекція мовлення.Урок 13.

УРОК 13. ДИФЕРЕНЦІАЦІЯ ЗВУКІВ [С] - [Ц]
Мета: вчити розрізняти у вимові та на слух звуки [с] і [ц]; закріпити правильну артикуляцію звуків [с] і [ц]; відпрацьовувати форми знахідного відмінку однини та множини іменників; формувати фонематичні уявлення; розвивати слухову увагу і фонематичний слух.
Обладнання: зошити, картки.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
Питання до учнів:
1.   Які звуки вчили на минулому уроці?
2.   Придумайте слова із звуком [ц].
3.   Придумайте слова із звуком [дз].
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Розповідь вчителя
Сьогодні будемо вивчати звуки [с] і [ц]. Обидва звуки свистячі, але при їх вимові можуть виникати труднощі. Давайте порівняємо артикуляцію цих звуків.




Артикуляція звуку Ц:•· губи розтягнуті в посмішку або набувають положення наступного голосного;
• зуби розкриті на декілька міліметрів, трохи оголені;
• кінчик язика за нижніми зубами;
• передня частина спинки язика утворює зімкнення з альвеолами, яке поступово переходить в щілину;
• м'яке піднебіння закриває прохід в носову порожнину;
• голосові зв'язки не вібрують.

 Коли вимовляємо звуки [с] і [ц]  язик знаходиться за нижніми зубами, зуби закриті, губи посміхаються, голосові зв’язки не вібрують, при цьому іде холодне повітря. Звук [с] вимовляємо плавно, його можна тягнути, вимовляти довго. Звук [ц] вимовляємо швидко, коротко.

Вправи для підготовки артикуляційного апарату до постановки свистячих звуків


• “Лопатка” . Широкий язик висунути, розслабити, покласти на нижню губу. Слідкувати, щоб язик не тремтів. Утримувати 10-15 с.
• “Неслухняний язичок”. Широкий язик покласти на нижню губу та промовляти “пя-пя-пя”, неначе похлопувати свій “неслухняний язичок” верхньою губою.
• “Чисті зуби”. Посміхнутися, трохи відкрити рот. Кінчик язика за нижніми зубами виконує рухи праворуч-ліворуч, наче чистить зубки. Повторити 10-15 раз.
• “Гірка”. Рот відкрити. Бокові краї язика притиснути до верхніх кутніх зубів. Кінчиком язика доторкнутися до нижніх передніх зубів. Утримувати в такому положенні 15 с.
• “Трубочка”. Висунути широкий язик. Бокові краї язика завернути угору. Подмухати в отриману трубочку. Виконувати в повільному темпі 10 разів.
• “Язичок-футболіст”. Запропонуйте дитині подути на ватний чи паролоновий мячик, так, щоб він покотився у ворота (їх можна зробити з дроту, або намалювати Дитина повинна посміхнутися та покласти широкий язик на нижню губу, і, неначе вимовляючи звук [ф] дути на кінчик язика.



Гра «Який звук?»
Вчитель називає слово, учні говорять, який звук: [с] чи [ц] є в слові. Можна визначати за малюнками. За правильну відповідь отримує учень фішку або малюнок.






Слова: весна, пролісок, кравець, віконце, палац, ананас, носити, відерце, сокіл, циркуль, офіцер, ніс.
Уточнення артикуляції звуків [с] і [ц]
Прочитайте склади і слова, чітко вимовляйте звуки [ц] і [ч].
Са – ца – сарай – царство – самокат – царина.
Со – цо – соловей – цоколь – сопілка – цокотіння.
Су – цу – супниця –цуратися – супровід – цупкий.
Си – ци – синій – цирк – силоміць – цифра.
Се – це – село – цемент – сережки – цегла.  

Формування фонематичних уявлень
Придумайте слова , які починаються з поданого складу.
Са – салат , …         (?).
Ца – цар, …             (?).
Со – совість, ..         (?).
Цо, цоколь, ..           (?).
Су – сумка, ..           (?).
Цу – цукор, …         (?).
Се – село, ..              (?).
Це – цегла, ..            (?).

Гра «Що бачу? Кого бачу? »
Вчитель називає іменник в називному відмінку, учні змінюють його так, щоб воно стояло в знахідному відмінку. За правильну відповідь отримують фішку.
Змінити слова за зразком, записати в два стовпчики
Зразок: Палець – палець. Вівця - вівцю.
Що бачу?                                              Кого бачу?
__________                                           ___________
__________                                           ___________
__________                                          ___________
__________                                          ___________
__________                                          ____________
__________                                          ____________
__________                                           ____________
__________                                         ____________
Місяць, палац, цирк, лекція, цуценя, горобець, олівець, плавець, кульмінація, цивілізація, борець, циркач, циркуль, стрілець, офіцер, купець.

Порівняти звуковий склад слів
Назвати однакові і різні звуки в словах  цена - сцена, сонце - серце.   Усно придумати речення з кожним словом.

Робота над скоромовкою
Прочитайте скоромовки повільно, а потім швидко. Чітко вимовляйте звуки [ц] і [с].
Цапок водицю п’є з цеберка, скубе травицю у садку.
Солодкий цукор та цукерка цапкові також до смаку.


Робота з картками
Картка № 1
1. Змініть слова за зразком, запишіть. Прочитайте, чітко вимовляйте звуки[ц] і [с].
Зразок: Україна – український.                          Козак – козацький.
Росія -            ___________                                      Чумак -           __________
Англія -         ___________                                       Молодець -    __________
Італія -           ___________                                       Німець -         __________    

2. Розділіть текст на речення, запишіть. Поставте розділові знаки.
ЗапорізькікозакибулисміливимизахисникамирідноїземлівониборонилиУкраїнувідворогіввизволялиполоненихукраїнцівізтурецькоїневолінащадкикозаківзбереглиславнікозацькітрадиціїукраїнськумовупіснюсміливістьлюбовдорідноїземлі.
Робота з таблицею
Заповніть таблицю.
[ц] 
[с]
1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

Слова: глобус, солома, компас, віконце, циферблат, випуск, цегла, цивілізація, совість, целофан, цемент, циркуль, слава, рецензія, сміливість, цукор, наголос, церемонія, сила, циклон, космос, міст, лісоруб, оселя, намисто, яйце, блюдце, центр.

Картка № 2
Допишіть слова, прочитайте їх.
Різни … , хлібни .. , .. ари .. , .. фра,    .. вях, лан .. г, лек .. я. по .. лунок, сини ..  ,  свине .. ,             .. иркуль,   ..буля, зає .. , краве .. ,  .. истерна, ки .. ка, вак .. ина, до .. ент, с .. енарій, со .. на.
Робота над загадкою.
Відгадайте загадку. Виконайте звуковий аналіз слова-відгадки.
Зоря-зоряниця – красна дівиця по небу гуляла, плакала-ридала.
Місяць бачив – не підняв, сонце встало і забрало.
(?).
Робота над текстом.
Прочитайте виразно текст. Спишіть, вставляючи пропущені букви «з» і «ж».
ЯБЛУКО В ОСІННЬОМУ САДУ
Пі..ньої осені маленькі бли..нятка Оля й Ніна гуляли в яблуневому саду. Був тихий сонячний день. Май..е все листя з яблунь опало і шурхотіло під ногами. Тільки де-не-де на деревах ..алишилося по..овкле листячко.
Дівчатка підійшли до великої яблуні. Поруч з ..овтим листком вони побачили на гілці велике ро..еве яблуко. Оля й Ніна а.. скрикнули від радості.
— Як воно тут ..береглося? — з подивом ..апитала Оля.
— ..ара.. ми його ..ірвемо, — ска..ала Ніна і ..ірвала яблуко. Ко..ній хотілося потримати його в руках. Олі хотілося, щоб яблуко дісталось їй, але вона соромилась висловити це ба..ання, а тому сказала сестрі:
— Хай тобі буде яблуко, Ніно... Ніні хотілося, щоб яблуко дісталося їй, але вона соромилась     ..і  натися в цьому. Ніна ска..ала:
— Хай тобі буде яблуко, Олю...
Яблуко переходило з рук в руки, дівчатка не могли дійти ..годи. Та ось їм обом сяйнула одна і та ж думка: вони прибігли до мами радісні, схвильовані. Віддали їй яблуко. В маминих очах сяяла радість. Мама ро..рі..ала яблуко й дала дівчаткам по половинці.


ІV. Узагальнення та систематизація знань і вмінь учнів
Завдання для учнів:
1.   Придумайте слова із звуком [ц].
2.   Назвіть по порядку всі звуки в слові цистерна.
3.   Чим відрізняється артикуляція звуків[ц] - [с]?



Немає коментарів:

Дописати коментар