УРОК 13. ДИФЕРЕНЦІАЦІЯ ЗВУКІВ [С] -
[Ц]
Мета: вчити розрізняти у вимові та на слух звуки [с] і
[ц]; закріпити правильну артикуляцію звуків [с] і [ц]; відпрацьовувати форми
знахідного відмінку однини та множини іменників; формувати фонематичні
уявлення; розвивати слухову увагу і фонематичний слух.
Обладнання: зошити, картки.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
Питання до учнів:
1. Які звуки вчили на минулому уроці?
2. Придумайте слова із звуком [ц].
3. Придумайте слова із звуком [дз].
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Розповідь
вчителя
Сьогодні будемо вивчати звуки [с] і [ц]. Обидва звуки свистячі, але при їх
вимові можуть виникати труднощі. Давайте порівняємо артикуляцію цих звуків.
Артикуляція звуку Ц:•· губи розтягнуті в посмішку або набувають положення наступного голосного;
• зуби розкриті на декілька міліметрів, трохи оголені;
• кінчик язика за нижніми зубами;
• передня частина спинки язика утворює зімкнення з альвеолами, яке поступово переходить в щілину;
• м'яке піднебіння закриває прохід в носову порожнину;
• голосові зв'язки не вібрують.
• зуби розкриті на декілька міліметрів, трохи оголені;
• кінчик язика за нижніми зубами;
• передня частина спинки язика утворює зімкнення з альвеолами, яке поступово переходить в щілину;
• м'яке піднебіння закриває прохід в носову порожнину;
• голосові зв'язки не вібрують.
Коли
вимовляємо звуки [с] і [ц] язик
знаходиться за нижніми зубами, зуби закриті, губи посміхаються, голосові
зв’язки не вібрують, при цьому іде холодне повітря. Звук [с] вимовляємо плавно,
його можна тягнути, вимовляти довго. Звук [ц] вимовляємо швидко, коротко.
Вправи для підготовки артикуляційного апарату до постановки свистячих звуків
• “Лопатка” . Широкий язик висунути, розслабити, покласти на нижню губу. Слідкувати, щоб язик не тремтів. Утримувати 10-15 с.
• “Неслухняний язичок”. Широкий язик покласти на нижню губу та промовляти “пя-пя-пя”, неначе похлопувати свій “неслухняний язичок” верхньою губою.
• “Чисті зуби”. Посміхнутися, трохи відкрити рот. Кінчик язика за нижніми зубами виконує рухи праворуч-ліворуч, наче чистить зубки. Повторити 10-15 раз.
• “Гірка”. Рот відкрити. Бокові краї язика притиснути до верхніх кутніх зубів. Кінчиком язика доторкнутися до нижніх передніх зубів. Утримувати в такому положенні 15 с.
• “Трубочка”. Висунути широкий язик. Бокові краї язика завернути угору. Подмухати в отриману трубочку. Виконувати в повільному темпі 10 разів.
• “Язичок-футболіст”. Запропонуйте дитині подути на ватний чи паролоновий мячик, так, щоб він покотився у ворота (їх можна зробити з дроту, або намалювати Дитина повинна посміхнутися та покласти широкий язик на нижню губу, і, неначе вимовляючи звук [ф] дути на кінчик язика.
• “Неслухняний язичок”. Широкий язик покласти на нижню губу та промовляти “пя-пя-пя”, неначе похлопувати свій “неслухняний язичок” верхньою губою.
• “Чисті зуби”. Посміхнутися, трохи відкрити рот. Кінчик язика за нижніми зубами виконує рухи праворуч-ліворуч, наче чистить зубки. Повторити 10-15 раз.
• “Гірка”. Рот відкрити. Бокові краї язика притиснути до верхніх кутніх зубів. Кінчиком язика доторкнутися до нижніх передніх зубів. Утримувати в такому положенні 15 с.
• “Трубочка”. Висунути широкий язик. Бокові краї язика завернути угору. Подмухати в отриману трубочку. Виконувати в повільному темпі 10 разів.
• “Язичок-футболіст”. Запропонуйте дитині подути на ватний чи паролоновий мячик, так, щоб він покотився у ворота (їх можна зробити з дроту, або намалювати Дитина повинна посміхнутися та покласти широкий язик на нижню губу, і, неначе вимовляючи звук [ф] дути на кінчик язика.
Гра
«Який звук?»
Вчитель називає слово, учні говорять, який звук: [с] чи [ц] є в слові.
Можна визначати за малюнками. За правильну відповідь отримує учень фішку або
малюнок.
Слова: весна, пролісок, кравець, віконце, палац, ананас, носити, відерце,
сокіл, циркуль, офіцер, ніс.
Уточнення артикуляції звуків [с] і [ц]
Прочитайте
склади і слова, чітко вимовляйте звуки [ц] і [ч].
Са – ца – сарай – царство – самокат – царина.
Со – цо – соловей – цоколь – сопілка – цокотіння.
Су – цу – супниця –цуратися – супровід – цупкий.
Си – ци – синій – цирк – силоміць – цифра.
Се – це – село – цемент – сережки – цегла.
Формування
фонематичних уявлень
Придумайте
слова , які починаються з поданого складу.
Са – салат , … (?).
Ца – цар, … (?).
Со – совість, .. (?).
Цо, цоколь, .. (?).
Су – сумка, .. (?).
Цу – цукор, … (?).
Се – село, .. (?).
Це – цегла, .. (?).
Гра
«Що бачу? Кого бачу? »
Вчитель називає іменник в називному відмінку, учні змінюють його так, щоб
воно стояло в знахідному відмінку. За правильну відповідь отримують фішку.
Змінити слова за зразком, записати в два
стовпчики
Зразок: Палець – палець. Вівця - вівцю.
Що бачу?
Кого бачу?
__________
___________
__________ ___________
__________ ___________
__________
___________
__________
____________
__________
____________
__________ ____________
__________
____________
Місяць, палац, цирк, лекція, цуценя, горобець,
олівець, плавець, кульмінація, цивілізація, борець, циркач, циркуль, стрілець,
офіцер, купець.
Порівняти
звуковий склад слів
Назвати
однакові і різні звуки в словах цена - сцена, сонце - серце. Усно придумати речення з кожним словом.
Робота
над скоромовкою
Прочитайте
скоромовки повільно, а потім швидко. Чітко вимовляйте звуки [ц] і [с].
Цапок водицю п’є з цеберка, скубе травицю у садку.
Солодкий цукор та цукерка цапкові також до смаку.
Робота
з картками
Картка № 1
1. Змініть слова за зразком, запишіть. Прочитайте,
чітко вимовляйте звуки[ц] і [с].
Зразок: Україна – український. Козак – козацький.
Росія
- ___________ Чумак
- __________
Англія
- ___________ Молодець
- __________
Італія
- ___________ Німець
- __________
2. Розділіть текст на речення, запишіть. Поставте
розділові знаки.
ЗапорізькікозакибулисміливимизахисникамирідноїземлівониборонилиУкраїнувідворогіввизволялиполоненихукраїнцівізтурецькоїневолінащадкикозаківзбереглиславнікозацькітрадиціїукраїнськумовупіснюсміливістьлюбовдорідноїземлі.
Робота
з таблицею
Заповніть
таблицю.
[ц]
|
[с]
|
1
|
|
2
|
|
3
|
|
4
|
|
5
|
|
6
|
|
7
|
|
8
|
|
9
|
|
10
|
|
11
|
|
12
|
|
13
|
|
14
|
Слова:
глобус, солома, компас, віконце, циферблат, випуск, цегла, цивілізація,
совість, целофан, цемент, циркуль, слава, рецензія, сміливість, цукор, наголос,
церемонія, сила, циклон, космос, міст, лісоруб, оселя, намисто, яйце, блюдце,
центр.
Картка № 2
Допишіть слова, прочитайте їх.
Різни … ,
хлібни .. , .. ари .. , .. фра, ..
вях, лан .. г, лек .. я. по .. лунок, сини ..
, свине .. , .. иркуль, ..буля, зає .. , краве .. , .. истерна, ки .. ка, вак .. ина, до .. ент,
с .. енарій, со .. на.
Робота над загадкою.
Відгадайте загадку. Виконайте звуковий аналіз
слова-відгадки.
Зоря-зоряниця – красна дівиця по небу гуляла, плакала-ридала.
Місяць бачив – не підняв, сонце встало і забрало.
(?).
Робота над текстом.
Прочитайте виразно текст. Спишіть, вставляючи
пропущені букви «з» і «ж».
ЯБЛУКО В ОСІННЬОМУ САДУ
Пі..ньої
осені маленькі бли..нятка Оля й Ніна гуляли в яблуневому саду. Був тихий
сонячний день. Май..е все листя з яблунь опало і шурхотіло під ногами. Тільки
де-не-де на деревах ..алишилося по..овкле листячко.
Дівчатка
підійшли до великої яблуні. Поруч з ..овтим листком вони побачили на гілці
велике ро..еве яблуко. Оля й Ніна а.. скрикнули від радості.
— Як воно
тут ..береглося? — з подивом ..апитала Оля.
— ..ара..
ми його ..ірвемо, — ска..ала Ніна і ..ірвала яблуко. Ко..ній хотілося потримати
його в руках. Олі хотілося, щоб яблуко дісталось їй, але вона соромилась
висловити це ба..ання, а тому сказала сестрі:
— Хай тобі
буде яблуко, Ніно... Ніні хотілося, щоб яблуко дісталося їй, але вона
соромилась ..і натися в цьому. Ніна ска..ала:
— Хай тобі
буде яблуко, Олю...
Яблуко
переходило з рук в руки, дівчатка не могли дійти ..годи. Та ось їм обом сяйнула
одна і та ж думка: вони прибігли до мами радісні, схвильовані. Віддали їй
яблуко. В маминих очах сяяла радість. Мама ро..рі..ала яблуко й дала дівчаткам
по половинці.
ІV. Узагальнення та систематизація знань і
вмінь учнів
Завдання для учнів:
1. Придумайте слова із звуком [ц].
2.
Назвіть
по порядку всі звуки в слові цистерна.
3. Чим відрізняється артикуляція звуків[ц] -
[с]?
Немає коментарів:
Дописати коментар