корекція мовлення

Корекція мовлення.Урок 51

УРОК 51. ДРУГОРЯДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ. ОБСТАВИНА
Мета: закріпити та узагальнити знання про обставини; вчити знаходити обставини в реченні, визначати типи обставин; формувати вміння вислуховувати думку іншого; розвивати чітке і виразне мовлення.
Обладнання: зошити, картки, таблиця, опорна схема.
          ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
Питання до учнів:
1. Що таке другорядні члени речення?
2. Що таке додаток?
3. Які бувають додатки? Наведіть приклади.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Розповідь вчителя
Обставина – це другорядний член речення, який означає обставини дії чи стану. Обставини поділяються на такі групи:
Способу дії.
Міри і ступеня дії.
Місця.
Часу.
Причини.
Мети.
Умови.
Допустові.

Результат пошуку зображень за запитом "обставина"

Завдання для учнів:
Спишіть речення, підкресліть обставини.
1. Начдив Пархоменко зупинив засапаного Орлика під кущем верб. (Петро Панч) 2. Далеко внизу в синьо-білій пітьмі вгадувалася Десна й ліси на Задесенні. (Ю. Мушкетик) 3. Вони не покладали рук од ранку до вечора. (І. Нечуй-Левицький) 4. У різні часи по-різному виявляється героїзм людини. (Ю. Збанацький) 5. Коні весело бігли по холодку, і візок легко точився по в'їждженій, скропленій свіжим дощиком дорозі. (М. Грушевський) 6. Кіра читала завжди пристрасно. (О. Копи-ленко) 7. Хлопець занімів від здивування. (Д. Ткач) 8. Маковейчик, оглянувшись, мало не скрикнув з несподіванки. (О. Гончар) 9. Стомились хлопці, присіли спочити. (П. Воронько) 10. Кличе мати вечеряти. (Т. Шевченко) 11. Майдан захвилювався. Промовець розгубився трохи. (А. Головко) 12. Так ніхто не кохав... (В. Сосюра) 13. При вологій весні озимина буде доброю. 14. Без допомоги друзів ми не обійдемося. 15. Всупереч обставинам вони йшли до своєї мети. 16. Наперекір вогню й залізу ми наступаєм на село. (В. Сосюра)_

Робота над прислів’ями
Виразно прочитайте прислів’я та приказки. Якими частинами мови виступають у наведених приказках і прислів’ях обставини?
Результат пошуку зображень за запитом "приказки"

Взимку бійся вовка, а літом — мухи.
До Миколи не сій гречки й не стрижи овечки.
Влітку пролежиш, а зимою з торбою побіжиш.
Два рази на рік літа не буває.
Восени багач, а навесні прохач.
Восени і горобець багатий.


Словниковий диктант.
По-українському, хтозна-де, без кінця, без краю, на жаль, надвоє, тихо-тихо, де-не-де, всього-навсього, востаннє, нарівні, втроє, спершу, скраю, додому, назустріч, під час, до вподоби.

Робота з карткою
Картка № 1
1. Перепишіть речення, вставляючи замість крапок обставини, подані в довідці. Визначте вид обставини.
Хто питає, той ... до розуму. Вчитись ніколи ... . Мудрий той, до кого думка ... приходить. Краще ніж завтра вранці. Спить заячим сном: ... заплющеним. Колеса ... не зупинити. Листя падає до ... дерева. Як ... щастить, то й ... . Краще горобець ... , як журавель ... .
Довідка: на півдорозі, не пізно, вчасно, сьогодні, з одним оком, голіруч, підніжжя, зранку, надвечір, у жмені, у небі.


2. Випишіть обставини, вкажіть вид обставини.
Тимофій підійшов до бригадира, розмовляючи з кореспондентом. А спустившись, узяв малого за руку. (Є. Гуцало) Я дивлюсь на морські береги, які відпливають в глибоку далечінь, і, схиливши голову, думаю про всіх трудівників нового моря. (О. Довженко) Він ішов замислившись. Всупереч повідомленням синоптиків, політичні оглядачі пишуть про «жарку зиму» в багатьох країнах Заходу. (З газети)

Робота над деформованим текстом
Виразно прочитайте текст. Визначте початок і кінець кожного речення. Спишіть, розставте розділові знаки. Підкресліть обставини.
Духмяне літо повертає на осінь темніє і стає багряним листя дерев, червоними спалахами нагадує про себе горобина обважнілі пташки подають голос лише по тривозі на низьких улоговинах, що обсіли невелику звивисту річку, де-не-де зустрічаються гриби-перестарки для далеких походів рання осінь — пора найкраща далеко видно все навкруги крізь облетілі голі віти дерева ронять листя насіння висипається на землю, щоб прорости навесні птахи збираються у великі зграї та відлітають у вирій неповторна краса осінньої пори.
Результат пошуку зображень за запитом "літо"

VI. Систематизація й узагальнення знань
Запитання до учнів:
Який другорядний член речення називається обставиною?
Які види обставин ви знаєте? Наведіть приклади.






Немає коментарів:

Дописати коментар