УРОК 10. СВИСТЯЧІ І ШИПЛЯЧІ ЗВУКИ. ДИФЕРЕНЦІАЦІЯ ЗВУКІВ [С] - [Ш]
Мета: вчити розрізняти у вимові та на слух звуки [с] і [ш]; закріпити
правильну артикуляцію звуків [с] і [ш];
вчити добирати однокорінні слова до поданих
слів; формувати навички самоконтролю; розвивати пам'ять.
Обладнання: зошити,
картки.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
Питання до учнів:
1. З допомогою чого утворюються приголосні
звуки?
2. Які звуки є нескладотворчими, а які -
складотворчими?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Розповідь вчителя
Враховуючи слухове сприйняття приголосні звуки діляться на свистячі та
шиплячі.
Свистячі приголосні звуки: [с], [з], [ц], дз].
Шиплячі приголосні звуки: [ш], [ж], [ч], дж].
(Записати в зошит).
Сьогодні
будемо вивчати звуки [с] і [ш]. Давайте порівняємо артикуляцію цих звуків. Коли
вимовляємо звук [с], язик знаходиться за нижніми зубами, зуби закриті, губи
посміхаються, голосові зв’язки не вібрують, при цьому іде холодне повітря. Коли
вимовляємо звук [ш], язик знаходиться за верхніми зубами, зуби трохи відкриті,
губи витягуються трубочкою, голосові зв’язки не вібрують, при цьому іде тепле
повітря.
Гра
«Який звук?»
Вчитель
називає слово, учні говорять, який звук: [с] чи [ш] є в слові. Можна визначати
за малюнками. За правильну відповідь отримує учень фішку або малюнок.
Робота
над прислів’ями
Прочитайте
прислів’я спочатку повільно, а потім швидко. Чітко вимовляйте звуки[с] і [ш].
Поясніть
зміст прислів’їв.
Менше слів, а
більше діла.
Шила в мішку не
сховаєш.
Поспішиш – людей
насмішиш.
Змінить словосполучення за особами. Чітко вимовляйте звуки[с] і [ш]
Я шукаю соснову шишку. Ми … (шукаємо соснову шишку). Ти …. (шукаєш соснову шишку). Ви ….. (шукаєте соснову шишку). Він …. (шукає соснову шишку). Вона …. (шукає соснову шишку). Вони ….. (шукають соснову шишку).
Доберіть однокорінні слова до слів
пісок
(Пісочок, піщаний, пісочник).
груша
(Грушка, грушечка, грушевий).
соняшник
(Соняшниковий, сонях).
Запишіть числа словами.
6 ___________________________ 16
___________________________
56 __________________________ 60
___________________________
116 _________________________ 63 ___________________________
Порівняти звуковий склад слів.
Назвати однакові і різні звуки в словах сапка - шапка; миска - мишка; каша
– каса; кішка – кіска. Придумати усно речення з кожним словом.
Формування фонематичних уявлень
Придумати слова, які починаються із заданого складу. Записати їх.
Са, самокат, …… (Салат, салют, самовар, сарафан, санки, сад).
Ша, шапка ….. (Шафа, шарф,
шаль, шахи, шашки).
Со, соловей, … (Собака, сом,
сором, сокира, совість, солома).
Шо, шорти, … (Шоколад, шолом,
шостий, шовк).
Си, сидіти, …. (Сир, синій,
сила, син, сивий).
Ши, шити, …. (Широкий, шило,
шинель, шиття).
Се, сережки … (Сергій, село,
Семен, семафор, серйозний, сердитий).
Ше, шерсть … (Шепіт, шелест,
шелестіти).
Су, сукня … (Суп, суниця,
суржик, сумка).
Шу, шуба, … (Шукати,
шуруп, шустрий, шум, шуміти).
Розгадати ребуси.
40
а
ли
лиця
рона
100 рінка
вбур
Робота з картками
Картка № 1
Змінить слова за зразком, запишіть, Виділить
закінчення в словах.
Я пишу – ти пишеш.
Великий – більший.
Я несу - ________________________ Малий -
___________________________
Я пасу - ________________________ Старий -
___________________________
Я іду -
________________________
Молодий - _________________________
Я сплю - _______________________ Красивий -
_________________________
Я спішу - _______________________ Рідний -
___________________________
Картка № 2.
Вставте букви «с» або «ш», спішить. Прочитайте
виразно текст.
День
.. міху буває ли .. е раз на рік.
Можливо, цього дня ти почує .. , що у тебе
.. пина в крейді або що захворів учитель фізики і не буде уроку. А повернув ..
и .. ь зі .. коли додому, відповідатиме .. на телефонні дзвінки, що твоя
квартира не зоопарк, і не пожежна служба…
Пер .. ого квітня можна .. обі дозволити жарти з друзями і рідними.
Ве .. елі витівки піднімуть на .. трій і ще довго згадуватимуть .. я з доброю у
.. мі .. кою.
ІV. Узагальнення та систематизація знань і вмінь учнів.
Питання для учнів
1.
Назвіть
свистячі звуки.
2.
Назвіть
шиплячі звуки.
3.
Придумайте
слова із звуком [с].
4.
Придумайте
слова із звуком [ш].
Додаток до теми 10.
Диференціація звуків [с], [ш]. Лексична тема «Народознавство».
ГРУДЕНЬ місяць.
Завдання. Прочитайте текст, дотримуючись
літературної вимоги.
У давніші
часи навчальний процес розпочинався взимку – 1 грудня за старим стилем (14 – за
новим). Це день святого пророка Наума. То було найзручніша пора здобувати
освіту для сільських дітей, оскільки вже завершено найосновніші
сільськогосподарські роботи.
За
народними віруваннями, Наум – покровитель розуму, знань і доброчинства.
Селяни
вважали: якщо на святого пророка розпочати навчальний процес, то дитина краще
засвоюватиме науку, а відтак набереться ума – розуму. З цього приводу казали:
«Пророк Наум наведе на ум».
Завдання. Відтвори прислів’я за
малюнками.
Вчися, сину, азбуки – прийде
За школярську науку цілують діти тата й маму в
Від науки
Гни
Завдання.
Прочитай слова по вертикалі і горизонталі.
С
|
М
|
І
|
Х
|
М
|
І
|
Р
|
И
|
І
|
Р
|
И
|
С
|
Х
|
И
|
С
|
Т
|
Б
|
Р
|
У
|
С
|
Р
|
Я
|
С
|
Т
|
У
|
С
|
Т
|
А
|
С
|
Т
|
А
|
В
|
В
|
І
|
С
|
К
|
І
|
К
|
Л
|
А
|
С
|
Л
|
І
|
Д
|
К
|
А
|
Д
|
Р
|
Завдання. Відтвори закінчення.
v Я не зна*ю ні «аз», ні «бук*» -
прийд* Наум і змусить до наук*.
v Батьк* Наум навед* на ум.
v Казав Наум – бер* на ум.
v Прийшов Наум – пор* братис* за ум.
Завдання. Додати до слова назву малюнка і
прочитати.
v Солоний
v Смачний
v Молодий
v Квітчастий
v Легкий
v Досвідчений
v Подавала
v Йшли до
Немає коментарів:
Дописати коментар