корекція мовлення

Корекція мовлення .Урок 12.Диференціація звуків [ц]- [дз]

УРОК 12.  ДИФЕРЕНЦІАЦІЯ ЗВУКІВ [Ц] - [ДЗ]
Мета: вчити розрізняти у вимові та на слух звуки [ц] і [дз]; закріпити правильну артикуляцію звуків [ц] і [дз]; вчити правильно використовувати в мовленні родові, числові та відмінкові закінчення іменників; формувати вміння чітко висловлювати свою думку; розвивати логічне мислення.
Обладнання: зошити, картки, предметні малюнки.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
Питання до учнів:
1.      Які звуки вчили на минулому уроці?
2.      Придумайте слова із звуком [з].
3.      Придумайте слова із звуком [ж].
Гра  назви предмети в яких зустрічається дані звуки
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Розповідь вчителя
Сьогодні будемо вивчати звуки [ц] і [дз]. Давайте порівняємо артикуляцію цих звуків. Коли вимовляємо звук [ц], язик знаходиться за нижніми зубами, зуби закриті, губи посміхаються, голосові зв’язки не вібрують, при цьому іде холодне повітря. Коли вимовляємо звук [дз], язик знаходиться за нижніми зубами, зуби трохи відкриті, губи посміхаються, голосові зв’язки  вібрують, при цьому іде тепле повітря.


Гра «Який звук?»
Вчитель називає слово, учні говорять, який звук: [ц] чи [дз] є в слові. Можна визначати за малюнками. За правильну відповідь отримує учень фішку або малюнок.
Слова: дзиґа, серце, цвіркун, дзюрчить, цуценя, кукурудза, дзеркало, палець, дзвін, горобець.


Уточнення артикуляції звуків [ц] і [дз]
Прочитайте склади і слова, чітко вимовляйте звуки [ц] і [дз].
Дза – ца – кукурудза – царство.
Дзи – ци – дзиґа – цирк.
Дзі – ці –дзвін – цікавий.
Дзу – дзу – дзу – дзвеніла пилка.
Цу – цу – цу – цукерка.
Дзе – дзе – дзе – дзенькає
Це – це – це - ценькає
Робота з картками
Картка № 1
1. Вставте пропущені букви.
  Рукави .. я, паляни .. я, ге .. ь,  .. ьоб, краве .. ь, .. еркало, вікон .. е,   .. юрчить, кукуру .. а,      боре .. ь, дерев .. е, кіне ..ь, .. ига.
2. Поділіть слова для переносу.
  Ґудзик, цінність, кільце, яйце, дзенькіт, кукурудза, дзиґа, дзьоб, сценарій, лисиця, годівниця.

3. Придумайте і запишіть речення із словами: столиця, дзвоник, дзеркало, ґедзь, синиця, серце.
Пальчикова гімнастика
«Дзеркало»
Ти у дзеркальце дивись,
Рухи всі повторюй.
Пальці вгору – пальці вниз,
Раз – угору, знову – вниз,
В кулачки збирайтесь,
Потім випрямляйтесь.
(Долоні рук на ребрі стоять одна проти другої. Далі рухи за текстом.)
 Звуковий аналіз слова
Виконати звуковий аналіз слів: дзвоник, сцена, серце, дзьоб.
Словниковий диктант
Дзеркало, сонце, столиця, дзиґа, кукурудза, паляниця, цвіркун, дзвоник, ґудзик, дзьоб, дзвінок.
Творче завдання.
 Зі слів кожного рядка складіть речення.
Столі, дзеркало, стоїть, на.
Нас, кличе, школи, дзвоник, до.
- Запишіть ці речення в зошити. Позначте звук [дз] в словах.
Розвиток мовлення
Складіть маленьку розповідь, але таку, щоб в ній обов’язково були слова «дзиґа», «ґудзик», «дзвінок» і «дзеркало».
Завдання на закріплення

ІV. Узагальнення та систематизація знань і вмінь учнів
Завдання для учнів:
1.      Придумайте слова із звуком [дз].
2.      Чим відрізняється артикуляція звуків[дз] - [ц]?


 Тема: Диференціація звуків [ц], [дз]. Лексична тема «Народознавство».

ГРУДЕНЬ місяць.

Сави дня прибавили.

Завдання. Прочитайте текст, дотримуючись літературної вимоги.
18 грудня називають чоловічим – Сави. Особливо цікаво відзначали «День ангела», себто ушановували тих, народився на Сави.
Рано вранці однолітки сходилися до «винуватця урочистості» і, посіпуючи за вуха, пропонували сісти на ослін застелений кожухом. Іменинника гуртом піднімали під стелю і, тричі підгутнувши (звідси й термін – «гутати»), - вимагали відкупного.
Подібні обряди існували в усіх селах України. Але найоригінальніше іменинникували тих, хто мав ім’я Сави.
На Сави жінки збиралися в рукодільницькі гуртки, бо прийшла пора «І савити, і варварити, і куделю кучматити».  



Завдання. Вписати букви в пусті клітини і прочитати утворені речення.
С
 ?
К
А
К
Г
З
Т
М
Т
Л
В
Д
В
 ?
С
Т
М
О
 ?




П
 ?
Б
А
В
П
О
В
С
Т
О
С
К
 ?
С
Ц
В
Н
Т





Завдання. Відгадай загадки.
Ø Я працю поважаю: все літо літаю у поле, до гаю.
Збираю медок із різних квіток.
(ЛА, БДЖО)

Ø Струмок чистої води біжить, тече з – під землі.
(РЕ, ДЖЕ, ЛО)

Завдання. Роздивися малюнок. На малюнку знайди слова зі звуками [ ц], [дз]. Запиши їх в зошит. Склади та перекажи оповідання, використовуючи записані слова.

Лавра заснована в 5 століттї на місті печери Сави Освяченого,де оселився преподобний Сава і навколо якої розрослася обитель.

Немає коментарів:

Дописати коментар