корекція мовлення

корекція мовлення.Урок 34


УРОК  34. РОБОТА НАД ДЕФОРМОВАНИМ ТЕКСТОМ  
Мета: систематизувати та узагальнити знання учнів про структуру тексту; вчити встановлювати правильний порядок речень в тексті; розвивати зв’язне мовлення.
Обладнання: зошити, картки.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
Запитання до учнів:
  1. Як називається група речень, об’єднаних темою, головною думкою та граматично?
  2. Що таке зачин?
  3. Що таке кінцівка?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Розповідь вчителя

Картинки по запросу що таке текст
Отже, текст – це група речень, об’єднаних темою, головною думкою та граматично. Основними ознаками тексту є наявність теми, головної думки, певна послідовність речень, використання мовних засобів. Головна думка тексту – це те чого навчає, до чого закликає, від чого застерігає текст. Тема – це його зміст, те, про що (або про кого) в ньому розповідається. Мікротема – це частина тексту, яка об’єднана однією думкою. Абзац – це частина тексту, об’єднана однією мікротемою.
Картинки по запросу тема,абзац українська мова(записати в зошит)
1.    Кожний текст висвітлює певну тему.
2.    Складний за змістом текст поділяється на абзаци.
3.    Кількість абзаців залежить від змісту тексту, його плану.
4.    Між абзацами є змістовний зв’язок.
5.    Кожний абзац становить смислову цілісність.
6.    Якщо в абзаці є кілька речень, між ними має бути тісний смисловий зв’язок.

Завдання для учнів
Прочитайте речення. Чому наведені речення не становлять тексту?
Учні посадили біля школи дерева. Наполегливо вчитися – обов’язок кожного учня. Під час війни з фашистами боролись і школярі. Сотні лісових красунь врятували школярі від загибелі. Учні на екскурсії побачили багато цікавого.
(Речення на одну тему, але не пов’язані змістом).

Прочитайте речення. Чи можна наведені речення вважати текстом? Яких ознак тексту тут немає?
Діти гралися на леваді. Діти на леваді побачили лелеку. Лелека був поранений. Додому взяли діти лелеку. Діти лелеку лікували. Перевязали поранену ногу. Напували щодня чистою водою і годували зерном.
(Ні. Всі речення пов’язані темою і змістом, але мовного, граматичного зв’язку між ними немає. Крім того, розповідь не закінчена: не сказано, що сталося з лелекою).
Картинки по запросу лелека
Назвіть тему твору, до якого складено такий план
1.    Зміни у природі.
2.    Відліт перелітних птахів.
3.    Завершення польових робіт.
4.    Наша допомога селянам.

Робота над текстом
До кожного з виділених речень додати ще одно-два речення, які уточнювали б його зміст; записати текст з поділом на абзаци.
Праця хлібороба дуже почесна. Але вона важка. Щоб виростити високий урожай, треба працювати цілий рік (Вказати, що роблять взимку, навесні, влітку, восени). Трудівники нашого колгоспу вирощують різні культури (Розповісти про ці культури). Ми, учні, радо допомагаємо колгоспникам (Описати, в чому полягає допомога).
Картинки по запросу що таке абзац
Робота над деформованими текстами
Запишіть речення по порядку, щоб утворився текст.
Толя не злякався і відчинив двері (5). Раптом Толя почув тривожне ревіння корів (2). Вранці Толя ішов ловити рибу (1). Толя врятував колгоспну худобу (6). Дах корівника був охоплений полум’ям (4). Толя побіг до корівника.
Завданння.
Картинки по запросу деформований текст
Запишіть абзаци по порядку, щоб утворився зв’язний текст.Картинки по запросу тема,абзац українська мова
Рушник
У дорогу сину чи доньці мати давала рушник, оздоблений різнокольоровими смугами: червона смуга – щоб завжди подорожньому світило сонце і добрі люди допомагали; коричнева – щаслива дорога; синя – чисте небо;жовта – ясне сонце, здоров' я (?).
Називали рушник залежно від його призначення: для утирання рук і обличчя – утирачем, для посуду і столу – стирачем, для оздоблення житла – покутником, для пов’язування сватів – плечовиком. Традиційно у кожній родині був свій, родинний, надзвичайно барвистий рушник, з тонкого білого полотна (?).
Рушник – національний оберіг, символ України. Вишиті рушники були в кожній селянській хаті: ними вшановували появу дитини, зустрічали гостей, відряджали в далеку дорогу (?).
У народі кажуть: „ Тримай хаточку, як у віночку, а рушничок – на кілочку” (?).
Картинки по запросу рушник
VI. Систематизація й узагальнення знань
Запитання до учнів:

  1. Що таке текст?
  2. Що таке мікротема?
  3. Що таке абзац?
Картинки по запросу зачин,кінцівка українська мова

Немає коментарів:

Дописати коментар