корекція мовлення

корекція мовлення.Урок 35

УРОК  35. ЧЕРГУВАННЯ [У] З [В], [І] З [Й]
Мета: уточнити і закріпити знання учнів про чергування [у] з [в], [і] з [й]; продовжувати вчити помічати та виправляти помилки в мовленні інших; формувати фонематичні уявлення.
Обладнання: зошити, картки, таблиця.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
Питання до учнів:
  1. Пригадайте, що таке чергування?
  2. Які випадки чергування голосних звуків ви знаєте?
  3. Які випадки чергування приголосних звуків ви знаєте?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Картинки по запросу чергування у в
Розповідь вчителя
Українська мова — одна з наймилозвучніших мов світу. Милозвучність або евфонічність (гр. еuрhоnіа з еu -- гарно + рhоnе -- звук - приємне звучання) - це здатність фонетичної системи мови до мелодійного звучання, а також до створення звукових образів у висловлюванні.
Щоб у мовному потоці уникнути збігу кількох голосних чи приголосних, використовують чергування [у] з [в], [і] з [й].
Такі чергування залежать від позиції цих фонем у слові і складі і пов'язані з дотриманням милозвучності мовлення. Такі чергування називаються позиційними.
Буква «у» пишеться:
  1. між буквами, які позначають приголосні, важкі для вимови: Цілий день був у квартирі;
  2. переважно на початку речення перед приголосними: У теплі дні збирання винограду її він стрів;
  3. перед наступними буквами «в, ф, хв, льв»:Конференція була у Львівському університеті;
  4. після паузи перед приголосним: Вибачте, у нас по-простому.
Буква «в» пишеться:
  1. між двома літерами, що позначають приголосні звуки: їхати в Одесу;
  2. після голосного перед приголосним: живе в тій хаті дід;
  3. перед літерою на позначення голосного звука: їдуть в Умань.
Чергування не можливе:
  • у словах тільки з початковим «у» або «в» (уява, увага, вправа, влада).
  • В словах іншомовного походження (уран, ураган, велюр).
Буква «і» пишеться:
  1. між буквами, які позначають приголосні, важкі для вимови: плачуть і моляться люди;
  2. переважно на початку речення перед приголосними: І стали тихо плакати сестри;
  3. після паузи перед приголосним: Дай мені руку – і в поле біжим.
Буква «й» пишеться:
  1. між буквами, що позначають голосні звуки:  вчимо геометрію й алгебру;
  2. після голосного перед приголосним: Дико там навкруги й похмуро.
Чергування не відбувається:
  • при зіставленні понять: зима і літо;
  • у заголовках: «Аскольд і Дір»
Похожее изображение

Картинки по запросу чергування у з в


                                                           Похожее изображение

Картинки по запросу чергування у з в мовні загадки

Завдання для учнів.
Спишіть, добираючи з дужок потрібну букву.    
Жив на світі один лихий троль. Якось він був (у, в) дуже доброму гуморі, бо зробив собі дзеркало. Це дзеркало мало надзвичайну властивість — (у, в)се добре й прекрасне здавалося (в, у) ньому гидким, а (у, в)се бридке й погане виглядало прекрасним (За Г. К. Андерсеном).
Картинки по запросу лихий тролль
Прочитайте, випишіть словосполучення з у чи в. Поясніть чергування.
У великому місті жило двоє маленьких дітей. Вони не були родичами, проте любили одне одного, як брат і сестра. їхні батьки жили в мансардах двох сусідніх будинків. Ступивши з яко-го-небудь віконечка на ринву, можна було опинитися коло сусідського вікна. Там стояли великі дерев'яні ящики, де росла зелень для страв і кущики троянд. Хлопчик і дівчинка дуже любили бігати в гості одне до одного й сидіти на маленьких стільчиках під трояндами (За Г. К. Андерсеном).

Картинки по запросу герда и кай

Прочитайте пари слів. Складіть і запишіть із ними речення, вибираючи в кожному випадку потрібний варіант слова.
Узимку — взимку, умовити — вмовити, уперед — вперед, уперта — вперта, урожай — врожай.

Запишіть речення, вибравши потрібну форму слова.
  1. Діти зайшли до кімнати (у, в)двох. 2. (У, В)двох завжди веселіше. 3. Настав час (у, в)гомонитися. 4. Вони (у, в)тішилися бабусиною казкою.

Робота з карткою
Картка № 1
1. Перепишіть словосполучення, добираючи з дужок потрібні службові частини мови і частини слів.
Розвага (і, й) втіха; (у , в) степу (і, й) лісі; виконав (у, в) праву, жити (в, у) Україні, прибути (в, у) Алжир, брат (й,і) сестра; пішла (в,у) фотоательє;

2. Спишіть речення, розкриваючи дужки.
Нині, як ще ніколи (у,в) історії, кожен має бути людиною (у, в) людстві, щоб кожним нервом відчувати його болі (і, й) тривоги. Нині особливо кожен мусить почувати себе органічною часткою великого собору людської цивілізації, всім своїм єством бути пружним каменем (в,у) цьому соборі, щоб самовіддано тримати на собі його споруду. Бо хай вона де (у, в) чім недосконала (й, і) вже зістарена, але вона –  єдиний храм людського духа (й,і) нам її добудувати, а не будувати на новому місці (О. Гончар).
Картинки по запросу собор гончар
Робота над текстом
Виділіть у тексті фонетичні фрази, синтагми, фонетичні слова. Випишіть слова, в яких наявні фонетичні явища. Поставте наголоси.
Досконале оволодіння мовою, висока мовленнєва культура досягаються у процесі мовного навчання і мовного виховання протягом усього життя, від першого крику і до скону. Перші звертання до немовляти - це і перші уроки рідної мови. Матриця рідної мови з материнських уст теплом, ніжністю, ласкою огортає дитину, через неї пізнається світ, і це родинномовне пізнання є безперевним. Звучання рідної мови навколо формує у немовляти звуковий образ рідної ще задовго до того, як воно почне артикулювати окремі слова. Заговорить, стане закріпляти у свідомості предметне значення звукових слів. Засвоєння мови таким природним шляхом йде легко й невимушено. Тому дуже важливо, щоб мати це розуміла і сама знала мову, досконало володіла нею. Ще дві тисячі років тому римський оратор Квінтіліан радив до дітей брати годувальниць із гарною вимовою (Л.Мацько).
Картинки по запросу квінтіліан як оратор українською мовою

Прокоментуйте уживання прийменників у, в і сполучників і -й у реченнях.
Порожній млин і без вітру меле (Нар. твор.). Задумався дуб темношатий у сяйва холодного грі (В. Сосюра). Перед нами розляглися поля, рябіючи в очах то зеленими поясами жита, то жовтуватими сходами пшениці, то чорною грудою ріллі (Панас Мирний). Ярослав Мудрий розвинув і удосконалив багато з того, що започаткував Володимир (О. Субтельний). Іній на деревах -- на мокре літо і недорід (Нар. твор.). Було сказано, що і йому треба взяти участь у цій роботі. У радісній праці, клопоті щоденному ішла весна, несла радість (В. Козаченко). В землі віки лежала мова і врешті вибилась на світ (Олександр Олесь). Як хороше пройтися тобою, земле моя, особливо в жнивну пору. Коли поля стиха подзвонюють струнами стеблин, коли над гречками гудуть арфи і снують свої струни невтомні бджоли, коли жайворон грає в блакиті на першій скрипці, а соняшники б'ють у литаври (І.Цюпа).


VI. Систематизація й узагальнення знань
Запитання до учнів:

  1. Коли пишеться буква «в»?
  2. Коли пишеться буква «у»?
  3. Коли чергування «й-і» не відбувається?


Переглянь і запам"ятай!

Немає коментарів:

Дописати коментар