корекція мовлення

Корекція мовлення урок 1-2

УРОК 1. ЗВУКИ. ГОЛОСНІ ТА ПРИГОЛОСНІ ЗВУКИ
          Мета: уточнити і закріпити поняття про звуки мовлення; вчити утворювати слова із звуків, розрізняти голосні і приголосні звуки; формувати фонематичні уявлення; розвивати фонематичний слух, зорову пам’ять.
Обладнання: предметні малюнки, картки, зошити, схема.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
Питання для  учнів:
1.        Навіщо людям потрібна мова?
2.        Із чого складаються слова в мові?
3.        Яка наука вивчає звуковий склад мови?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Розповідь вчителя
Усі слова в мові складаються із звуків. Розділ мовознавства, який вивчає звуковий склад мови називається фонетикою.
Звук – це найменша одиниця мовного потоку. Із звуків утворюються слова. Звуки утворюються за допомогою мовного апарату. При утворенні одних звуків бере участь лише голос ([а, о, у, е, и]); під час творення інших – голос і шум або тільки шум ([д, л, ш, ч, м, н, к]Звуки, які утворюються лише голосом, називаються голосними. Звуки, які утворюються голосом і шумом або тільки шумом, називаються приголосними.
Рух і положення мовних органів при вимові певного звука називається його артикуляцією.

(записати в зошити)
Гра «Відгадай слова»
Вчитель називає окремі звуки, учні повинні назвати слово. За кожну правильну відповідь учні отримують 1 бал. В кінці підраховують кількість балів і визначають переможця.
Звуки
 [м, о, в, о, з, н, а, в, с, т, в, о];
[п, у, б, л', і, ц, и, с, т, к, а];
[м, у, з, и, к, о, з, н, а, в, е, ц'];
[ч, е, с, н', і, с', т'];
 [д', і, й, е, с, л, о, в, о];
[й, е, в, р, о, п, е, й, с', к, и, й];
[с, в', а, т, и, н', а].
Робота з таблицею
Розгляньте таблицю «Голосні і приголосні звуки». Запишіть в зошит голосні звуки та букви, якими вони позначаються.


Назвіть приголосні звуки та букви, якими вони позначаються.
Гра «Злови голосний звук»
Вчитель пропонує учням розглянути предметні малюнки і назвати тільки голосні звуки, які є в словах – назвах малюнків. За правильну відповідь учень отримує 1 бал.

Робота над загадками
http://LearningApps.org/display?v=p36wyw7m516                                                                 
Гра «Відгадай слова»
 Створіть слова   із букв
У, а, б, к, в – ....;
а, а, і, л, ф, в, т -… ;
о, е, и, а, ф, н, т, к - … ;
а, і, и, п, р, ц, в, н, к - …;
а, е, о, о, р, д, р, м - …;
а, і, у, и, к, н, к, л - …;
О, е, е, е, ь, с, л, д, ц - … .
Робота з картками
Картка № 1
І. Підкресліть букви, які позначають голосні звуки.
1.        Садовод, складність, князювати, найменший, врожай.
2.        Ковзати, скоринка, однокласник, переклад, саджати.
3.        Козак, льодяний, навчати, апельсин, розумний.
4.        Берег, вечірка, горіховий, друкар, займенниковий.
5.        Звук, слово, комплексний, кораблик, механізм. 
ІІ. Вкажіть рядок, в якому у в усіх словах є спільний звук.
1.         Весь, сів, сивий, ясний, син.
2.         Деревій, весна, вітер, павутина, кавун.
3.         Віхоть, вогкий, кухня, хутір, фартух.
4.         Женчики, дочці, дріжджі, череда, ціп.
5.         Купатися, пташка, томат, парта, тема.
Картка № 2
І. Випишіть слова, в яких одна буква позначає два звуки.
Січень, юрба, кущ, ґрунт, дзвін, павільйон, піджак, явище, джемпер, льон, відзначити, саджу, дощ, свою,єдність, їхньої, заява, дзенькіт, п’єса, дебют, джем, джинси, підживлення, малює, середній, поїхати, сузір’я, гребля, черешня.
ІІ.  Перепишіть слова, вставте пропущені букви.
При .. ьба,  ка .. ина,  яві .. ,  дереві .. ,  мережи .. о,  ря .. т,  дебю .. ,  бу .. ина,  варени .. и,        го .. тина,  ґа .. ок,  чоти .. и, жи .. о,  пі .. онія,  суті .. ки,  уря .. ,  естети .. а,  о .. трів,           шип .. ина,  айст .. а,  досві .. ,  віддзеркалю .. ,  квітен .. ,  вогни .. е,  бд .. ола,  кукуруд .. а, ведме .. а.
ІІІ. Змініть одну букву, утворіть нове слово.
Зразок: ґанок – ранок;
ґава - ……..   ; коник -  ……..;  калина - ….. ;  зірка - ….. ; колобок -  ….; дим - …. ; кит - …. ; лис - …. ; банан - …. ; дочки - ….. , голка - …. , коза - … , гора - … .
Гра «Хто більше?»
Вчитель пропонує учням придумати слова із заданим звуком [у] ([а]; [о]; [и]; [і]; [е]). За правильну відповідь учень отримує 1 бал.
Запитання-жарти
1) Чого нема в дельфіна, але є в кита, акули, краба? (Звука [к]).
2) Чого нема в яблуні, але є у вишні, черешні, груші? (Звука[ш]).
3) Чим закінчується літо і починається осінь? (Звуком [о]).
4) Що стоїть посеред городу? А посеред лісу? (Звук [р]. Звук [і]).
5) Чим відрізняється шиття від життя? А лиман від лимона? (В слові шиття перший звук [ш], а в слові життя перший звук [ж]. В слові лиман четвертий звук [а], а в слові лимон четвертий звук [о]).
ІV. Узагальнення та систематизація знань і вмінь учнів.
Питання для учнів
1.         Що таке звук?
2.         Які бувають звуки?
3.         Назвіть голосні звуки.

4.         Назвіть 2 приголосних звуки.



Додаток до теми 1.
Звуки. Голосні і приголосні. Лексична тема «Народознавство».

ВЕРЕСЕНЬ місяць.

Завдання. Прочитайте виразно текст, дотримуючись літературної вимови, назвіть голосні звуки.
         Це свято відоме насамперед як Головосік. В церковному календарі воно має іншу назву – Усікновення. Голови святого Пророка Предтечі – 11 вересня. Колись це був єдиний день, коли не варили борщ. Ця заборона пов’язана з тим, що справа готується із капусти та буряків, а на Усікновення не вживали овочів, котрі мають круглу або овальну форму, а, отже, нагадують людську голову, оскільки Іванові Предтечі витяли її. 


http://pogoda.rovno.ua/sites/default/files/images/20130909133827.jpg
Завдання. Допишіть правильне закінчення. Прочитайте, дотримуючись правил вимови.
З цього привод[] існує безліч легенд.Один[] з таких,що на Поділл[],засвідчу[]: "У цей день,у давнин[],бул[] велик[] свят[]. Ніхто  не повинен був нічого різат[] ножем у город[],ані виходит[] з чимось гострим у город ".

         З цього привод         існує безліч легенд. одн       з таких, що побутувал
на         Поділл     ,    засвічу    : «У цей день,  у   давнин     ,  бул        велик
    свят    . Ніхто не повинен був нічого різат        ножем у  город      , ані виходит        з чимось гострим у город».
Завдання. Складіть словосполучення із словами.
Грішник, великий, цар, лютий, день, пісний, останній, цвіт.

Завдання. Складіть змістовні речення, використовуючи запропоновані слова.
Осінь, теплу, хтось, почув, то, грім, якщо, довгу, це, віщувало, і.
Грози, Головосіка, межею,за, з’являються, народним, є, віруванням, останнього, день, коли.

Завдання. Прочитайте українські прислів’я та приказки, дотримуючись літературної вимови.
Загримів Головосік – тепла прибавить рік.
Вересень слухає погоду січня.
У вересні ложка води робить два болота.
Як вересніє, то і дощик сіє.



УРОК 2. ГОЛОСНІ ЗВУКИ. ЗВУК [А]
         Мета: уточнити і закріпити правильну артикуляцію звука [а]; вчити виділяти слова із звуком [а] серед інших слів на слух; продовжувати формувати фонематичні уявлення; розвивати фонематичні процеси.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
Питання до учнів:
1.    Що таке звук?
2.    Яка наука вивчає звуки?
3.    Які бувають звуки?
4.                Назвіть голосні звуки.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Гра «Ланцюжок слів»


Розповідь вчителя
Голосні звуки – це звуки, які утворюються лише голосом. В українській мові 6 голосних звуків:  [а, о, у, и, і, е]. Голосні звуки не однакові за місцем та способом творення. При творенні звуків [о], [у] губи витягуються вперед і трохи закруглюються, тому ці звуки називаються лабіалізованими. Усі інші голосні звуки називаються не лабіалізованими.
Звук [а] – належить до заднього ряду голосних звуків. Під час його вимови кінчик язика відтягується від нижніх зубів, спинка язика спрямовується до задньої частини ротової порожнини, спинка язика має низький ступень підняття. Отже, звук [а] відноситься до голосних заднього ряду і має низький ступень підняття.  Звук [а]вимовляється чітко як в наголошеній, так і в ненаголошеній позиції.

(виділене записати в зошит)
Гра «Злови слова із звуком [а]»
Вчитель називає слова, учні плескають в долоні, коли почують слово із звуком [а].
Робота над скоромовкою
Вчитель читає скоромовку повільно, а потім швидко. Кожен учень читає скоромовку повільно, а потім швидко. Слідкувати за чіткістю мовлення. Запропонувати учням самим оцінити свою вимову.
Айстра, азбука,айва – починаються на «а».
І кінчаються на «а» - айстра, азбука, айва. 


Завдання для учнів:
Придумайте слова за вказаною схемою
 А, а – айстра, …..
 А, а, а – загадка ….
О, а – гора, ….
И, а – сила, …
Робота з картками
Картка №1.
 Прочитайте, голосом виділяючи звук [а]. Випишіть лише ті слова, в яких є звук [а]. Поставте в них наголос.
Соловей, лінії, витрати, дрова, ложки, ночви, ворота, квіти, пахощі, Карпати, яблуня, танці, заздрощі, галявина, тюльпан, оглядини, традиції, краї, береги, обличчя, кущі, барви, очі, чоботи, паляниця, пригоди, роздоріжжя, примхи, якір, городище, святкувати, маячня, грудень, класифікація, відльоти, громада, траєкторія, науковець, космодром. 
Картка № 2
1. Прочитайте текст. Спишіть, вставляючи пропущені букви.
Дерев… ш…міли с…мно і пон…ро, як н…літав на них вітер, а тоді …тих…ли, шепоч…чи ж…лібно, мов на когось н…рік…ючи. Вітер хлюпотів дощем у тонк… стінк…, дощ ляпотів по листю одном…нітним і док…чним ляпотінням і, зд…в…лося, що йом… не буде кінця. Зго…нувшись на соломі Корецький дивився в темряву слухаючи одност…йний плюскіт н…стирного осіннього дощ... . Б…ло холодно вогко й безн…дійно с…мно. Т…к безнадійно що не хотілося вже не ж…літися, ні н…віть крич..ти з болю хотілося тільки зго…нутися, ще д…жче скр…титися, як старий хворий соб…к… під отаким дощем з…плющити очі, щоб уже нічого-нічого не бачити і –  вмерти.
Дев’ять літ пр…ці!... Пр…ці щирої, повсякч…сної т…кої, що всі її р…дощі й болі ст….ли їх особистими р…дощами і болями. Н…віть кохання їх подр…жні справи, так тісно переплелися з тією працею, що все те творилося одне ціле часом гірке й тяжке, але разом з тим, т…ке гарне позолочене сяєвом радісних н..дій.
І все згинуло!...
Сперш… с…м, тоді вдвох – вони викох…ли кільк… поколінь молоді осяяної, хоч нев..ликим світом зн…ння й гром…дянської с…мосвідомості. Вони вл…сним своїм прикладом, своїм жи..тям, з…вжди н..м..г..лися не різнитися від людей; ішли з…вжди де тільки могли, на поміч …сім ком… того треб… б…ло, ішли не через те тільки що, т…к веліл… їм ідейн.. повинність але й тому, що їм любо б…ло пірнати в н…родне море, заспокоювати болі; том.., що вони любили цих темних пригнічених тяжкою долею людей і силк…в…лися виявити ту любов як могли…
(Б. Грінченко)
Завдання для учнів:
Запишіть слова буквами.
[в’ітчеипити], [виес’ліджуван’:а], [крашче], [баскеидбол], [густ’іс’ін’кий], [т’ін’:у], [рвец’:а], [кайеіс’:а], [с:еиредиени].
Словниковий диктант
Запишіть слова під диктовку
Мідь, юність, колись, малесенький, боротьба, їдальня, галці, Гальці, тонший, кінчик, бур’ян, буряк, буря, під’їзд, в’їхати, свято, возз’єднання, пів’яблука, морквяний, серйозний.
Робота над загадками
Відгадайте загадані звуки, складіть з них прислів’я
1) Приголосний, глухий. Моя пара [ґ].
2) Приголосний, твердий, дзвінкий. Не маю пари. Знайдіть мене у слові рак.
3) Голосний, ненаголошений. В алфавіті позначають першою літерою.
4) Приголосний, глухий. Моя пара [з].
5) Голосний, наголошений. В алфавіті позначають першою літерою.
6) Приголосний, твердий, дзвінкий. Моя пара [ф].
7)Приголосний, м’який, дзвінкий. Не маю пари, знайдіть мене у слові рясно.
8) Голосний, ненаголошений, зараз позначаю один звук. В алфавіті позначають останньою літерою.
 9) Приголосний, твердий, глухий. Моя пара [д].
10) Голосний. Наголошений. Але навіть у ненаголошених складах вимовляюсь чітко. В алфавіті мене поставили після літери «т».
11)Голосний, позначаю 2 звуки. Знайдіть мене в слові єнот.
12) Приголосний, глухий. Моя пара [з].
13) Приголосний, пом’якшений, дзвінкий. Моя пара [ф].
14) Голосний наголошений. Завжди позначаю один звук і пом’якшую приголосний.
15) Приголосний. твердий, глухий. Моя пара [д].

Ребуси 
Передивитися відео і вимовте звуки



 Додаток дотема 2.
Звуки. Голосні звуки. Звук [а]. Лексична тема «Народознавство».

ВЕРЕСЕНЬ місяць.

Завдання. Прочитайте текст ,згідно з правилами української літературної вимови.
За церковним календарем 19 вересня припадає спомин чуда архістрага Михаїла, чи , по – народному, - Михайла Чудотворця.
Та все ж вересневе святце має одну перевагу – з цього часу в селах масово організовують храмові празники. За традицією, щоб надати цій події особливої урочистості, на престольний празник з’їжджалися священики з сусідніх приходів і вчиняли пишну відправу, на яку збиралися люди з інших сіл. Після служби односельці запрошували присутніх на «колективний» святковий обід.
ЗавданняУтворіть слова із частин і прочитай.
КА                         ГАЮТЬ
СВЯ                       ПІЙ
СЯ                         ПЛИЦЯ
НА                        ТО
ПИ                        ТАЧ
ЧИ                        ДИЦІЙНО
ТРА                      ТНИЙ

Завдання. Встав пропущені букви.
З Мих __ йловим святцем, тр __ диційно розпочин __ лися престольні празники. Вони приходили на зм__ну колективним толок __ м, про що мовить прислів’я: «До Мих __ йла й толока ф __ йна».






1 коментар: