корекція мовлення

корекція мовлення.Урок 31

УРОК  31. СЛОВО. СКЛАД. НАГОЛОС
Мета: уточнити та систематизувати знання про склад і наголос; закріпити основні правила поділу слів на склади та правила переносу слів; вчити правильно ставити наголос; формувати вміння аналізу складової структури слів; розвивати увагу, процеси аналізу і синтезу.
Обладнання: зошити, картки, предметні малюнки.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
Питання до учнів:
  1. Пригадайте, що таке звук? (звук – найменша одиниця мовного потоку).
  2. Що можна утворити із звуків? (із звуків можна утворити слова).
  3. На що можна поділити слова? (слова можна поділити на склади).
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Розповідь вчителя
Сьогодні ми з вами пригадаємо, що означають поняття «слово», «склад», «наголос», повторимо основні правила поділу слів на склади, переносу слів з рядка в рядок, будемо вчитися визначати наголос в словах.
Отже,
Слово – це одиниця мови, яка дає найменування предметам, діям і процесам, властивостям.
Завдання: назвіть, будь ласка, кожен, одне слово. (учні по черзі називають одне слово).
Склад – це частина слова, що містить один або кілька звуків і вимовляється одним поштовхом видихуваного повітря.
Завдання:  назвіть, кожен, один склад. (учні по черзі називають один склад).
Картинки по запросу склад в українській мові

Наголос – це вимова одного із складів слова з більшою силою голосу.
Завдання: вимовте з більшою силою голосу 1-й, 2-й, 3-ій, 4-й склад в слові черепаха. На який склад падає наголос?
Картинки по запросу черепаха
А зараз ми спробуємо із складів утворити слова. У вас на картках написані склади, поміняйте їх місцями так, щоб утворилося слово.

Картинки по запросу склад в українській мові

Робота з карткою



Картка № 1
  1. Утворіть слова із складів, запишіть.
ло, фі, я, фі, со –         __________________________
ва, мо -                       __________________________
ва, хо, тель, ви –        __________________________
ді, ння, па –                __________________________
рів, ча, ний –             __________________________
їв, сякий, ки –            __________________________
да, по, го –                 __________________________
в’я, де, ний, ре –       __________________________
ти, по, ма, до, га –     __________________________
Розповідь вчителя
Склад може містити тільки один голосний звук (о-ко; у-чень) або голосний і приголосний (роз-мір; се-стра). У слові стільки складів, скільки голосних звуків. Тому слова бувають односкладовими, двоскладовими, трискладовими і багатоскладовими.
Завдання: назвіть односкладове; двоскладове; трискладове; багатоскладове слово.
Склад, що закінчується на голосний звук називається відкритим (ли-па; во-да), а склад, що закінчується на приголосний звук називається закритим. (тінь; май-стер).

Картинки по запросу склад в українській мові  завдання

Робота з таблицею
Поділіть слова на склади, заповніть таблицю

Відкриті склади
Закриті склади





















Слова: Олена, чайник, сильний, щілина, виходити, степ, біологія, ландшафт, полуниця, Україна, зір, земний, опера, кінь, слива, космос, ракета, посадили, вічний, вірність.

Гра «Злови односкладові слова»
Вчитель повільно називає слова, учні плескають в долоні, коли почують односкладове слово.
Слова: вухо, день, осінь, смак, равлик, дощ, сьомий, диня, дим, робота, клас, учень, ми, поїздка, зліт, вихід, пора.
Картинки по запросу склад в українській мові  завдання
Розповідь вчителя
Поділ слів на склади в Українській мові не довільний, а підпорядковується таким основним правилам.
Правила поділу слів на склади
  1. Якщо між голосними звуками є один приголосний, то він належить до наступного складу: а-ле;
  2. о-сінь; до-ля.
  3. Якщо між голосними є кілька приголосних, то [й], [в], [р], [л], які стоять після голосного, належать до попереднього складу, а звуки, що стоять після них – до наступного складу: май-ка;
  4. дов-го; зір-ка;гол-ка.
  5. Якщо між голосними є кілька приголосних, то після наголосу один з них відходить до
  6. попереднього, а решта – до наступногоскладу6 дов-гий; стер-тий; кис-лий.
  7. Якщо після ненаголошеного складу стоїть кілька приголосних, то всі вони, крім [й], [в], [р], [л], відходять до наступного складу: се-стра; про-сте-жи-ти; ві-ді-бра-ти.
Вправа
Поясніть, за якими правилами поділені слова на склади.
  Ві-тер (1), май-дан (2), пе-ре-бра-ти (4), у-рок (1), міс-то (3), плав-лю (2), друж-ній (3), ро-блю (4).
Розповідь вчителя
 Слова з рядка на рядок переносяться за правилами. Давайте їх пригадаємо.
ПРАВИЛА ПЕРЕНОСУ СЛІВ
  1. Одна буква не залишається і не переноситься: озе-ро; на-дія.
  2. Не розриваються буквосполучення дж, дз, якщо вони позначають 1 звук: хо-джу;  за-дзво-ни-ти.
  3. Якщо є дві однакові букви, то одна залишається на рядку, а друга переноситься: письмен-ник, рослин-ний, Слова на зразок життя, рілля переносяться двома способами: рі-лля, ріл-ля, жит-тя, жи-ття.
  4. Односкладові префікси не розриваються: роз-казати, най-кращий.
  5. Від кореня не відривається одна літера: за-ступитися, по-клонитися.
  6. буква й не відривається від попередньої букви, якщо вона позначає голосний звук.: лій-ка, бай-ка.
  7. Буквосполучення ьо, йо не розриваються: ра-йон, ранньо-го.
  8. М’який знак і апостроф не відриваються від попередньої букви: біль-ше, пі-р’ям.
Завдання
Виправте помилки, допущені при переносі слів.
О-лень, калин-а, сь-огодні, кукурудз-за, сил-ьний, мален-кий, вод-жу, під-жак, ча-йка, бур-‘ян.
Робота з карткою
Картка № 2
  1. Випишіть слова, які не можна переносити.
Мир, адреса, сталь, ніж, розум, поет, буква, сіль, хліб, корова, кінь, капуста, троянда, праця, весна, дощ, гроза, молоко, ніс, шия, кров, сокира.
  1. Поділити слова приказок для переносу, записати.
Добрі вісті не лежать на місці.
Не помиляється той, хто нічого не робить.
Де сила не бере, там треба розумом підсобити.
Завдання для учнів
Прочитайте речення. Знайдіть слова, які пишуться однаково. Що означає слово тріска в першому реченні, в другому. Чим відрізняється вимова цих слів?
  1. Коли батько рубав дрова, одна трі'ска відскочила від поліна і боляче вдарила мене по нозі.
  2. Тріска' швидко попливла від берега.
Розповідь вчителя

Картинки по запросу наголос в українській мові
Український наголос характеризується такими особливостями:
  1. він силовий або динамічний (наголошений склад вимовляється з більшою силою голосу);
  2. він вільний (наголошеними можуть бути 1, 2, 3 та інші склади);
  3. він рухомий (може переміщуватися з однієї частини слова на іншу: молоди'й – мо'лодь).
Існує ще логічний наголос. Логічний наголос – це вимова одного із слів чи словосполучення з посиленням голосу.

Картинки по запросу наголос в українській мові
Робота з карткою

Картка № 3
1.  У кожному слові підкресліть наголошений склад, поставте наголос.
Кожній квітці навесні
Сняться кольорові сни.
Кульбабі сняться золоті,
Тюльпану - сни червоні,
І дуже-дуже голубі -
Дзвіночку лісовому...
(Б. Заверуха)
2.  Випишіть спочатку слова з наголосом на першому складі, потім — на другому, потім — на третьому.
Дочка, сіно, Україна, горобець, синиця, столяр, старий, захисник, армія.
3. Придумайте і запиши три-чотири слова з наголосом на першому складі.
4. З'єднайте лініями слова та їх ознаки. Поставте наголос. Складіть з одним із словосполучень розповідне речення. Підкресли головні члени речення.
Український рушник
Білокора берізка
Вишитий побут
Чиста квіти
Польові річка

Картинки по запросу наголос в українській мові

Завдання
Виразно прочитайте вірш Тараса Шевченка. Підкресліть слова, на які падає логічний наголос.
Доля
Ти  не  лукавила  зо  мною,
Ти  другом,  братом  і  сестрою
Сіромі  стала.  Ти  взяла
Мене,  маленького,  за  руку
І  в  школу  хлопця  одвела
До  п'яного  дяка  в  науку.
«Учися,  серденько,  колись
З  нас  будуть  люде»,—  ти  сказала.
А  я  й  послухав,  і  учивсь,
І  вивчився.  А  ти  збрехала.
Які  з  нас  люде?  Та  дарма!
Ми  не  лукавили  з  тобою,
Ми  просто  йшли;  у  нас  нема
Зерна  неправди  за  собою.
Ходімо  ж,  доленько  моя!
Мій  друже  вбогий,  нелукавий!
Ходімо  дальше,  дальше  слава,
А  слава  —  заповідь  моя.
                                                                                     (Тарас Шевченко)
ІV. Узагальнення та систематизація знань і вмінь учнів
Завдання для учнів:
Продовжить речення
Слово – це ….
Склад – це ….
Наголос – це ….
При переносі не можна розривати буквосполучення.

Немає коментарів:

Дописати коментар