корекція мовлення

Корекція мовлення.Урок 46.

УРОК 46.  РЕЧЕННЯ. ПОРЯДОК СЛІВ У РЕЧЕННІ.

Мета: продовжувати вчити розрізняти речення з прямим та зворотнім порядком слів; ставити логічний наголос в реченнях; формувати навички виразного мовлення; розвивати силу і висоту голосу.
Обладнання: зошити, картки, таблиця.


                                                ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
Питання до учнів:
Що таке речення?
Із чого складається речення?
Що можна поставити до слів?
Що таке члени речення?
Результат пошуку зображень за запитом "завданн звязок слів у реченні"
                       

             ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Розповідь вчителя
В українській мові порядок слів у реченні вважається вільним, тобто за тим чи іншим членом речення не існує суворо закріпленого місця.
                                                                     Результат пошуку зображень за запитом "порядок слів у реченні українська мова"
Розрізняють два типи порядку слів у реченні: прямий і непрямий.
При прямому порядку слів підмет стоїть перед присудком, а узгоджене означення – перед означу вальним словом. Прямий порядок слів вважається нейтральним і є характерним для офіційно-ділового та наукового стилів. 

(А сон пливе у тихі верболози. Дерева снять весняним соком, стежки біжать по споришах).


При непрямому порядку слів (інверсії) присудок стоїть перед підметом, узгоджене означення – після означу вального слова. У випадку непрямого порядку слів (інверсії) основний зміст речення зберігається, але з'являються додаткові змістові відтінки, підсилюється виразність слів. Непрямий порядок слів використовується в художньому та розмовному стилях для виділення змістової значущості тих чи інших слів у реченні або для надання фразі особливого стилістичного забарвлення.

 (По воді-бистрині ніжно-синій день хмарки золоті розіслав. А земля моя щастя родить).

Логічний наголос - це виділення більшою силою голосу найважливішого слова в реченні.
                                Результат пошуку зображень за запитом "логічний наголос"
(виділене записати в зошит)
Завдання для учнів:
1. Прочитайте речення. У яких із них є непрямий порядок слів?
1. Хвилею зеленою здіймається навесні Батиєва гора (М. Рильський ). 2. Солов'їний тихий свист гуляє за долиною (А. Малишко). 3. Травень очі голубі розгубив у травах (В. Лучук). 4. Оця реальна мить вже завтра буде спомином (Л. Костенко). 5. Розвішує кошлатий свій хітон у вікнах снігопад утомлений (Т. Ганенко-Житовоз). 6. Усміхайся - і світ вертатиме тобі усмішку (І. Томан).

2. Поміркуйте, якої відповіді вимагатиме кожне із запропонованих питальних речень, якщо їх прочитати так, щоб логічно наголошеним було підкреслене слово.
1. Назар завтра їде? 2. Назар завтра їде? 3. Назар завтра їде?

                                           Робота з текстом
               Виразно прочитайте текст ланцюжком, дотримуючись логічних наголосів.
Я колись книгу читав, - задумливо сказав увечері Митько. - Так там писалося про те, як на тигрів полюють. Мисливець прив'язує до дерева козеня, а сам сидить у засідці...
- А деякі племена, - на льоту вловив я Митькову думку, - риють на стежці, якою звірі ходять на водопій, здоровенну яму...
- Думки читаєш! - радо згукнув Митько. - Ми ці обидва способи поєднаємо.
- А козеня де взяти?
Довірливо дивлячись мені в очі, Митько запропонував:
- А якщо ми прив'яжемо тебе?
- Тобто як це? - вибалушивсь я.
- Мотузкою, як же ще! А де взять її - я знаю. У клуні висить...
- Ти що, жартуєш? - не повірив я власним вухам.
- Та які жарти? Чим ти гірший? Мекатимеш потрошку, здалеку й не видно, хто це. Може, воно вилізе з озера, щоб роздивитись. Га? І якраз у яму втрапить. А ми вже вириємо, постараємось.
- Та ти, мабуть, сказився, - обурився я, доп'явши, що Митько й не думає жартувати. - Чим я гірший за якусь там козу? А чим ти гірший? Навіть кращий, розумник такий! Мене! До дерева! Мотузкою! А як воно ззаду підкрадеться чи збоку? Ти подумав? Себе прив'язуй!
- Хай буду я, - хоробро погодивсь Митько. - Я не якийсь там егоїст. Я згоден. Хоча, ти знаєш, мені здається, можна і не прив'язувати. Козу -інша справа, вона втекла б. А мене можна не прив'язувати. Я і так посиджу.
- Та гаразд уже, - охолов я. - А чому обов'язково комусь із нас? Може, курку? Нічим не гірша.
- Молодець! - вигукнув Митько. - Звичайно, курку! І мороки набагато менше. - І по хвильці додав: - Та й безпечніше (Я. Стельмах).

                                       Результат пошуку зображень за запитом "логічний наголос"
Робота над реченнями
Прочитайте речення. Усно поміняйте порядок слів у реченнях.
 Із грудня журнал «Однокласник» видаватиметься в англомовному варіанті. Контроль за якістю продукції на підприємстві ведеться постійно. Підвіз дітей до навчальних закладів здійснюють шкільні автобуси. Гарантійний ремонт холодильників здійснюється в нещодавно відкритій майстерні.

                                                     Робота над віршем
Виразно прочитайте вірш, дотримуючись логічних наголосів. Знайдіть речення з непрямим порядком слів, випишіть їх.
                           Осінній вечір.
                          Кудись поспішало місто
У вирі буденних справ.
                   А осінь калини намисто
Вдягла із червоних заграв.
            Зітхав у повітрі вечір,
Кружляючи тихо скрізь.
              І ніжно комусь на плечі
Скидав золотавий лист.
            А сонце багряним диском
Завмерло на небесах.
         І десь неймовірно близько
У вирій здійнявся птах.
          І знову туман осінній
Розтікся по всій землі.
           Розтанули наші тіні
У тій золотавій млі.
               А десь, невідомо звідки,
Мелодія тиха пливла...
               Так само тихо, без свідків
Замріяна осінь прийшла.
(Л. Коломієць)
Пов’язане зображення
                                                       
                               Робота з деформованим текстом
Поділіть текст на речення. Прочитайте, дотримуючись логічних наголосів.
Багато бачив я гарних людей, але такого, як батько, не бачив голова в нього була темноволоса, велика і великі розумні сірі очі, тільки в очах чомусь завжди було повно смутку: тяжкі кайдани неписьменності і несвободи весь в полоні у сумного і весь в той же час з якоюсь внутрішньою високою культурою думок і почуттів скільки він землі виорав, скільки хліба накосив як вправно робив, який був дужий і чистий тіло біле, без єдиної точечки, волосся блискуче, хвилясте, руки широкі, щедрі як гарно ложку ніс до рота, підтримуючи знизу скоринкою хліба, щоб не покрапать рядно над самою Десною на траві жарт любив, точене, влучне слово такт розумів і шанобливість зневажав начальство і царя цар ображав його гідність миршавою рудою борідкою, нікчемною постаттю і що нібито мав чин нижче за генерала одне, що в батька було некрасиве,- одяг ну такий носив одяг негарний, такий безбарвний, убогий неначе нелюди зухвалі, аби зневажити образ людини, античну статую укрили брудом і лахміттям іде було з шинку додому, плете ногами, дивлячись у землю в темнім смутку, аж плакать хотілось мені, сховавшись в малині з Піратом і все одно був красивий,- стільки крилося в нього багатства косив він чи сіяв, гукав на матір чи на діда, чи посміхався до дітей, чи бив коня, чи самого нещадно били поліцаї,- однаково і коли він, покинутий всіма на світі вісімдесятилітній старик, стояв на майданах безпритульний у фашистській неволі і люди вже за старця його мали, подаючи йому копійки, він і тоді був прекрасний з нього можна було писати лицарів, богів, апостолів, великих учених чи сіятелів,- він годивсь на все багато наробив він хліба, багатьох нагодував, урятував од води, багато землі переорав, поки не звільнився від свого смутку.
Результат пошуку зображень за запитом "зачарована десна"

VI. Систематизація й узагальнення знань
Запитання до учнів:
Що таке логічний наголос?
Що таке прямий порядок слів?
Що таке непрямий порядок слів?




Немає коментарів:

Дописати коментар